Om man söker på elscooter på Tradera idag, så får man upp cirka 10 annonser. De flesta ligger kring 3 - 4 000 kr, 2 stycken ligger i din prisklass. Den ena är en nyare EU moped och den andra en Fatscooter.
Om man också googlar på trehjuliga elscootrar, så kan man köpa en helt ny, med garanti för runt 8 000kr.
Så tror prissättningen är det största hindret, andra som säljer liknande fordon ligger lägre i pris än din och även nya liknande fordon ligger lägre i pris.
Sen så ligger din annons troligen i fel kategori, den bör ligga under Fordon, Båtar & Delar och sen under övrigt.
Det kan hjälpa om du lägger in i annonsen vad du köpt alla delar för och nypriset för scootern. Men tror ändå du behöver lägga dig kring 7-8 000kr som högst.
Kan också hjälpa till om du lägger till Permobil och handikappfordon i rubriken, så den är lättare att hitta.
Du har bara 19 omdömen och hela 2 negativa (>10%).
Jag hade inte budat på en pryl för 10 000 från en sådan säljare, oavsett bilder eller objektbeskrivning.
Att sen läsa hur en presumtiv köpare säger sig ha behövt hota med polis för att få sin vara, varpå du replikerar med ”Nu är du spärrad ditt jävla svin. Dra åt helvete ditt otrevliga jävla kryp.!!”, gör ju inte att köpsuget lyfter direkt.
Bra omdömen på Tradera är nästan viktigare än allt annat.
Så det gäller att bemöta kunder så bra man kan, även om de är jobbiga och besvärliga. Ett dåligt omdöme kan räcka för att många ska undvika att bjuda, speciellt vid dyrare föremål. Omdömena ligger också kvar, så länge kontot finns kvar.
Omdömen på Tradera är lite som ett privat Trustpilot. Jag har själv aldrig fått ett dåligt omdöme, än, men får jag ett i framtiden så skulle jag försöka bemöta det sakligt och respektfullt. Med tanke på vilka konsekvenser det kan få för framtida annonser.
Ett negativt omdöme du fått för fem år sedan gör att jag inte skulle handla av dig - tyvärr.
Att du hamnat i en situation där köparen hotar med polis och du svär åt honom i omdömesfälten förstör allt.
Tror du tappar många potentiella köpare där.
Nischade sajter är bättre. Men gäller det blandat “skräp” så är det blocket, tradera och marketplace på fb som gäller.
Själv säljer och köper jag mest vinylskivor och musikutrustning. På instrumentfronten är 70% av nypris lite av standard. På Tradera har jag 100%, på Ebay 100% och på Discogs 99,9% (#triggerhappyryss). Jag kan bara hålla med om att god ton och god feedback är något som styr mycket av beslutet kring om jag ska köpa/buda eller ej. Rövhattar till köpare har jag lättare att acceptera, även om det är trist om man får lägga tid på uteblivna affärer.
Jag skulle inte sälja en sådan här pryl på Tradera av nedanstående skäl:
Avgiften är ganska hög och onödig
Det är svårt att föra dialog med köparen före köp.
Tradera är inriktat på saker som kan skickas med posten. Jag har själv vid flera tillfällen hittat dyra grejer med budgivning och ”hämtning” som enda fraktalternativ. I dessa fall förväntar jag mig kunna göra ett prismässigt fynd, alltså köpa till tydligt underpris. Jag har också emellanåt lyckats buda hem saker för 1500-2000 kr som utan problem skulle kunna ha kostat 5000 kr om säljaren haft fler fraktalternativ.
Det bästa stället att sälja på vore förmodligen något mer nischat annonsforum för ”nördar”. Annars är Blocket bra. FB Marketplace har sina tydliga förtjänster men är mer inriktat mot låga priser. Vill man sälja en finare grej till vettigt pris är Blocket bäst.
I min värld sjunker värdet på prylar normalt 30% samma sekund som prylen lämnar butiken. Jag köper inget som är begagnat dyrare än så. Bara mervärdet i garantier och öppet köp som jag får från butiken är värda dessa pengar. Om prylen har ett år på nacken så är den nästan aldrig värd mer än hälften av sitt nypris. När något är helt nytt så brukar jag dessutom fundera över varför säljaren inte bara lämnade tillbaka prylen till affären.
Din annons ser bra ut. Några detaljer som du skulle kunna förbättra är att ange om kvittot följer med (för att bevisa att den inte är stulen) och vilka garantier som finns. Det är nog bara priset som är för högt eller så är det inte så många som använder såna här scootrar.
