Hur mycket orkar ni bråka för det ni har rätt till?

Hej. Sitter här på småtimmarna och skriver på ett klagomål där jag begär ersättning för en tjänst som jag har köpt som jag inte anser håller vad den lovat. Det är inte första gången. Jag har gått från att vara en person som aldrig klagade eller krävde ersättning till att göra det ganska ofta. Jag kan också bli direkt otrevlig i vissa situationer då jag inte (enligt mig) får det jag betalat för eller har rätt till. Hur gör ni? Är det värt det att bråka och sura, eller ska man bara släppa allt sådant och försöka njuta av livet? Det hör också till saken att det är hyfsat lönsamt att vara bråkig…

3 gillningar

Jag jobbar i kundservice, och dom som är bråkiga, sura och otrevliga nekar jag. Är du smidig, manipulativ och lägger fram ett bra argument så är det större chans att jag godkänner en kompensation.

Privat, ehh… Jag kan klaga ibland, men oftast inte. Som nu, min nya datorstol har gnisslat sen dag ett, armstödet har låg kvalite, nu har det börjat gå sönder och stoljävlen är 1år.
Kommer nog inte orka gnälla om en sån sak.

Men om jag beställer hem matkasse från willys som saknar 1 vara för 50 spänn, klart man drar iväg ett mail.

Så det finns ingen direkt logik i det hela

Jag är nog ganska bra på att reklamera saker och ting och det brukar i regel funka bra. Både olika typer av produkter och till exempel hantverksarbeten har jag reklamerat om jag inte tycker att det håller måttet. Det är nog främst för att jag blir så irriterad när man köper saker som är sönder, inte lever upp till förväntningarna och så vidare.

Jag reklamerade ett bord till exempel och fick tillbaka 15 tusen inom några dagar. Och då hade jag enbart mejlat in en bild på en defekt. Kan tillägga att det var en väldigt liten defekt och jag fick behålla bordet också. Det var bra utdelning på det mejlet. :sweat_smile:

2 gillningar

Jag reklamerar och har alltid gjort, men bara om det känns vettigt utifrån ett av dessa kriterium:

• Jag får fel vara
  • Det saknas en vara
  • En vara är skadad vilket påverkar funktionen
  • Villkoren uppfylls inte (frakttid, funktion etc)
  • Det är ett legendariskt skitdåligt företag som lever på gamla meriter, uppvisar en trist jävla idiotattityd och som förtjänar varenda kritiskt ord de kan få för att de helt enkelt inte sköter sitt jobb som dessutom är att utföra en samhällsbärande funktion. (Ja PostMord, jag pratar bara om er nu. SJ har faktiskt skärpt sig.)

Tur i oturen. Lämnade in min trasiga iPhone X för bedömning av skador och för att få ett kostnadsförslag på ev. reparation. Det visade sig att den var totalhavererad och jag fick välja på att få en summa utbetalad minus 1500:- i självrisk eller att få en reparerad utbytesenhet. Valde att få en kontantsumma minus sjävrisk.

Köpte en ny iPhone XS och den gamla föll lite i glömska. Kom efter rätt så många veckor på att jag inte hade fått min ersättning, så jag kontaktade Folksam (30 minuter väntetid i telefon) för att fråga varför det tog så lång tid att få mina pengar. Hon, kundmottagaren kollade mitt ärende och bad om ursäkt för att det hade tagit så lång tid, som berodde på att ärendet hade “fastnat” i mailboxen hos dom och ingen handläggare hade tilldelats i tid. Då sade jag att det inte var någon fara på taket och att det inte var hennes fel (vet att sådant här kan hända). Hon säger att hon ska kolla så att allt är OK och ber mig vänta en stund. Väntar ett par minuter och hon återkommer och säger att allt är OK och att jag ska få mina pengar så snart som möjligt.

Hon ska nu bara kolla så att mina pengar ska gå igenom utan en extra kontroll som görs i vissa fall och jag säger åter igen att det är lugnt och hon kan ta den tid hon behöver. Hon återkommer igen och säger att det inte blir någon extra kontroll av utbetalningen och sedan säger hon att tack vare att jag har haft sånt tålamod med henne och ärendet och att jag är en trevlig och förstående person att nu så jag slipper självrisken på 1500:-. Summan av kardemumman, skäll inte för mycket på handläggare, kanske betalar det sig i slutändan :slight_smile:

6 gillningar

Man ska gnälla och klaga på varenda krona man gått miste om. Detta eftersom allt för många företag lever på att lova guld och gröna skogar, garantier och ersättningar, men vet att i praktiken kan de bara skita i sina kunder. Låter man bli att klaga så har man bokstavligen betalat för att sådana företag ska frodas.

