Varning för att byta till Swedbank

Tänkte varna för Swedbank, så andra i samma sits slipper slösa så mycket tid som jag har gjort.

Jag har ett AB och använder just nu SEB som bank för företaget. Jag såg att Swedbank hade billigare företagspaket och tänkte att jag byter till dom.

Jag påbörjade processen i januari, skickat in alla möjliga handlingar, och besökt 2 olika kontor. Jag har säkert lagt 40 timmar på detta. Men i fredags fick vi beskedet att Swedbank Stockholm och Stockholm Syd har bestämt att nya företagskunder MÅSTE bli privatkunder (helkund, alla pengar, bolån, swish, rubbet) hos Swedbank i 6-18 månader innan de ens tittar på ens företagsansökan. Detta alltså oberoende av hur mycket pengar företaget har eller omsätter. Du måste ge dom alla dina pengar för att få möjlighet att ge dom mer pengar.

Jag påpekade hur bisarrt detta är, och deras kundtjänst håller med, men stockholmarna har valt att jobba så.

Så gör inte mitt misstag. Slösa inte massa tid på att försöka byta företagsbank till Swedbank.

48 gillningar

Vilken bank har du vänt dig till nu?

Du menar att om Ericsson skulle vilja byta till Swedbank måste Börje Ekholm (VD) bli helkund?
Det låter dessutom olagligt.

17 gillningar

Oj, trodde banker ville göra affärer inte sitta där som en pascha och diktera villkoren :slight_smile:

Vi har Nordea och det var inget konstigt att ”få” bli kund då åtminstone för några år sedan. 1300 kr/år för banktjänster, plusgiro och FirstCard plus ngn kr/faktura. Har för mig att de tog 2500 kr för anslutningen som en gångs grej. Känns ok men i ärlighetens namn har jag inte undersökt det så mycket om det finns bättre eller billigare alternativ då det är en så liten del av kostnadsmsssan.

Swedbank är borta då, så tack för tipset :slight_smile:

3 gillningar

Tack för infon. Jag blev kontaktad av Swedbank för dom ”ville” ha oss som kunder. Ska på möte med dom om två veckor.

2 gillningar

"Jag såg att Swedbank hade billigare företagspaket och tänkte att jag byter till dom."Hur mycket Swedbank är billigare än SEB? Några hundra per år? Tusen per år? Jag tycker Swedbank hemsida ger otydlig information. Jag förstår inte varför Swedbank inte vill skriva tydlig på sin hemsida om “helhetslösning”. Det är onödigt o ett ineffektivt arbetssätt att kunden åker till kontor för att ta reda på ett företagspaket som kunder vill använda för bara sin verksamhet.
Två månader sedan besökte jag ett kontor och sedan klagade till Swedbanks kundombudsman om dålig bemötande men fick ett svar att Swedbanks personalen gjorde inte fel.

3 gillningar

Jag frågade precis samma sak. Fast jag sa Volvo’s VD, inte Ericsson. De sa ja, de skulle behöva bli helkund i minst 6 mån.

Rent praktiskt skulle jag nog tro att om du är en MEGA VIP får du kringgå reglerna. Men vi vanliga dödliga måste kräla för Swedbank för att få privilegiet att ge som våra hårt förvärvade pengar.

Detta är just nu Stockholms regler men inget säger att de inte kommer rulla ut detta nationellt.

Jag blir kvar på SEB. Pallar inte lägga mer tid och energi på att byta bank. Kanske nästa år. Hur som helst blir det aldrig Swedbank iaf.

3 gillningar

Vad gjorde du i 40 Tim? Och varför ville du byta till Swedbank? Skulle du spara 200:- per år?
Bara undrade vad som satte igång processen?

3 gillningar

Swedbank är en skitbank.

15 gillningar

Ändå ser det ut så här :wink::person_tipping_hand:!?
Ps. Har inte Swedbank själv.
Som privatkund har jag Skandiabanken och Handelsbanken.

Swedbank har cirka sju miljoner privatkunder och cirka 550 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank är därmed den bank med sammanlagt flest kunder i Sverige och de tre baltiska länderna. Banken är dock en mindre aktör inom private banking.

2 gillningar

Jag har Swedbank privat och är nöjd. Men det finns förmodligen även andra banker som jag nog också skulle trivas med.

