Om det nu bara är ett avtal mellan sambon och företaget. Vad hindrar TS att lämna oriktiga uppgifter? Företaget och sambo kan inte kontrollera det och om det inte finns en lag som tvingar honom att uppge korrekta uppgifter så är det väl heller inte kriminellt? Eller?
Samma sak när aktier köps och säljs. Varför rapportera det när ingen tvingat dig utan det bara finns ett avtal med sambo?
Om du läser tråden så är det inte fråga om lagstiftning utan avtal. Det är inte olagligt för TS att inte lämna uppgifterna alls, men det bryter mot sambons avtal. Gissningsvis står det om man läser noggrant i avtalet att uppgifterna ska uppdateras vid förändring och vara korrekta och att lämna felaktiga uppgifter lär därmed vara att betrakta som minst lika mycket kontraktsbrott som att inte lämna uppgifter alls.
Åter igen, brott mot anställningsavtalet. Således är ditt uttalande om att det inte “finns någon lag” helt irrelevant. Om TS lämnar felaktiga (eller inga) uppgifter så lär banken anse det vara avtalsbrott (mellan dem och sambon) och att alla förutsättningar för anställning inte är uppfyllda och kan antagligen säga upp sambon.
Huruvida banken kan upptäcka att man lämnar felaktiga uppgifter är en annan fråga, men det är knappast meriterande att lämna felaktiga uppgifter.
Man kanske vill att sambon ska få behålla jobbet? Gissningsvis så pratar och planerar man sin ekonomi som par. Lämpligtvis så tar man beslutet att jobba på en arbetsplats som kräver något av sin partner gemensamt och i samförstånd. Vill man vara en gnällis kan man ju byta partner till en partner som inte jobbar på ett sådant ställe eller förmå sin partner att byta jobb.
Lämna in en lista på Alla aktier på Stockholmsbörsen och Usa-börserna + övriga marknader. Å säg att du tänkt handla dessa! Så får du se vad de svarar dej om vilka aktier som är olämpliga.
Jag tänker mig utan att vara insatt i exakt vad som står i anställningsavtalet och/eller om arbetsplatsen är ansluten till kollektivavtal och i så fall vilket, är att förutsättningarna för anställningen som står beskrivna i anställningsavtalet inte uppfylls och således är det det som utgör grunden.
Jag utgår från att man inte undanhåller sina innehav från sin sambo, så den delen bortser jag ifrån.
Men som jag sa, så är det inte direkt meriterande om det framkommer att man angett felaktiga uppgifter.
Antag att en utredning av något insidergrejs startar. Då kommer man att utreda vilka innehav som faktiskt finns. Om det visar sig att man medvetet lämnat missvisande uppgifter till banken, som frågar i syfte att minska fusk och insiderhandel för att efterleva lagkrav, så är det som sagt inte direkt meriterande att svara “fast jag angav bara vad som helst för de kunde inte kolla ändå”
Säg rent teoretiskt att din sambo ger dig ett sekretessbelagt aktietips, du köper aktien och tjänar grova pengar. Det är sådana saker som banken och givetvis Finansinspektionen vill förhindra.
Din sambo får sparken och vi såg hur det gick för ICA-,handlarna…
Vissa yrken har vissa obekvämligheter, och dem får man leva med varken man vill eller inte. Men visst vill du försvåra din sambos bankkarriär, så Varsågod.
Jag jobbar på bank i Finland och vi har samma sak. Dock har jag begärt undantag och både jag och min sambo har skrivit under att jag inte har insyn i hennes aktieaffärer och det funkade fint.
Självklart är det så, det är uppenbart. Min poäng är att det är inte mitt problem, utan bankens och finansinspektionens. Nu kräver de alltså att jag gör obetalt arbete för att hantera deras risk.
Det jag var ute efter var det lagstöd som jag utgick från att de lutade sig emot för att göra det möjligt att införa en sådan här policy. I Sverige har jag svårt att tro att det annars vore möjligt att avskeda någon för att de inte kan förmå en annan person, som inte är anställd, att utföra arbete åt företaget. För personer i företagsledande positioner fanns det bevisligen lagstöd, som någon länkade ovan, men för vanliga knegare har jag inte lyckats hitta något.
Det här vore också ett helt rimligt alternativ. D.v.s. att skjuta över riskhanteringen från banken till den anställde.
Låter lite onödigt att sambo behöver ange sina investeringar…
Anta att som sambo inte har alls några investeringar, men efter ett år kanske gör några investeringar… Va händer då??
Insider tips kan ju hamna hos kompisar, släkt eller föräldrar/barn… Å hur ska banken då börja kolla hela bekanskapskretsen?? Lite långsökt tycker jag iaf…
Nja, incitament till att läcka info är betydligt större inom familjen än till kreti och pleti. Någonstans måste ju gränsen dras.
Jag förutsätter att sambon jobbar på någon fondavdelning. Att samtliga anställda i banken skulle behöva redovisa sina sambos aktieinnehav känns som “hål i huvudet”.
Exakt vad det är. Hon har ingen som helst kontakt med någonting finansrelaterat. Men eftersom det inte kostar dem någonting så varför inte tvinga alla istället för att göra en riskanalys.