Min uppfattning är att de svenska storbankerna snarare slutar att fråga om du för över tillräckligt mycket tillräckligt ofta till tillräckligt skumma ställen. Skyfflar man miljarder fram och tillbaka till diverse baltiska länder tycktes ingen reagera
Mellan år 2007 till 2015 har minst 40 miljarder kronor slussats mellan misstänkta konton i Swedbank och Danske Bank i Baltikum.
Transaktionerna är gjorda av 50 kunder i Swedbank som alla uppvisat tydliga varningssignaler på misstänkt penningtvätt.
Jag har aldrig fått en endaste fråga för överföringar från min huvudsakliga bank SEB. Har fört över flera miljoner senaste 12m i samband med större omstruktureringar av min/vår ekonomi. Har inte behövt uppdatera kundkännedom heller (inte vad jag vet i alla fall). Vet inte om det faktum att jag har mina AB i samma bank hjälper något. Får ju ut utdelning därifrån någon gång om året.
Fick dock en fråga när jag på kontoret tog ut 50k i cash för ett gäng år sedan (i samband med att de nya sedlarna kom ut), men de nöjde sig med svaret de fick.
För att alla Sheeple förstod inte konsekvenserna av vad ett cashless society och total kontroll skulle innebära. Terrorism och pengatvätt är bara en ursäkt för att trakassera svensson och begränsa vad du kan göra. Alltså - Dina pengar är inte dina längre.
Självklart säger inte lagen att man ska trakassera sina kunder på detta sättet, som de faktiskt gör. Väldigt godtyckligt hur de kan välja ut vissa och trakassera dom.
Men de riktiga skurkarna som tvättar pengar etc etc frågas det aldrig något, utan det är den vanliga svensson som drabbas hårdast. “För att banken ska kunna visa hur tuffa och noggranna de är”
Tycker det tyder på rätt mycket inkompetens med tanke på vad de frågar efter… nog måste det väl finnas bättre sätt att identifiera vad som är potentiell pengatvätt eller terror finansiering än det de sysslar med idag (som jag inte tror hittar något sådant alls, utan som skrivet mest verkar vara till för att visa att man gör NÅGONTING).
Så är det verkligen, man vill bara visa upp hur duktiga man är och visa antalet personer man “kontrollerat”.
De gömmer sig bakom lagstiftningen och är vägrar ha telefonkontakt, vilket gör att man spenderar massa timmar att beskriva vad syftet är med pengarna i mejl.
Hade någon gång en handläggare som hade fastnat på överföringar jag hade gjort mellan mina egna konton i samma bank. Är ju löjligt att man ska behöva lägga ner tid och energi att bemöta sånt.