Privat försäljning av äldre dator, köpare svår att hantera, vad gäller juridiskt nu?

Hej,

Jag har sålt en äldre begagnad Dell-dator privat och vill förstå vilket ansvar jag faktiskt har efter affären.

Bakgrund:
Det gäller en äldre dator som såldes med en ny, ren installation av Windows. Inga fel var kända vid försäljningen, men som med äldre elektronik kan drivrutiner, uppdateringar eller program börja strula över tid. Jag har tidigare kört Linux på datorn som fungerade men installerade Windows för försäljningen, vet ej ifall Windows har några problem på den modellen. Köparen undersökte datorn på plats och godkände den innan betalning. Köparen dribblade dock runt massor med priset och det kändes obekvämt, jag ville egentligen inte sälja till denne men denne accepterade till slut mitt pris. I sitt Swish-meddelande skrev denne: ”Ingen defekt ingen problem dell dator”.

När han gick sa han något i stil med att han skulle skriva om den började krångla. Jag var stressad och svarade kort ”mmm”, mest för att avsluta situationen. Hans vän stod bredvid och hörde detta.

Det jag vill reda ut är följande:

1. Kan ett kort, otydligt svar som ”mmm” tolkas som att jag lämnat någon form av garanti, eller gäller huvudregeln vid privatköp att varan säljs i befintligt skick?

2. Räknas problem med Windows, drivrutiner, uppdateringar eller annan mjukvara som normalt handhavande och underhåll som köparen själv ansvarar för, särskilt på en äldre dator?

3. Vad händer om köparen i efterhand börjar påpeka fel som jag inte kände till vid försäljningen? Var går gränsen för mitt ansvar när det gäller dolda fel i en äldre begagnad dator? Exemeplvis något problem med Windows som ej fanns med Linux.

4. Hur brukar bevisning värderas i en sådan situation? Har köparens egen formulering i Swish någon betydelse jämfört med att en vän eventuellt hört mitt otydliga “mmm” svar om att han skulle skriva om datorn krånglar?

5. Kan en sådan situation leda till polisanmälan, och i så fall på vilka grunder?

6. Om köparen kontaktar mig i efterhand och säger att datorn krånglar, hur bör man normalt hantera det juridiskt och praktiskt?

Min oro gäller främst var gränsen går om köparen i efterhand börjar påpeka mindre fel, mjukvaruproblem eller sådant som jag rimligen inte kunnat känna till. Köparen var påträngande och obekväm. Datorn fungerade vid försäljningen och affären slutfördes på plats.

Tacksam för saklig vägledning kring vad som faktiskt gäller. Jag känner mig superobekväm och stressad just nu.

Segt. Vet inget kring det legala, hoppas du får rådgivning. Har varit med om strulig försäljning dock och det kostar ju sjukt mycket mer än det smakar så baserat på den info du ger skulle jag råda till att erbjuda återköp till samma pris

1 gillning

Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner, det är befintligt skick som gäller. Inga garantier och inga återköp.

14 gillningar

Ditt mmm betyder inget. Hens meddelande i swish betyder att hen accepterat datorn som felfri.

Hen måste stämma dig och hävda fel osv osv. Inte sannolikt det sker.

Jag ser inte du har något att bekymra dig för. Men jag personligen återvinner gammal elektronik istället för att jiddra med “bästa kompispristyper” som skall pruta 50%.

7 gillningar

Det är köplagen som gäller, och det bör förmodligen vara svårt att hävda några felaktigheter från köparens sida om denne nu undersökt datorn. Sen kan denne ju jiddra och ställa vilka krav som helst, det finns ingen övre gräns på hur gränslöst människor kan bete sig, men förutsatt att du inte ljugit om datorns skick eller specifikationer så bör du ha ryggen fri rent juridiskt.

4 gillningar

Här finns en del information:

4 gillningar

För att TS faktiskt frågar efter vad som gäller.

Tråkigt om TS skulle ha juridiskt fel, och ha råkat ut för någon rättshaverist med tillräckligt med tid över för att dra detta till tinget som förenklat tvistemål. Då spelar det mindre roll om man blockerar säljarens nummer. Går man all in på att lämna affären bakom sig kan man ju då råka på en tredskodom, vilket är ännu mindre kul.

3 gillningar

Det finns ingen juridik att diskutera att han lämnat ifrån sig en vara och fått en betalning i utbyte

4 gillningar

Av denna anledning har vi slutat med att sälja allt annat än barnkläder i diverse mammagrupper.

Tradera, Marketplace och Blocket är kraftigt överrepresenterade med obekväma personer. Folk som heter Linda på Blocket och ska genomföra köpet på plats med swish, men när det ringer på dörren står det tre killar i 18-årsåldern och ser ut som personer som skulle kunna tänkas ha våldskapital. Och har tyvärr inte swish.

Spelar ingen roll vem som har rätt rent juridiskt om du har gjort en korrekt affär men med dåligt folk. I synnerhet om de vet var du bor eller vem du är. Tyvärr.

Om det är något vi inte längre behöver och som fungerar så donerar vi det till välgörenhet istället. