Varning för att byta till Swedbank

Som jag skrivit tidigare så är det fler banker som gör det svårt för företagare att starta konton.
Jag gav upp efter drygt två veckor med SEB och öppnade slutligen konto hos Svea.

3 gillningar

Swedbank är sämsta banken jag någonsin kommit i kontakt med. De kräver att man ska komma in till deras kontor för att få göra massa saker, går inte att fixa online/över telefon med BankID. Undvik!

5 gillningar

Uschäkta? Det här får du nog utveckla lite.
Känns som att det är när man är utomlands som man lider störst risk att behöva spärra kort, i alla fall för mig har 2/3 gånger skett utomlands (bankomat som åt upp kortet och kapat kort med dubiösa transaktioner).

Intressant, har du ofta sådana tankar och oro?

Vad jag gjorde och varför jag ville byta står i OP. Om du tror att jag kommer lägga ner ännu mer på detta genom att redovisa varje steg i processen som tog circa en arbetsvecka över ett kvartal så måste jag tyvärr göra dig besviken.

Vi bodde utomlands. Kortet låg i kassaskåpet hemma och hade gjort ett bra tag. Oskönt att få ens svenska livlina kapad av banken. Speciellt när man bor i ett land där livlinor kan behövas.

De påstod att det varit en misstänkt transaktion. Jag undrade vilken det var för kortet hade legat i kassaskåp i veckor. Inga bra förklaringar. ”Det var bara så”.

Inga förklaringar heller på varför de la ett meddelande i internet banken och inte ringde upp.

Droppen som fick mig att byta :slight_smile:

2 gillningar

Jag upplever att Handelsbanken också har en del kvar gällande det och ligger betydligt sämre till i just det avseendet enligt mej.
Jag har båda bankerna.

2 gillningar

Det är inga tankar eller oro, utan erfarenhet.

Har blivit bränd en gång och därefter gjort vissa justeringar så att samma sak inte ska kunna hända igen.

Du har alltså varit med om att en bank brutit mot lagen och plockat pengar från ett av dina bolag?
Do tell.

3 gillningar

Aha, ok. Så banken spärrade kortet utan att kontakta er (annat än via internetbanken), jag trodde du menade att de inte tillät er att spärra kortet för att ni var utomlands. Det senare lät helt absurt, även om det förra inte låter särskilt schyst heller.

Mitt kapade kort hade jag aldrig använt, jag skaffade det bara för att bli “helkund” och slippa betala månadsavgift. Låg i en byrålåda hemma i Finland.
Men om du inte själv kunde se några suspekta transaktioner låter det ju som riktig skitig stil.

Om jag ska vara ärlig, om min bank skulle ringa mig i dessa tider så skulle jag tro att det var ett scamförsök.

2 gillningar

Kan det vara ett resultat av någon misslyckad jakt på pengatvätt? Att de tror att de ska få bättre koll på pengaflödena om utbetalningar stannar inom samma bank. Det görs så mycket konstigt från bankerna just nu med förklaring “förhindrande av pengatvätt” och swedbank är väl bland de mer “nervösa” inom området med sin historik.

Sen kan jag tycka att det är grovt att “varna för swedbank”, snarare varna för ett konstlat krav som kan ifrågasättas, tror baserat på personlig erfarenhet att alla svenska banker i grunden är precis lika bra/dåliga. De har sina bra dagar och sina dåliga dagar.

Jag kan hålla med dig om att Swedbank är, ja som Swedbank är.

Känns som kund väldigt rörigt!

Vi som privatpersoner har nyligen gjort ett byggkreditiv genom Swedbank och jag hoppas inte ens min värsta fiende skulle få gå igenom det. Vi har förvandlat en villa med ennergideklation G till B men trots detta får vi inget energilån och jag känner att vi kommer ABSOLUT inte sponsra ett sådant bettende i framtiden.

Vi kommer att gå över till Länsförsäkringar och sen ha 1dag om året på ETT kontor där vi går igenom försäkringar, lån och AB’s eventuella frågor.

Det ligger mycket i det som skrivs här.
Jag har varit kund i Swedbank från 2004 med bolag och privat.

Mitt bank id har varit eller är kapat detta har resulterat i Konkurs och skulder.
Det är många miljon belopp som är borta.

