Min sambo jobbar åt en bank där anställda måste redovisa eventuella investeringar de har, rimligtvis för att förhindra insider trading. De får heller inte investera i aktier hur som helst, vilket är förståeligt. Det jag dock finner konstigt är att hon också är tvungen att redovisa mina investeringar. Hade vi varit gifta hade jag kanske på något sätt förstått hur det skulle gå till, men som sambo är jag tveksam till huruvida de har någon rätt till den här informationen. Att det här ingår i hennes anställningsavtal att följa bankens policies gällande insider trading förstår jag, men jag har inte skrivit på något avtal med dem, och så vitt jag vet har inte hon någon rätt till att veta vad jag har investerat i, så vad har de tänkt att hon ska göra om jag skulle sätta mig på tvären?
Nu har jag ingen lust att bli singel, så för att hon ska slippa slåss med compliance-avdelningen så kommer jag dela med mig av informationen, men i egenskap av bråkstake hade jag velat förstå på vilket sätt de får rätt att kräva ut information från någon som inte är anställd hos dem. Att de måste ha ryggen fri i fall av insider trading förstår jag, men det är knappast mitt problem. Vad skulle egentligen hända om hon bara sade “Jag vet inte vad han har för investeringar. Jag har inte tillgång till hans konton”? Är det bara ett fall av företag som tar sig friheter och förlitar sig på att de anställda snällt ska lyda, eller finns det någon faktiskt grund för det här?
Detta är ganska vanligt. Säkerhetsskyddslagen handlar om liknande säkerhetsprövningar men kanske har banker andra lagar att utgå från. Kanske har din sambo fått information om vilken bestämmelse som banken utgår från?
Vi har samma krav hos min arbetsgivare.
Mina innehav, sambo/fru och personer i beroendeställnings (barn oftast) innehav ska registreras. Inga belopp utan enbart vilka aktier och fonder som ägs.
Jag tycker det är rimligt då arbetsgivaren står för risken ifall mitt oberoende (är revisor) inte är intakt på alla uppdrag som jag arbetar med.
Vad är det som känns jobbigt, att sambon ber och du behöver visa dina innehav eller att registrera de hos arbetsgivaren?
Min sambo förstod och hade inget emot det i mitt fall när jag förklarade situationen samt visade henne hur det registrerades.
Tyvärr inte. Hade hon fått det så hade jag inte varit så fundersam. Det här är dock en stor internationell bank med en relativt liten verksamhet i Sverige, så det vore inte första gången de försökt applicera amerikansk lagstiftning på sina anställda i Sverige. Men det vore exakt något sådant jag vore ute efter.
Jag ser det mer som att det finns två typer av problem här i världen: mina problem och någon annans problem. Att arbetsgivaren tar en risk är deras problem, inte mitt. Att de snällt kan be min sambo att registrera mina innehav för att sänka deras risk är inte konstigt, men att kräva att hon på något sätt ska få ur mig den informationen låter för mig konstigt, om det inte är så att det finns något lagstöd för det här som jag bara inte känner till. Om jag skulle vägra lämna ut informationen, skulle de ha stöd att säga upp henne då? Det låter för mig helt vansinnigt.
Kan tilläggas att även jag jobbar på bank (dock inte samma bank), och de kräver inte att jag registrerar något om min sambos innehav. Jag är dock medveten om att det inte är ovanligt att banker kräver in den här informationen av deras anställda - och det i sig är ingenting konstigt. Det som för mig är konstigt är att person A kan skriva på ett avtal som förpliktigar person B.
Rent praktiskt har jag väl inget problem med att de får veta vilka innehav jag har, annat än att de avkräver mig obetalt arbete för att sammanställa informationen åt dem. Jag tycker bara att det rent principiellt är skevt. Någonstans måste det ju vara bestämt i lag att få göra detta.
Nä det tror jag inte att de kan göra. Men de kan välja att utesluta henne från projekt och vissa arbetsuppgifter om de inte kan säkertställa hennes beroende eller oberoende (vilket nu det är som krävs i hennes roll)
I mitt fall så skulle jag inte få projektleda eller skriva på uppdrag då min firma inte hade tillåtit mig om jag inte kan bevisa mitt oberoende.
Står också tydligt i personalhandboken för vår del vad som gäller.
Det skulle jag helt köpa. Då tar de ansvar för sin egen riskmitigering, och i hennes roll skulle det rent praktiskt inte ha någon effekt. Tyvärr är det inte presenterat som så, utan endast “du måste göra det här” i sann storbolagsanda.
