Har en hel del begagnat jag vill bli av med och har lagt ut annonser på både Blocket och Tradera men det går inget bra. Någon som känner till några bättre säljsajter eller kanske någon firma som köper begagnat likt den firman som anlitas i “Lyxfällan”?
Jag har såld nästan hälften av mina grejer på blocket förre året innan vi flyttade, det gick utmärkt. Det kan ibland ta lite tid innan första kontakten beroende på vad man sälja och hur man prissätter. Jag brukade sätta pris beroende på liknande prylar som fanns på blocket och sedan minskade priset med 10% varje vecka. Även viktig att lägga bra bilder i annonsen.
Att sätta pris på sina begagnade saker är svårast anser jag…finns alltid “gnällspikar” överallt. Det är SÄLJAREN som bestämmer priset och inte köparen…men många köpare kan omöjligt fatta det.
Visst, du kan sätta ett pris, men om ingen är villig att köpa till det priset kommer du inte att sälja det. Jag hade över 50 artiklar på blocket förra året och med 2-3 undantag (ganska nya saker med faktura och garanti fortfarande) får du inte mer än 50% av nypriset. Du kan sätta priset lite högre i början, men om ingen kontaktar dig inom en vecka och är villig att köpa måste du sänka priset om du vill sälja.
Självklart sätter säljaren priset. Men om ingen vill köpa till det priset så är det slutligen köparen som bestämmer priset då säljaren måste sänka tills någon köper.
Det är köparen som bestämmer hur mycket han är villig att betala.
Men fortfarande är det säljaren som avgör om han/hon accepterar köparens bud. Många oseriösa köpare skambudar ju också för att komma billigt undan…även på fraktbolagens fraktpriser…den erfarenheten har jag fått lära mig som tidigare säljare på Tradera.
Facebooks marketplace är gratis med stor spridning. Tyvärr får man ofta svara dom intresserade “skriv på svenska jag kan inte arabiska”
Man vill ju inte sänka priset för lågt heller. Låt mig ta ett exempel…jag har en 3-hjulig DOSMART elscooter ute på annons på både Blocket och Tradera…Jag köpte elscotern helt ny från DOSMART för 13000 papp…nu säljer jag den för 10 000 papp…en oseriös köpare på Tradera ville ge 2000 spänn för nåt jag själv köpt för 13 000 spänn. Om jag hade sålt den för 2000 spänn hade jag förlorat 11000 spänn och köparen hade skrattat åt att hon blåst mig på 11000 spänn. Såna skambud tar jag INTE emot.
Tyvärr kommer vi aldrig bli av med sådana. Finns många “proffs” som skickar skambud.
Hade en riktigt bra och seriös köpare engång. Jag sålde 20 burkar Monster och 10 Cola för 90 spänn…men han swishade 120 spänn till mig för han ville vara seriös och inte luras…bästa köparen hittills…mera såna.
Jag tvekar aldrig att ge skambud om det är något jag är redo att köpa om priset är rätt. Dock aldrig för småsaker. Gäller det exempelvis en bil eller båt så prutar jag redan per telefon om det är långt att köra.
Där har jag haft ute annonser också…men ingen har något intresse överhuvudtaget att köpa…men jävlas med säljaren…det är dom bra på.
Har också fått frågor som: finns varan kvar etc men nån köpare dyker aldrig upp.
Säljer en hel del via främst tradera. Här är ett par tips.
Är saken nyare?
Räkna med att köpare sällan betalar mer än 40-50% av inköpspriset. (Har inte erfarenhet av större objekt, som bilar och fordon.) Tror många tvekar, framförallt kring elektriska prylar, då garantin för det du säljer oftast saknas.
Samlarprylar/vintage/retro.
Dessa säljer ofta bra på Tradera, jag sätter ett rimligt utropspris, säljer det inte inom 2-3 veckor så gör jag om annonsen till en köp nu annons med lite lägre pris. Oftast trillar en köpare in och köper den inom 2 månader. Budgivning trissar såklart upp priset, men det är nästan aldrig det blir budgivning om ett objekt som inte säljs inom 2-3 veckor.
Ta tydliga och flera bilder!
Bilder är oerhört viktigt, tänk på att de är väl belysta, skarpa och tagna från flera vinklar.
Beskriv skick i text!
Skriv ut alla skavanker och även bristen därav.
Skriv ut mått, eller använd ett föremål som referens i bilderna!
Jag brukar använda en tändsticksask eller en pantburk som föremål.
Sen får man ibland värdera föremål efter hur mycket mental energi de tar! Ibland kan den ekonomiska vinsten vara låg vid en försäljning, men att bli av med vissa prylar kan också skänka lättnad som ger en hög mental belöning.
Hoppas det går framåt med försäljningarna!

Kanske det vanliga problemet, för höga priset, om vi tar exemplet med elscootern. Jag hade aldrig köpt en sån sak för 10k när jag kan få en helt ny för 12k, inte värt att byta bort garanti, och den säkerhet och smidigheten som man får med en helt ny vara.
När folk inte får sina saker sålda är det nästan alltid för att det är fel pris. Man kan inte räkna med mer än iaf 50% av nypris för den typen av varor.
Jag tror generellt att det är svårt att sälja något för mer än 50% än nypris. Det gäller nästan oavsett vad det är. Däremot kan en del saker som är slutsålda eller ovanliga/unika säljas dyrare, ibland för priser i närheten av vad prylen kostade när den fanns att köpa.
Alla produkter har ett normalpris och säljs emellanåt på kampanj med 20% rabatt. Det är mycket bättre att köpa nytt då eftersom man då får garanti.
Jag tar alla säljarbilder i naturligt dagsljus och framifrån, bakifrån, inuti etc, skriver alltid detaljerat vad det är för nåt jag säljer.
Se exempel på en av mina annonser på.Tradera
Håller med övriga ca 50% av nypris borde vara utgångspunkten när du prissätter.
Jag skulle ALDRIG köpa en elscooter för över halva priset begagnat. Jag har ingen aning om hur säljaren hanterat den eller om den alls fungerar. Risken som finns att man köper något som är defekt och sedan ska ta diskussionen med en privatperson då ska man ha ganska mkt marginal för att det ska vara värt det.
Sedan som någon tog upp tidigare, det är inte alls ovanligt att saker från butik reas ut med 20-40% rabatt.
Vill man sälja något för över 50% av nyvärdet bör man hålla sig till bilar eller kända märken som behåller värdet. Tex designer möbler, porslin eller kvalitets verktyg m.m. som även efter 20 år kommer att inneha ett värde. Som exempel Grythyttan utemöbler eller Carl Malmsten stolar kommer du även efter 30 år att kunna sälja till ca 70-80% av nypriset.
Använd 1 gång bara, skyddsplasten sitter kvar laddare, vinterdäck, extra säte, korg fram ingår i priset…saker som jag fick betala extra för skickar jag nu med gratis till köparen.
Extra utrustning som man köper till får man aldrig igen prismässigt.
Det kvittar faktiskt om så produkten vore helt ny i kartong. Sekunden den har köpts av någon annan och säljs mellan två privatpersoner kommer den tappa iaf runt 50% av värdet. Såpass mycket är rättigheterna man får gentemot butiken värda utan tvekan.
Skakar alltid på huvudet när jag ser dyra annonser med fortfarande inplastade saker som var i fel storlek/ändrat sig etc. Det är ju i de flesta fall bara att lämna tillbaka varan till butik.