Mina Bankkonton och Bolag är översatta till en annan person.
Personal på Swedbank har sett vad som har hänt Men vägrar att ställa saker till rätta och gömmer sig bakom bank sekritess.
Och inväntar Polisen.

Så ett bra beslut är att välja en bank som ej är delägare i Bank id.

Ifall att ni skulle få problem med att någon kapar ditt id.
Så kommer ni behöva hjälp utifrån inte en Bank som skyddar Kriminella.

Jag har ändå en viss förståelse för Swedbanks agerande och eventuellt kommer andra banker att följa efter.

Att kontrollera penningtvätt blir väldigt mycket enklare om man kan följa penningströmmarna mellan privat och företag. Swedbank har varit sämst i klassen, så nu tar man det säkra för det osäkra.

Att detta skulle gälla större företag gäller förstås inte. Skulle Swedbank mot all förmodan få in en fot hos Ericsson, så kommer de inte att begära att VD skall bli privatkund…

Att lägga kraft på att byta bank för att tjäna ett par hundralappar på ett företagspaket finner jag helt meningslöst. Hux flux har den nya banken höjt priset. Bättre att fokusera på sin affärsidé.

Svepande omdömen om att den ena eller andra banken är bäst eller sämst är oftast överdrivna. I grunden handlar det om att hitta rätt banktjänsteman som är lyhörd för just dina behov. Då kan hen sitta på Danske Bank, SHB eller nästan var som helst.

11 gillningar

Jag startade min enskilda firma för ett drygt ½ år sedan och gjorde precis som du. Efter alla möten och skickande av papper, intyg etc. samt väntan på besked så fick jag också det bisarra meddelandet att jag måste flytta allt från Nordea till Swedbank. Behöver kanske inte säga att jag har kvar mina privata affärer hos Nordea och startade ett företagskonto hos dem, plättlätt! Mycket märkligt förfarande av Swedbank och där gick dom miste om en kund till!

2 gillningar

Som av en slump samspelar det ju med att de har svårt att konkurrera med att folk gärna lägger bolån hos SBAB, aktierna hos Avanza etc etc. Om man “tvingar” in folk i helhetsaffärer behöver man ju inte vara bäst i klassen på varje delaffär. :slight_smile:

En bekant som hade privatekonomi + (relativt nystartat) aktiebolag hos Swedbank och ville flytta bolaget till Handelsbanken var tvungen att flytta både det privata och bolaget för att Handelsbanken skulle acceptera bolaget som kund… Men detta var ju för ett lokalt handelsbankskontor. Andra kontor, andra tjänstemän, andra relationer kanske hade påverkat det hela. För en tillräckligt intressant kund är jag säker på att de gör undantag.

2 gillningar

Sant! Men de kunde ringt upp (eller skickat mail) att jag skulle logga in i internet banken pga viktigt meddelande. Ren tur jag kunde hämta upp ett nytt kort på en tjänsteresa strax därefter.

Kortet var bara sista droppen som gjorde att jag bytte bank det första jag gjorde efter den hemflytten. Först skriva in sig sen byta bank typ :slight_smile:

1 gillning

För styvt 1 år sedan skulle jag läggs upp ett bankid på mitt AB, då kund i Laholms sparbank. Fick då till svar att Stockholmare inte var önskvärd kund i banken. Endast lokala kunder var välkomna. Tänkte då att jag kunde flytta till Swedbank där jag är helkund sedan mer än 50 år. För att få konto, bankgiro och swish skulle jag dock behöva fylla i ett 15-tal papper, bla upprätta en affärsplan.
SEBs företagserbjudande var då cirka 1.200 kr så jag nappade där. Jag kallades då på “intervju” och under en timme så fick jag svara på frågor och skriva på massor med papper. SEB producerade dock dessa papper, så jag slapp fylla i dessa själv. Jag fick en lunta på mina kopior med mig hem, cirka 75 st papper
Dock upptäckte jag under 2022 att SEBs Företagspaket bara var för entrebiljetten. Under 2022 har man plockat mitt AB på totalt cirka 5.000 kr i olika avgifter.

1 gillning

Instämmer. Jag har haft ett par väldigt dåliga erfarenheter av just Swedbank. Bytte då till annan svensk storbank och har blivit väl omhändertagen sen dess.

1 gillning

Jag har Swedbank privat och är nöjd med allt förutom deras prissättning :roll_eyes: Men vilka banker är ni suuupernöjda med? Som ni skulle kunna rekommendera?