Transaktionsförfrågan från bank

Är det vanligt att få förfrågningar från sin bank om diverse transaktioner? Jag förstår att de har ett ansvar om god kännedom för sina kunder men tycker detta är överdrivet. Jag har Danske Bank och har nu fått förfrågningar om både cykelförsäljningar, flytt av pengar till Lunar, egen insättning från företagskonto osv. vid ett flertal tillfällen.

Vi behöver veta följande:
-Vad avser transaktionerna?
-Vem är motpart och vilken är er relation?
-Varifrån kommer pengarna? (t.ex. eget sparande av inkomst, inkomst av kapital, arv, gåva, lån, försäljning av bostad eller lös egendom).

-Bifoga handlingar som styrker transaktionerna, exempelvis: kontoutdrag eller skärmkopia (på överföringar mellan egna konton i olika banker), lönespecifikation, kontrakt, faktura, avtal, kvitto, lånehandlingar, gåvobrev, arvskifteshandling, försäljnings- och köpekontrakt, bodelningshandling.

Är detta vanligt?

Tidskrävande och irriterande att leta upp massa kvitton och kontodetaljer samt en känsla av att vara jagad.

Tyvärr blir det vanligare och vanligare.
Finns en del här i forumet som ständigt får dessa frågor.

Jäkligt irriterande. Det får mig att vilja byta bank men det kanske är likadant överallt.

Svårt att veta hur stor skillnad det är mellan banker.
Tror det är individuellt och beror på transaktionerna och om en viss transaktion har triggat något i deras system vilket medför strängare uppföljning en viss tid.

1 gillning

Jag tror man kan likna det med självscanningen som används på livsmedelsbutikerna.
Det finns en lista på olika beteenden hos kunden som triggar systemet för kontroller.
Även att bankerna kanske har helt random kontroller?

Kanske någon här på forumet som jobbar med bankernas system som vet exakt vad som triggar deras kontroller?

1 gillning

Ursäkta off-topic, men där blev jag nyfiken: jag trodde det var helt random.

Aldrig någonsin fått den frågan från min bank Länsförsäkringar. Har överfört pengar till och från utlandet, inom och utanför EU.

Har varit kund i nästan 20 är och har en ganska hög, regelbunden inkomst så det gör kanske att jag anses som pålitlig.

Random är det också. Men sen finns det flera olika beteenden som avviker normalt användande som kan trigga kontroller.

Så länge man använder det normalt så är det inget som påverkar kunden.

Hej

Jag har aldrig haft Danske Bank, men jag har haft SEB, LF och Nordea som primärbank och aldrig fått frågan annat än när jag sålde en bil för cirka 60k och fick betalt för den kontakt. (detta var 20 år sedan så inte lika konstigt då som nu att få kontanter).

Har Nordea sedan 4 år tillbaka, gör mycket konstiga saker genom att jag flyttar 100tusentals kr fram och tillbaka mellan olika ställen, får pengar från aktieförsäljningar i USA, förra året över 500K osv osv och aldrig någonsin fått en fråga. Vet inte om det på något sätt inte flaggas eftersom allt jag gör är 100 procent lagligt och allt skattas fullt ut.

Lagen om åtgärder mot penningstvätt infördes 2017 och tvingar bankerna att ha system som identifierar misstänkta aktiviteter. Jag vet inte hur det kan upplevas som att “fler och fler” blir kontrollerade när systemet bara är några år gammalt. :slight_smile:

Det är nästan säkert baserat på en kombination av maskininlärning och enklare mönsterigenkänning.

Rätt säker på att detta är hemligt. Jämför med Skatteverkets kontroller där till och med utvecklarna jobbar i olika silos så att väldigt få har koll på helheten.

Om jag blev utvald ovanligt ofta trots att jag har helt vanliga aktiviteter så skulle jag kontakta bankens kundtjänst och be dem se ifall de kan kolla noggrannare. Jag ahde inte förväntat mig att få veta någonting om systemet, men kanske kan de i alla fall ta det vidare internt.

2 gillningar

Samtidigt som storbankerna regelbundet hamnar i skandalhärvor med penningtvättar för miljarder och i Köpenhamn var det någon som på natten hade placerat en tvättmaskin utanför Danske Banks huvudkontor förra året i samband med just en sån härva i Baltikum. Man kan ju undra om bankerna inte själva omfattas av dessa kontroller?

Vi vet nog svaret.

1 gillning

Jag hade provat att byta bank faktiskt. Iaf delvis och sköta alla transaktioner därifrån ett tag. Hade det fungerat bättre så hade jag bytt helt.

Nu har jag inte haft dom här problemen så mycket, ett par gånger med ett företag jag hade bara. Men det är ju inget man kan hålla på med så fort man ska göra något…

1 gillning

Jag kommer byta bank av fler anledningar så fort min lägenhet är såld och bolånet löst.