Allt som sagts ovan stämmer också. Man ska vara trevlig, men ALDRIG acceptera ett nej. Ni måste inte vara bästisar i slutet på samtalet. Gör klart för dem att du inte kommer acceptera något annat än ersättning.

Det viktiga, och svåra, är att själv inte bli emotionellt investerad och låta det gå ut över ditt liv i övrigt.

Ett mail tar en halv minut att skriva om du plockar bort alla krusiduller. Om alla gjorde det när man blivit missad/fått en dålig produkt/dåligt bemött skulle kvalitén på allt bli bättre.

3 gillningar

Beror nog på ÅF och summan. Har jag köpt något för 2-300Kr från Kina så känns det som slöseri med min tid. Är värdet däremot några tusen och svensk åf så kan jag tänka mig att klaga. :slight_smile:

Jag har blivit bättre och bättre på att reklamera och höra av mig om jag anser att varan inte håller måttet. Nyckeln är som alla andra skriver att hålla god ton och verkligen vara trevlig. Den som skulle få för sig att skälla ut en stackare i kundtjänst behöver verkligen ta sig en funderare över vad som är viktigt i livet.

Ibland kan jag uppleva att vissa har en skrev bild och förväntan kring vilken service dom ska få vid val av märke/företag att handla ifrån. Min erfarenhet är verkligen att ju mer jag väljer reko kvalitéts företag som är transparanta i sin kommunikation och där du betalar en mindre premium utan att för den sakens skull köpa dyra premiumprodukter, så får jag alltid bättre hjälp och det är lättare att reklamera. Ibland hör man människor klaga över dålig service men där det är tydligt att dom gått på ett budget alternativ. JA man har samma rätt som konsument, men NEJ man kan inte förvänta sig fullständig smidighet.

Slänger gärna in ett företag som jag verkligen rekommenderar utifrån kundservice synpunkt. Asket.com. Svenskt företag som säljer kvalitetskläder, fram för allt bas plagg. Förutom det faktum att kläderna allt som oftast är av riktigt bra kvalité och sitter perfekt så har jag behövt reklamera två-tre gånger. Har aldrig varit några problem. Jag som konsument förväntas ta bild och skicka in och beskriva problemet, även i något fall varit tvungen att mäta viss del av plagget för att säkerhetsställa produktionsfel, men för mig signalerar bara det proffsighet snarare än att försöka komma undan.

1 gillning

Köper jag något som inte håller måttet men där jag anser att min egen undersökningsplikt brustit brukar jag trevligt och försiktigt meddela producenten om vad jag anser inte levde upp till förväntningarna samt att jag inte är ute efter att få pengarna tillbaka utan mer vill att de ska känna till min upplevelse. Det är rätt vanligt att man får en rabattkod, tillgodohavandekod eller liknande som tack.

Just nu är jag i fejd om två större grejer.

1. Vi hade ett hagelregn som slog sönder hus och trädgård med allt vad det innebär i lös egendom. Framförallt vårt plåttak tog stryk, och ser nu ut som en golfboll. Först meddelade Folksam att det inte var ett problem, jag skulle bara ta in en offert samt skicka bilder (de kunde absolut inte komma ut och titta på skadorna). När jag samlat in offerter samt skickat bilder hävdade dom att det bara var kosmetiskt och att jag inte kunde bevisa vare sig att värdet sänkts eller att funktionen försämrats.
    Därefter åkte en familjemedlem på dödlig sjukdom och fram till nu, när vi fått sörja och tagit farväl har jag inte orkat ta upp tråden. Här kommer jag när energin tilltagit kunna bråka rätt rejält. Jag har grannar som fått helt nya tak, ommålat (väggarna såg nyblästrade ut), nya fönster osv.

2. Vi köpte vitvaror från Cylindaförra sommaren, en kyl och en frys. Frysen skulle vara tyst, självavfrostande och ytskiktet skulle vara “fingeravtryckssäkert”. Efter bara någon månad började frysen låta som ett tröskverk. Vi misstänker att det bildats is runt fläkten. Efter avfrostning tystnade den. framåt senhöst hände det igen. sedan i januari och sist i april.
    Jag försökte häva köpet då inget av deras lockrop stämmer. De hävdar dock att de har rätt att åtgärda felet tre gånger. Först tog vi ut en av deras reparatörer. Han konstaterade att den reservdel han fått med sig inte ens passade den maskinen. Han bokade därefter en ny maskin. Nu har även den maskinen gett ifrån sig några symptom vi känner igen från den gamla frysen, strax innan den börjat väsnas.

