Driva företag lite anonymt

Vad är problemet, avtal bryts hela tiden. Det är ju standard. Sedan om det innebär skada för motparten ersätter man ibland enligt förlikning eller dom. Oftast är avtalsbrott så små att alla inblandade skiter i det. I det här fallet skulle jag gissa att eventuell skada för motparten är typ noll, därmed kommer nog inte så mkt att hända avseende skadestånd. Den enda möjliga risken är väl anställningen, även om det spontant känns som att ag får svårt med det också utan skadestånd eller lite påhittighet.

1 gillning

Nej, det är inte så enkelt för arbetsgivaren som du låter ge sken av.

Det finns mycket att läsa i ämnet för den som är intresserad av att söka information.

Du missar poängen, för att en förlikning ska kunna ske måste någon ta detta till rätten och i form av en stämning där du inte har något skyddsnät som svarande.

Vi har inga lagar som reglerar någon generell rätt för en chef att neka anställdas rätt att göra vad f-n de vill utanför arbetstid, eller vilket lagrum menar du att detta återfinns i? Trälbalken?

Nej, det är ju inte sant. Dels har man stor sannolikhet att få ombud betalt om man är med i facket, dvs det finns ett skyddsnät, dels kan förlikningar stadfästas utan att någon är stämd. Och ofta har förlikningsavtal ett hyfsat värde i domstol även om de inte är stadfästa…

Du kanske menar att det inte finns någon teoretisk gräns för hur mkt man kan bli stämd på?

LOA gäller för alla offentliganställda och är lag. Kollektivavtal har mig veterligen också viss tyngd

Stannar där då det ligger långt utanför TS frågeställningar

Grundregeln är att en arbetsgivare inte kan hindra en anställd att ha också en annan syssla/anställning.

(Synd om ts inte vågar starta sin lilla icke konkurrerande verksamhet tänker jag.)

Det finns inget krav att ägaren sitter i styrelsen

https://bolagsverket.se/omoss/flerverksamheter/omverklighuvudman.2539.html

Verklig huvudman, inte styrelseledamot.

Edit: du kanske menade att man kan ta någon random styrelseledamot och det kan man. Jag menade egentligen “men det bygger på att någon annan än ts sitter i styrelsen”.

Jag tänkte närmast på föräldrar, syskon, etc. Sedan jobbar man med generalfullmakt.

Ytterst få kommer att gräva i detta med verklig huvudman, även om registret finns.

Mitt resonemang är rent principiellt. Är i grunden skeptisk till upplägget.

Det är väldigt offentlig med verklig huvudman. Blev lagkrav runt 2018 och sen dess så är de flesta registrerade hos Bolagsverket.

EDIT: de flesta seriösa aktörerna och typ alla som jag har kommit i kontakt med.

Japp, men samtidigt skriver TS att det strider mot sitt kontrakt.

Och synd att uppmana till brott tänker jag. Oavsett om det så gäller lag-, kontrakts-, ben- eller kalk-.

Visst är det offentligt, Men hur många “gräver” så djupt? Syns exempelvis inte på allabolag, om man inte har plusvarianten.

Jag kan garantera att de flesta arbetsgivare begår avtalsbrott hela tiden. Alltifrån överenskomna sla:er, färdigställandetider, kvalitetskrav, leveranstid, kvantiteter etc. Ibland medvetet, ibland misstag. Folk hetsar upp sig så mycket. I det här fallet är det ju moraliskt förkastligt med en arbetsgivare som försöker reglera anställda utanför arbetet utan att ha ett berättigat intresse. Den här typen av avtalsklausuler borde det finnas lagar mot.

Antagligen inte de du letar efter. Men med referens till ”mer anonym” och ”vill bara kunna ta betalt” passar btcpayserver.org rätt bra in.

Beror väl på arbetsgivaren, min arbetsgivare skulle veta ganska direkt precis alla mina engagemang inkl om jag blir verklig huvudman i något bolag. Nu har min ag förvisso ett ganska rimligt intresse i vad jag sysslar med, men det är ju inte dyra tjänster vi använder.

Vem uppmanar till brott?

Arbetsgivaren har ingen rätt till att avtala bort den anställdas möjlighet till extrajobb, såvida extrajobbet inte är konkurrerande, inverkar på den anställdas jobb hos företaget (typ somnar på jobbet för man jobbar både dag o natt) eller på annat sätt skadar arbetsgivarens verksamhet.

Uppdatering: jag funderar på att helt enkelt säga upp mig inom ett halvår, det går lite dåligt för företaget ändå. Jag börjar också närma mig brytpunkten för vad som kan kallas FI, har ca 6.5 miljoner i tillgångar och utgifter under 20k i månaden. Tänker att nånstans måste man sluta vara så konservativ och satsa. Kommer nog aldrig att sluta bygga saker, och även om jag i det högst osannolika fallet aldrig lyckas tjäna en enda krona till på mina egna idéer så överlever jag troligen ändå. Som tur är behöver man nästan inget kapital för att bygga mjukvara.

1 gillning

Det går ju att prata med arbetsgivaren om att du vill starta vad som kan räknas som konkurrerande verksamhet. En del godkänner andra inte.
Så slipper du vänta ett halvår med att starta verksamheten.

Med de förutsättningarna tycker jag absolut du ska testa starta eget. Det är många års runway om du är själv, gott om tid att ångra dig och leta ny anställning