Jag har inte sett någon köra en sån där scooter. DoSmart Sweden AB hade en omsättning förra året på 342000 kr, vilket innebär att de sålde omkring 25 cyklar på hela året.
Om jag skulle försöka sälja denna så hade jag fokuserat på Blocket och Facebook Marketplace. För dåliga bud hade jag sagt att jag inte har bråttom och att jag hör av mig om två veckor ifall den fortfarande finns kvar. Det är ingen idé att du blir arg på kunderna.
Det här kallas för “sunk cost fallacy”. Det innebär att du tittar på vad du har förlorat istället för att titta på vad varan faktiskt är värd. Pengar som du har förlorat är redan borta. Det är inte köparnas fel att du har betalat 13000 kr. Just nu är det köparna som har pengarna och du får acceptera vad de är beredda att betala (eller så behåller du scootern). Du kan inte tvinga någon att köpa den för 10000 kr. Det är klart att du kommer få många skambud och det är möjligt att 2000 kr är för lite. Men då är det bara att säga det:
“Jag tror att jag kan hitta en annan köpare som vill betala mer. Men om scootern fortfarande finns kvar om två veckor så hör jag av mig. Jag har flera intresserade.”
En aspekt kan ju också vara om prylen har garanti kvar. Det kan ju motivera ett högre pris. Även om den är använd och butiken inte tar tillbaka den är ju garantin ändå värd en del. Jag köpte en begagnad företagsdator med några månaders garanti kvar. Den gången fick jag också utnyttja garantin för att hårddisken var trasig. HP skickade hem en tekniker som bytte den. Det var proffsigt skött.
Det är en normal företeelse med köpare som är direkt jobbiga och kommer med hot osv. Jag brukar själv inte bry mig om ifall jag får negativa omdömen från sådana. Däremot skriver jag själv gärna ett tydligt förolämpande omdöme om personen i fråga.
Som köpare som ser er konversation så är det du som framstår som en jobbig säljare. Försöker inte vara jobbig mot dig. Men jag berättar vilket intryck jag får. Jag vet ju inte vad som hänt mellan er och varför köparen hotar dig. Men jag ser att ni tjafsar och att du är väldigt otrevlig i din ton. Spelar ingen roll om du har 100% rätt, som köpare går jag vidare till nästa säljare då jag inte vill ta en risk att hamna i ett bråk med dig.
Det finns många knepiga människor på Tradera.
Tyvärr är ditt bemötande av denna köpare något som fullständigt diskvalificerar dig som säljare för all framtid. Jag hade aldrig köpt något från dig, ens om du låtit bli att svära i omdömesfältet.
Jag skulle också undra vad det är för fel på någon som skriver så. Jag brukar skriva saker i stil med “Jobbig säljare. Kommer med hot. Svarar inte på mejl.”
Det är ju JAG som blir beskylld, utskälld, kallad för idiot och dum i huvudet etc av någon annan som frågar vad jag fick för den. Jag har tyvärr folk som är närstående till mig som är fruktansvärt nästan sjukligt nyfikna och dom ska ha reda på allt, vad jag köper, vart jag åker, vad jag gör där etc. Att behöva redovisa allting för en sån person är fruktansvärt jobbigt. Vem har gett dom rätten att fråga ut mig som åklagaren frågar ut vittnet i domstol?
Tyvärr så gör just denna kommentar att du framstår som en extremt otrevlig (och rentav läskig säljare), oavsett om du anser att du har rätt att besvara köparen som du gjort.
Tradera är en försäljningsplats, inte Flashback där det inte spelar så stor roll hur man bemöter de man är osams med.
Din målgrupp för just denna annons är troligen också någon som är fysiskt skör. Kundens kommentar om att dra in polis och sen ditt svar på detta skulle helt klart få alla som läst den att leta efter en scooter från en tryggare försäljare.
Så Tradera kanske inte är bästa platsen för dig om du inte kan hantera otrevliga kunder på ett rimligt sätt. En eller två till liknande kommentarer i omdömesfältet kan troligen också få dig avstäng från sidan.
Vill inte vara elak, men jag är själv fysiskt skör och har själv länge varit på jakt efter ett handikappfordon och vet hur jag tänker och agerar.
Har själv också fått polisanmäla försäljare som lurats, så vet vilken pärs det är.
Nu retar du upp mig faktiskt och vi behöver inte diskutera detta mer…vem har gett dig tillstånd att kolla mina 5 år gamla omdömen?
Du har aldrig varit min köpare vad jag vet så du har ingen rätt att snoka likt en FBI agent.
Trodde detta var ett forum om privatekonomi inte nåt snokforum.