Hur mycket orkar ni bråka för det ni har rätt till?

Vilket försäkringsbolag var det?

De flesta företag har rätt bra garantier av olika slag för de produkter de säljer. Jag fick till och med ett nytt schassi på en barnvagn från Babyjogger då den gick sönder efter fyra år… (de hade livstids garanti på just chassit). De flesta företag har till och med bättre villkor än de skulle ha om de trodde att folk i allmänhet skulle ta dem på ordet och kräva ersättning, vilket folk i allmänhet inte gör. Så använd alla knep som finns så länge det känns som att ni har rätten på er sida, skulle jag säga.

Svårare med tjänster, tycker jag. Har bråkat med städfirmor och internetleverantörer och säkert några till… ofta enklare med större aktörer än med mindre, då man inte kommer överens.

Tre Kronor Försäkring AB via Swedbank.

1 gillning

Tyvärr, orkar jag inte längre bråka.
Jag upplever att jag är för gammal för det och har råd att strunta i det.

Generellt sett har jag varit en person som alltid bråkat om det jag har rätt till, eller liknande. Men det kostar energi. Det får man ställa i motviktskålen.

Om om det är en tjänst jag verkligen skulle betala för, så vorde det någon som bråkade åt mig. Någon som ringde alla kundtjänstsamtal, ringde kommunen, skatteverket, och så vidare.

2 gillningar

Jag är nog lite som du, avskyr orättvisor och kan bli ganska förbannad om någon nekar eller gör sig löjlig över något som jag har (uppenbar) rätt till. Är det reklamationer/felaktigt utförda jobb tar jag till pennans makt och skriver långa väl formulerade skrivelser där jag med väl uppbyggda argument hävdar (och kräver) min rätt. Har väl egentligen bara misslyckats i ett fall med en rörmokare, där vi slutade med en polisanmälan om olaga hot, och en förlikning. Där ansåg jag att risk för “otrevligheter” helt enkelt inte var värt det jag enligt flera sakkunnigas utsagor hade rätt till.

Det är alltid viktigt att inte låsa in sig i sin egen bild av det hela, försök även väga in den andra partens syn på saken. En gång tjafsade jag med ett företag om en faktura som jag inte hade fått, och åkte på en betalningspåminnelse. Jag betalar alltid mina fakturor, och tjafsade med chatt-supporten om detta ganska länge, till slut visade det sig att jag hade skrivit in fel epostadress från början. Att ta ett steg tillbaka och utvärdera, det är nog klokt att göra ibland.

Ta även hjälp av juridiskt kunniga personer. Jag har en bekant som är jurist och kunnig på det mesta som jag nästan alltid rådfrågar vid knepigare spörsmål.

Det mesta brukar lösa sig, om man gör affärer med större, välkända vettiga bolag. Min fru gillar att fynda och handlar ibland där det är billigt. Två gånger har hon blivit bränd av “fyndiq”, en gång kom aldrig varan, fick inga pengar tillbaka heller då hon inte tog rekommenderad beställning. Andra gången gjorde hon en retur, fick inte heller då tillbaka några pengar då företaget hävdade att hon inte hade skickat något i retur. Åter igen, inte rek. Lärdom? Gör inte affärer med skitföretag, samt skicka dyrare saker som rekommenderat/företagspaket.

/H

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter.
Detta med försäkringsbolag är en djungel
Det är jättebra att känna till vilka bolag som man inte kan räka med när det gäller.