När maskinen började väsnas i april drog jag ur sladden och tömde på innehåll för att den inte skulle börja stinka. Jag blev lovad av deras kundtjänst att jag skulle få ersättning för innehållet. Jag gjorde hela jobbet åt dom i form av ett excelark med priser från ica, mathem osv för ett verkligt värde. Då fanns varorna fortfarande i en svart sopsäck. Sen vart det sommarvärme och juni, varpå säcken av nödvändighet var tvungen att flytta till avfallsanläggningen. Veckan före midsommar hörde dom av sig och ville ha fotografier på allt i säcken. När jag förklarade att 6 veckors handläggning inte är rimligt i det ärendet hänvisade dom till hemförsäkringen men att de skulle stå för självrisken.
Hemförsäkringen betalade ut samma dag, men självrisken har jag inte sett skymten av.
Här kommer jag aldrig att ge mig. Jag har ju full dokumentation om vad jag blivit lovad :slight_smile:

Jag reklamerar väldigt sällan. Kan nästan säga inte alls. Men ibland händer det ju, då det är av större värde eller en enkelhet från min sida att fixa.
Min pappa däremot har varit (och är fortfarande) väldigt flitig på den fronten, att lägga energi på stridande eller att göra allting själv istället för att betala någon för jobbet.
Att ha vuxit upp vid sidan av hans energibovar har gett mig insikten att inte vilja agera likadant. Så försöker så gott det går lägga energi på annat som ger mig mer av livet, eller mina barn den tiden.

2 gillningar

Skalan är vän varierande, men brukar bedöma om det är värt energin. Tar det längre tid att klaga/reklamera än göra det själv så försöker jag släppa. Tid > pengarna.

Men börjar det bli för mig större belopp som faktiskt påverkar ekonomin eller motsvarar dagar arbete så är det värt att diskutera. (Bara man är saklig och har rätt i sak)

Idag så sitter jag med en faktura på 300tkr från hantverkare. Där det är frågetecken om 30-40tkr. Helt klart värt att reda upp, men kommer troligen betala bara posterna kan motiveras.

Däremot så finns det arbete som har utförts men ej enligt spec. Det kommer jag kräva att man gör om. Men det är mer för att få det man betala för och det felaktiga arbetet innebär att jag skulle få betala någon för att göra om jobbet inom något år igen troligen. (I detta fallet en anlagd grusgång till entrén, där man ej lagt ett bärlager och Komprimerat detta.
Utan bara rullat ut geoduk samt lagt toppsingel på.)

Det beror såklart på summan, men jag tycker alltid att man ska reklamera eller lämna tillbaka på öppet köp om man inte får ut något värde av det man köpte. Hatar att lägga pengar på saker om jag sen aldrig fick någon användning för, oavsett vems fel det var.

Lägre kvalitet än förväntat orkar jag inte bråka om, men är varan så dålig att jag måste köpa en helt ny eller annan variant då bråkar jag gärna, för då har jag köpt någonting jag inte har någon användning för… :smiley:

För mig handlar det om att ha respekt för dom pengarna jag har spenderat, och att faktiskt få ut något värde för det slit jag la ner för att tjäna dom pengarna. Visst att det tar 1h att reklamera varan som kostade 500 kr, men det tog mig flera timmar (efter skatt) att tjäna dom pengarna på jobbet.

Precis som flera redan skrivit om brukar jag väga in pengarna i fråga och mängden tid jag behöver lägga ner. Tar det 10 min att ta några bilder och skicka ett mail och sedan är det klart så spelar beloppet ingen roll, men tar det timmar behöver det vara mer än bara några hundra, annars släpper jag det.

Någon gång när jag dyrt och heligt blivit lovad en viss prestanda eller att varan ska uppfylla vissa kriterier och sedan varit en bra bit under acceptabel nivå så har det blivit en principsak att reklamera och få rätt.

Försöker alltid vara trevlig och upplever att jag får mer gehör då.

När det kommer till försäkringsbolag är det bara att sucka, förstår inte varför de ska krångla till enkla ärenden och försöka snåla och tjuva undan så många ören de bara kan, trots att det finns avtal på vad som gäller. Fick bilen påkörd när jag handlade på ICA förra året, det var en uppenbar parkeringsskada och det fanns till och med kameraövervakning på området. Vid parkeringsskada har jag rätt till reducerad självrisk, men försäkringsbolaget sa att det inte gick att utesluta att det inte var en parkeringsskada, struntade i att begära ut kameramaterial och debiterade full självrisk. Avtalsbrott anser jag, men kunde inte själv begära ut filmen och stod chanslös…bara att släppa. Hoppas det blev väldigt dyrt för försäkringsbolaget att laga skadorna :rage:.

1 gillning

Ne instämmer här i att man skall väga det emot tiden man har att tjäna pengarna. Men pratar vi mindre summor säg 200kr,
Där jag skall lägga 1,5timme på att köra bil tillbaka till en butik, soppa pengar slitage osv. Så kan jag strunta i det och tänka att om jag istället jobbar den timmen så går jag plus…

Men här är det ju relativt vilken inkomst man har. Så som student resonerade jag annorlunda då man hade tid i överflöd.

