Jag har Danske bank, dom är helt galna och begär underlag och förklaring gör nästan alla mina transaktioner som är över 100 000kr.
Är alla svenska banker lika värdelösa eller är det någon skillnad?
Förstår att dom har lagkrav, men det börjar bli absurt när man knappt kan göra överföringar mellan egna konton hos lysa/Avanza och danske bank. Jag har varit kund hos banken i 20år+ Men det verkar inte ha någon inverkan utan dom tror jag är terrorist eller tvättar pengar. Vet inte hur mycket tid jag lagt på att förse dom med underlag mm.
Varför tror du att du har hamnat på bankens radar? Är det dessa stora transaktionerna eller kan det finnas händelser på ditt konto som inte liknar “normala svensson”? På Flashback har jag sett folk som tar emot “swish varje dag från alla mina vänner” och någon som “köpt och sålt grejer på Blocket för några hundratusen senaste året och hur ska jag komma ihåg vilka grejer det är jag köpt och sålt”. Det är inget sånt som kan ha triggat varningsklockorna?
Kolla igenom kundkännedomen så att allt ser rätt ut där. Min bank frågar om ungefär hur stora belopp jag kommer föra över. Se till att det täcker dina stora överföringar!
Kan inte säga att jag gjort något. Det började när jag förde över ett större belopp för ca 1 år sedan. Efter det är dom på var och varannan transaktion om den är över 100 000kr. Alla är till och från mina egna konton.
Det är inte så ofta kanske varannan månad jag för över belopp som är 100 000kr+
Dom nöjer sig inte med att jag förklarar, utan det ska redogöras varför, hur mm. Dessutom ska jag skicka in underlag från tex lysa.
Kan inte se att det går att uppdatera kund kännedom någonstans.
Har mailat dom och frågat.
Börjar tröttna och funderar på att byta bank, men känner att det inte är någon idé om alla är lika galna.
Det är ju det man önskar, fattar inte riktigt upplägget med alla frågor.
Först stängde dom bankkontoren, för man ska göra bankärenden online. Nu vill dom inte att man har transaktioner på kontot. Undrar vad tanken är att banken ska göra i framtiden.
Lysa har också ställt fråga, men en gång och när pengarna inte kom ifrån mig själv. Dom var dessutom trevliga och hjälpsamma.
Men på banken känns det som dom anställt före detta KGB agenter.
Låter som att larmet triggas lättare på dig efter att det redan triggats en gång. Hoppas att det kan komma med i kundkännedomen att det kommer fortsätta hända regelbundet.
Hade du velat ha den personens jobb? Sitta och ringa runt till arga kunder som fått sina konton låsta hela dagarna, och det enda du egentligen kan säga är “jag vet inte, svara på frågorna så återkommer vi med beslut”.
Dom ringer inte, skickar ett meddelande i mobilbanken. Man får ett sms att det finns brådskande information att läsa där. I meddelandet finns massa frågor och avslutat med, du har två dagar på dig att svara på frågorna och inkomma med underlag.
Jag har inte svarat argt, den enda gången jag inte svarat direkt med underlag var när vi var utomlands och jag bad att få återkomma senare med underlagen.
Men nej, jag tror mer det handlar om principer eller flaggning pga transaktionsmönster. Jag har flyttat mycket under de senaste åren och så länge man uppdaterar sin profil kring kundkännedom är det lugna puckar. Då får jag ändå in utlandsbetalningar och gör sådana också. I mitt fall gäller det Länsförsäkringar som huvudbank och transaktioner och flytter till och från Avanza och SAVR.
Skandiabanken, säker på jag fört över 300k från SBAB till Skandiabanken och sen vidare till annan person senaste året. Och regelmässigt 100k+ mellan Nordnet, SBAB etc.
Även jag har lyckats utlösa Danskes återkommande förfrågningar om olika transaktioner. De har alltid reagerat på utlandsbetalningar, men man kan tycka att om mottagaren är skatteverket i Finland, och att jag tidigare angett att jag är delvis skatteskyldig i det landet skulle transaktionen gå igenom nålsögat - men icke.
Sant, det vill dom troligen inte.
Funderar ändå på varför vunnit/fått förmånen att bli utvald och återkommande korsförhöras när jag flyttar mina egna pengar
.
Det är precis som du själv erfarat inte så att man blir lyriskt kär i sin bank p.g.a att de måste följa ovanstående lagstiftning. Det är allt annat än bra PR helt enkelt. Det är inget de gärna gör med flit, det är inte personligt, och du kommer sannolikt inte ha en bättre upplevelse hos en annan bank.
Antingen knyter man näven i ficken och ger bankerna det de vill ha. Med förståelse för att det här faktiskt stävjar viss penningtvätt i landet. Eller så startar man ett uppror på Facebook (nej då, jag är inte raljant! )!
Tyvärr verkar de flesta som jobbar på bank faktiskt ha en bakgrund hos KGB, eller något värre. De flesta som har yrken där de träffar kunder brukar vara väldigt trevliga men de få gånger man behöver gå in på en bank brukar de tyvärr vara väldigt otrevliga. Jag vet inte varför.
Det är kanske inte så konstigt att Danska Bank är extra nojig med alla de saker de har haft senaste tiden. Tänker specifikt på penningtvättsaken i Estland. Men de har även haft ett flertal andra.
Om det beror på lagkrav så följer inte Swedbank lagen i så fall. Swedbank har aldrig kommenterat mina transaktioner. Har flyttat över mer än 100k till Avanza många gånger. Tror till och med jag kom upp i 7 siffror för en transaktion förra året. Å andra sidan är Swedbank en utmärkt bank att tvätta pengar i enligt SVT så det kanske beror på det.
När jag bodde i Storbritannien hade jag däremot samma problem. HSBC ringde upp minst en gång i månaden och frågade om diverse transaktioner. Otroligt irriterande till slut. Särskilt då det ofta handlade om relativt små belopp. Glömde man dessutom att meddela dem om att man skulle över till Sverige kunde man glömma att använda kortet de första dagarna i landet.
Du har säkert få uppge någon information om hur du fått tag i pengarna. Men både Avanza och Swedbank kan väl anses som relativt pålitliga källor. Skillnad om du vill sätta in 100k i kontanter