Skickade en inbjudningslänkl till min bror om Lysa men han sa att aktier är inte bra i dessa tider…ska jag lita på honom eller mig själv eller detta forumet?
Återigen: Det beror på sparhorisont, risktolerans etc. Men folk på RT har generellt väldigt mycket bättre koll och ekonomi än gemene man och här investerar de flesta i aktiefonder. Jag ser det som ett tecken. 
Tror du brorsan har bättre koll så följ hans råd.
Ingen vet hur börsen kommer gå. De som säger annat antingen gissar eller ljuger.
Enskilda år kan börsen gå ner till exempel 50% eller upp 50% eller allt däremellan.
Men historiskt har börsen varit positiv på LÅNG sikt.
Det du genomlevt verkar ha påverkat dig mycket och du verkar inte ha någon större risktolerans.
För din skull bör du kanske inte lägga in mer än 10-20% av din förmögenhet på börsen.
Att hitta den här podcasten och forumet och läsa på själv hjälpte mig att sluta förlita mig på min bror. Nu känner jag mig betydligt tryggare än innan och min ekonomi är större och bättre än förut 
I år så har börsen gått ner ganska rejält. Det innebär att det nu är lite billigare att handla. Det är rea helt enkelt. För mig betyder det att det är ett ypperligt tillfälle att köpa och samla på sig mycket aktieandelar. Det kommer ge en bra skjuts uppåt när det väl vänder uppåt.
När det väl händer, vet dock ingen. Kan bli nästa år eller om 3 år. Ingen aning. Har man en lång tidshorisont så är det bara fortsätta köpa varje månad och inte bry sig om hur det går på kort sikt här och nu.
Hej Mathias!
Vet du ungefär när du ska använda dina investerade pengar och vad du ska använda dem till?
Hej
Jag har fått höra rykten om att jag är en väldigt kreativ och idérik person och det stämmer faktiskt för jag får ständigt nya tankar och idéer om vad jag vill göra med mitt liv och mina pengar. Jag kollar på tomter och sommartorp till salu och när jag ser nån tomt eller sommartorp till salu tänker jag "om jag ändå hade ett par miljoner kunde jag köpa detta om några år.
Idagsläget vet jag inte men jag har några småinköp som jag tänker förverkliga snart. Resten av mitt sparkapital får stå kvar på sparkontot.
Du kan ju månadsspara 50% till valfri fondrobot, 50% till sparkonto på nischbank.
Om jag tolkar dig rätt, har du inget specifikt mål (t.ex. pension, bil, hus, lägenhet, buffert m.m) med dina investeringar. Du nämner tomt och sommartorp, men det är kanske mer en dröm än en sparplan. Om man inte vet när man ska använda pengarna eller till vad, är en relativt vanlig rekommendation att fördela som @Kvarnis nämner - 50% sparkonto och 50% aktier. Du får dock vara beredd på att aktiedelen kan gå både upp och ner i värde i så fall. Ett annat alternativ är att du tar dig en rejäl funderare över vad du skulle kunna tänkas vilja och behöva ha pengar till , och hur mycket ungefär, på kort sikt (0-3 år) och på lång sikt. Kommer du på olika sparmål så är det lättare att strukturera sparandet och lägga sig på lämplig risknivå.
Det gör jag ju nu…har hela arvet på ett bundet sparkonto i en nischbank och nu har jag öppnat ISK i Lysa.
Behöver skaffa färglaserskrivare snart. Har sett en på Inet för 3500 kr.
Och vad behöver man en sådan till?
Har en del bankpapper att skriva ut
Testat en begagnad svartvit? Och, vem skriver egentligen ut ”bankpapper” numera?
Jag vill, i all välmening, få dig att se möjligheterna att spara till ditt torp.
Bonus: Jag tar hand om de som kasseras på jobbet… kör sedan slut på den färg som finns kvar. Just nu står det tre extra i förrådet. 
Gå till biblioteket och skriv ut där
eller be en vän. Du kan ju erbjuda 50:- för toner och papper så har du sparat 3450:- som du kan ha till ditt sparande på lysa
Ja det har jag…torpet var bara en dröm som kanske kan bli verklighet om 10 år.
För att ändra uttagskonto till min huvudsakliga bank jag har nu måste jag ha en skrivare att skriva ut blanketten med. Idag står det angivet ett gammalt uttagskonto i annan bank som jag inte har och för att pengarna jag tar ut ska komma till rätt konto behöver jag skriva ut en blankett som heter “ändring av mottagarkonto”.
Skulle detta vara ett skämt?
Biblioteket kan inte skriva ut en blankett för ändring av “mottagarkonto”.
Laserskrivare är ganska billiga i inköp också.
Om tio år är skrivarpengarna uppe i närmare 10k, rent statistiskt. Så be biblioteket eller brorsan om hjälp för en utskrift då och då.
Jo, faktiskt. Ibland mot en kostnad av en femma eller så.
Jasså…hur kan en färglaserskrivare för 3500 papp kosta 10000 papp?