Jag uppfattar det här som ytterst relevant för frågan om varför försäljningen går dåligt. Jag brukar alltid kolla omdömen hos alla jag köper ifrån. Jag letar då alltid särskilt efter tendenser till att säljaren skulle vara en jobbig rättshaverist.
Rättshaverister är tyvärr ett fenomen i dagens samhälle. På både min nuvarande och mina tidigare arbetsplatser tar vi regelbundet emot brev från helt sinnessjuka människor som kommer med beskyllningar om allt möjligt. Det är inte otänkbart att dessa personer rent sakligt kan kan ha en poäng. Den brist de hängt upp sig på kan mycket väl finnas. Det faktum att personerna helt uppenbart saknar rimlig verklighetsuppfattning gör dock att kommunikationen med dessa personer är helt meningslös. Vid något tillfälle tog jag själv emot ett sådant här brev och misstog det för något “normalt”. Brevet var ändå någorlunda anständigt formulerat. Så fort jag svarade fick jag respons som visade vilken total dåre jag hade att göra med. För assistenter av olika slag finns det numera olika kurser i att “Hantera jobbiga människor”. Det finns ju en pott för kompetensutveckling för var och en. Det här har uppenbarligen identifierats som en lukrativ nisch för vissa utbildningsanordnare. Jag har inte gått någon sådan kurs själv så jag vet inget om deras kvalitet.
Jag tror det är så att Tradera numera har en bortre parentes för omdömen så att gamla omdömen inte syns på samma sätt som tidigare. Som det var förr fick man leva med dålig historik väldigt länge. Det hela bör därmed rätta till sig naturligt även om det tar lite tid.
Vi märker att du blir irriterad. Andas.
Du bad om feedback på en annons och input på varför din scooter för tio papp inte gick åt som smör i solsken. Här har vi en del av svaret.
Ingen behöver något som helst tillstånd att titta på Traderas omdömen, det är ju liksom halva poängen med den marknadsplatsen. Omdömen är allt.
Jag tänker så här när jag säljer på Blocket: Kollar vad lägsta pris för motsvarande vara är och lägger mig beroende på hur sugen jag är på att få till ett snabbt avslut strax under eller lite över det. Om det inte finns några liknande ute till försäljning lägger jag en bevakning på den så att jag ser de som dyker upp och inväntar tills det finns några sålda.
Tradera använder jag för mindre prylar som lätt går att skicka och sätter pris efter liknande strategi om det är dyrare än 500-1000kr annars sätter jag 1kr och hoppas på budgivning.
Jag tänker att Tradera är ett alldeles utmärkt exempel på hur de ekonomiska storheterna tillgång och efterfrågan kan illustreras i verkligheten.
Om utropspriset är 1 kr kommer marknaden berätta vad som är ett korrekt pris för en pryl vid varje givet tillfälle. Att hävda att exempelvis en elskoter egentligen har ett annat värde än vad marknaden visar tror jag är något av en tankevurpa.
Som säljare kan man förstås göra olika taktiska val som visar upp prylen från sin bästa sida, men man kan som bekant inte sminka upp en gris.
Det kanske var du som lurade dig själv när du köpte en elskoter för 13 000?
Ta råden du får istället för att bli irriterad. Om du inte ville ha feedback skulle du inte starta en tråd om det. Ingen här vill dig illa, men vi är ärliga, det får du faktiskt acceptera.
Eftersom du snokade på mina omdömen kan du ju lika gärna också kolla på andra medlemmars omdömen då ser du att många fler än jag har fått negativa omdömen av köparen. Sen kan ju vi säljare också sätta negativa omdömen på köparen som t ex att dom vägrar betala för sig.
Det är ju ändå rätt ovanligt med säljare som skriver så monumentalt ohyfsat och rent av aggressiva kommentarer i Traderas omdömesfunktion.
Men visst, obehagliga typer finns det gott om.
Omdömena ligger öppet på Tradera, så snoka är fel ord.
Jag har flera gånger råkat ut för köpare som inte betalar för sig, trots upprepade påminnelser. Vid sista påminnelsen informerar jag denne om att jag kommer lämna ett negativt omdöme på grund av utebliven betalning och ofta även utebliven förklaring. Sen lämnar jag en saklig kommentar ihop med ett dåligt betyg. Har själv aldrig fått en kommentar som din, som tur är. Trots flera mindre konflikter så har jag ändå aldrig fått ett negativt omdöme.
Köpare och säljare läser omdömen på Tradera. Det är ett system som sidan använder för att upprätthålla ordning.
Sen finns ett par % som inte kan fullfölja de riktlinjer som finns. Men Tradera är bland de minst frustrerande sidorna på grund av deras system med omdömen.
Jag förstår att du känner dig angripen, dina svar ger tydligt besked om det.
Men alla kommentarer här i tråden är sakliga och försöker belysa varför du har problem att sälja via Tradera.
Omdömet är en del, priset en annan och det faktum att du inte vill ta till dig av vår konstruktiva kritik en tredje.
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden. Det är uppenbart att du inte önskar feedback, utan vill ha medhåll om att endast din version är den ända rätta.
Men jag önskar dig ändå lycka till med dina annonser och att du ändå kan ta till dig av vad vi försöker förmedla.
När det upprepade gånger kommer från flertalet andra personer att du gör “fel” då är det en bra idé att börja fundera om det är något du faktiskt gör fel istället för att bli defensiv och hålla kvar vid din linje.
Tycker @Melwa summerar detta klockrent och de känns som att vi försöker hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Så detta blir mitt sista inlägg här också.
Hoppas du kan ta till dig av råden du fått. Tror det ärligt skulle hjälpa.