1 gillning

Extremt dåligt men inte förvånande. Har flera liknande dåliga erfarenheter av just Swedbank. Har ett par bolag och har sett till att varje bolag har sin egen bank. Litar inte på Swedbank eller någon annan bank tillräckligt mycket för att lägga alla ägg i samma korg. Inte att banken kursar och jag förlorar mina pengar men mer att dom blåser mig eller agerar oärligt om det börjar storma kring mig eller något av bolagen.

Har inte heller mina privata konton hos någon av bankerna där mina företag har sina konton.

Om det skulle börja storma kring ett bolag och dom skulle riskera att förlora pengar kan jag garantera att dom skulle gå in och plocka pengar från ett annat bankkonto tillhörande ett av mina andra bolag för att täcka upp sin förlust, även om bolagen och kontona inte har något att göra med varandra rent affärsmässigt. Även om det skulle vara brottsligt skulle dom göra det. 100% :frowning:

Lite ALDRIG på banken. Eller på ett försäkringsbolag. Har så många dåliga erfarenheter. Direkt och indirekt.

6 gillningar

Det är lite som att Trygg Hansa har nästan alla barnförsäkringar när det gäller riktigt små barn. Inte konstigt när de ger en gratisförsäkring till nyfödda. Swedbank sitter ju på nå’n sorts täppa med sitt utbetalningssystem av t ex fösäkringskassans system. Svensson luras väl i samma nät då Swedbank är störst, gissar jag friskt.

Jag är varken TH-kund och skulle inte drömma om att ha med Swedbank att göra i onödan.

3 gillningar

Man ska nog skilja på Swedbank och Swedbank. De olika sparbankerna som ingår under paraplyet kan nog fungera väldigt olika.

Själv lämnade jag Swedbank / Sparbanken Skåne för ett par år sedan eftersom de så massivt underpresterat på väldigt enkla saker under lång tid. Tex

• Att kunna uppdatera adressen som utlandsboende så att inte kodkort skickas till en adress jag inte bott på sedan många år. Trots upprepade påstötningar och löften om att det var rättat så blev det ändå fel… i åratal.

• Att det inte år ok att spärra kortet när man är utomlands och sedan inte meddela det per telefon utan bara lägga ett meddelande i internet banken. Dessutom hade jag inte ens använt det kortet och de kunde inte berätta vilken transaktion som skulle varit misstänkt, för där var ju ingen.

• Byte av clearing nr efter att min gamla lilla sparbank blev uppköpt utan att meddela det på annat sätt än via vanlig post, som inte kom fram där vi bodde utomlands (såklart) vilket ledde till att kvarvarande autogiro i Sverige ballade ur

Det är möjligt att jag hamnade i kläm vid uppköp av Sparbanken jag ursprungligen hade men måttet blev rågat så det blev bara att byta bank.

Andra i släkten men andra sparbanker är nöjda så man ska nog vara försiktig med att bara säga ”Swedbank” som privatkund :slight_smile:

5 gillningar

Jag har också kommit in i Swedbank via Sparbanken.
Dock har jag ännu en Banktjej som jag haft sedan sparbankstiden som känner mej och familjen, så det är väldigt smidig hantering när det gäller barn, konton, påskrifter osv.
Utan den kontakten hade det nog kvittat vilken bank jag har.

2 gillningar

Ja den tiden var bra … lätt nostalgisk :grinning::+1:

2 gillningar
  1. Systematisk penningtvätt i ett decennium
  2. ca 40 miljader slussats genom banken
  3. troligen största skattebedrägeriet i Rysk historia
    (tänkt så mkt Putin o Oligarkerna måste ha garvat och skålat)
  4. Pnegar till misstänkt mutaffär till Trump’s kampanjchef
  5. Swedbank får varning (2020) och fyra miljarder kronor i sanktionsavgift
  6. Swedbank riskerar 40 miljoner i böter i USA 2023 Mars

mm.

Trots allt skit de ställt till med och ska behöva städa upp friades förra VDn. Komiskt att du bara varnar andra att byta bank pga dålig bemötande och kund sevice för företagskund som du verkar vara.

Du kanske tycker att de har lärt sig av sina misstag och allt är i sin ordning nu?

5 gillningar

Bra sagt

Tyvärr få som vet varför

Är du kassör i en förening som har Swedbank måste du bli privatkund enligt den, räcker dock med ett konto och ej helkund. Var tillräckligt för att de skulle landa in elstödspengarna trots annat anmälet konto hos FK!

1 gillning