Två saker brukar väga in:

1. Är det klimatsmart att returnera varan pga felet? Om det är kosmetiskt brukar jag låta bli med reklamation pga denna punkt.

2. Är det värt min tid och humör? Oftast är det inte det.

1 gillning

Jag har haft framgång framför allt i samband med resor. Charterbolag, flygbolag, etc. Fick en gång tillbaka 1 200 euro (två personer) efter fem timmar försenad flygresa till Kina, som vi betalat 800 euro för… dessutom valde vi presentkort istället för cash, till ett värde av 1 800 euro. Flygförseningsreglerna är väldigt generösa (om flygbolagen följer dem, vilket inte alla gör).

Sedan, om att bli otrevlig… jag har bråkat med personer som har lovat saker men inte hållit det. Bråkar nästan aldrig i samband med att jag begär ersättning. Då försöker jag vara trevlig, verkar funka bättre.

1 gillning

Varför skall ett företag tjäna på att leverera en dålig produkt. Varför skall jag ge bort mina pengar utan att få det jag betalat för? Klaga på. Är det skit skall företaget få höra det.

Har hålt på några måneder med easypark, som har tagit betalt för timmar de inte har rätt till på en lokal parkeringsplats. Nu är tiderna fixade, har fått en del av det jag har betalt för mycket tillbaka, nu håller jag på med att få resterande tillbaka och kolla om de andre som har använt den under åren också har fått pengarna tillbaka. Har blivit lite en principsak, och tar inte så lång tid mail per mail, men när det tar 2 - 4 veckor innan de svarar går där ändå lite tid med det. :slightly_smiling_face:

Jag bråkar sällan om småsaker (typ ett mindre fel i matbutiken), men när jag är lovad en sak och får något annat eller om sakerna inte fungerar som de är specade då brukar jag kontakta leverantören. Företag är överlag oväntat okunniga om konsumentköplagen. Vissa ggr har jag fått skriva ut den och läsa upp för företaget vad som gäller.

Hade tex en vattenläcka någonstans på vattenledningen mellan huset och gatan och då jag lagt ny uppfart året innan vill jag ogärna gräva upp allt, utan tog dit en läcksökningsfirma som gick in med kamera och markerade en meter av ledningen där det skulle vara (kostnad ca 5 tusen om jag kommer ihåg det rätt). Hyrde in grävmaskinist men det vet var inget läckage där, utan läckaget var ute på trottoaren (vilket var kommunens ansvar). Så då reklamerade jag, vilket de bestred. Jag fick tyvärr stå själv för grävaren, men de fick kreditera hela sin faktura efter många påstötningar från min sida. Kommunen kom och lagade vattenläckan snabbt som attan. Orkade dock inte reklamera den onödigt höga vattenräkningen.

Brukar inte vara den som klagar eller reklamerar. Men har handlat vissa saker från wish som absolut inte hållt måttet. Varit otroligt simpelt att få tillbaka. Exempelvis verktyg som i annons lovats vara vass men är slöare än en brödkniv.
Har också reklamerar saker som gått sönder direkt vid användning.

Men bästa var nog ändå när jag en Houdini tröja som jag haft ett par år där limningen vid en dragkedja släppte. Gillade tröjan otroligt mycket. Så frågade om det gick att skicka dem till dem och de kunde laga. Självklart kunde jag betala för det.
10 minuter efter mitt mail blev jag uppringd, och fick prata med världens trevligaste kundtjänst personal. Hon sa att de skulle försöka laga den gratis. Jag skickade iväg den. När den sedan kommit fram så hörde samma tjej av sig igen och meddelade att dom tyvärr inte kunde laga den. Men att jag kunde gå in på deras hemsida och välja en ny av samma modell. Fantastiskt!

Försökt höra av mig till Haglöfs på samma sätt, vill få några sömmar omsydd på ennä tröja, men de svarar inte ens. (Dock endast mail).

Vet också att jag för många år sedan när jag pluggade vart irriterad på ett café för de sa sig öppna vid 8 på en lördag och jag tog bussen in för att fika och plugga samtidigt. -10 ute och blåste. Visade sig att de öppnade 9. Då vart jag så tjurig att jag hörde av mig i affekt via mail. Skulle få komma in och fika gratis. Men tyckte själv att mitt beteende var så dåligt att jag aldrig gjorde det.

Men har jag något att klaga på kan jag nog göra det. Men det ska vara sakligt och inte på person. Den personen som sitter och svarar mig är ju förmodligen inte den som gjort fel och då har jag gärna ett så trevligt bemötande som möjligt.