Men det gör det egentligen inte. Bolaget kan troligen inte kräva dig på något. Däremot din sambo. Att personer kan behöva lämna information som kräver andras arbete förekommer ju hela tiden. Och att behöva lämna information om närstående är även det något som kan behöva göras för att bedöma utsatthet, lojalitet eller liknande.
Så i princip finns inga märkligheter tycker jag. Men för att bedöma riktigheten i just ditt fall behöver vi nog veta mer om vilka regler, eller brist på regler, som företaget lutar sig mot i just ditt fall. Kanske känner någon här till vad det kan vara?
Något jag glömde att nämna är att de dessutom kräver att jag ansöker om tillstånd från dem varje gång jag tänkt köpa eller sälja en enskild aktie. Nu handlar jag inte med enskilda aktier speciellt ofta, men nu blir man ju lite sugen på att börja med algotrading.
Jag delar inte tolkningen av situationen.
Vill du jobba för oss behöver du redovisa dina beroenden vilket inkluderar närståendes innehav
Det är helt frivilligt, vill du/ni inte det, som vi anser vara nödvändigt i vårt ansvar för verksamheten önskar vi er all lycka någon annanstans
Nej du har ingen skyldighet, men står det i hennes anställningsavtal, som hon, utgår jag från, har skrivit under och därmed godtagit så hamnar hon ju i en dålig sits. Vilket i sin tur nog skulle kunna leda till uppsägning om de skulle vilja dra det så långt för att hon inte fullföljer sin del av avtalet.
Någon lag de stödjer sig på kommer jag inte på rakt av. Men oaktat det så går det ju att avtala om vad som helst egentligen. Är man överens kring det så kan man ha ett avtal gällande det. Så det är kort och gott något hon skulle ifrågasatt då hon skulle bli anställd, även om det säkerligen renderat i att hon inte fått jobbet.
Jag har likadant. Både min fru och jag är säkerhetsklassade via våra jobb.
Beroende på Klassning, så går dom igenom rubbet. I våra fall är det SÄPO, och dom tar fram allt oavsett.
Så det är ju egentligen inget konstigt. I många fall är det ju människor i den anställdes närhet, som kan vara den största säkerhhetsrisken för känslig information.
Vad det gäller bank, har jag dock ingen egen erfarenhet om hur/varför personal säkerhetsklassas och av vem/vilken myndighet.
Om hon känner för att sluta det jobbet någon gång så vore det ju intressant om du gjorde köp av några hundra aktier och lämnade in listan för att se vad de säger. :s
Precis, men nu har sambon valt att jobba för en arbetsgivare som kräver detta. Och passar det inte att efterleva avtalet kan man ju säga upp sig eller förhandla om avtalet. Punkt.
Det tycks vara ett stort missförstånd i denna tråd; avtalet gäller mellan arbetsgivaren och sambon. TS har ingen skyldighet att gå med på detta och banken kan inte kräva något av TS. Men de kan säga upp sambon om man drar det till sin spets. Därmed känner sig TS tvingad eftersom konsekvenserna för sambon alternativt sig själv skulle bli för stora. Men i juridisk mening är TS inte tvingad till något och banken kan inte kräva något.
Säkerhetsprövning och/eller säkerhetsskyddslagstiftning som nämns ovan är något helt annat och helt orelaterat och betydligt “värre” inskränkning. Här pratar vi om (beroende på klassning) att du behöver redovisa varenda resa i utlandet senaste 10 åren för både dig och närstående, alla språk du kan och varför, hela din (och familjens och närståendes) finansiella ställning, syn på lojalitet gentemot landet, lojalitet gentemot arbetsgivaren, alla mediciner etc du eventuellt står på, om du har eller har haft psykologisk ohälsa, har övriga riskbeteenden etc. Om du eller någon närstående är dömd för brott, om du eller närstående har eller har haft stora skulder, skuldsanering, etc. Hur din relation till din familj som föräldrar och syskon är, och hur de har det set till många av frågorna ovan etc.
Och inte nog med det, det skapas en “prenumeration” via säpo där du och närstående övervakas i samtliga öppna och flertalet icke-offentliga register, utan deras samtycke och potentiellt vetskap. Allt ifrån brottsregister till ekonomi. Om jag inte minns fel behöver du även meddela i förväg om du avser skilja dig eller gifta dig eller byter partner eller om något av ovanstående förändras, löpande, under hela tiden du omfattas.
Med det sagt och sammanfattningsvis; så hade jag inte krånglat gentemot min sambo eller dennes arbetsgivare utan helt enkelt bara angett mina innehav. Anledningen till att banken undrar är fullt legitim och inte för att snoka. De kan inte kräva det, men antagligen kan sambon inte jobba kvar om du inte gör det.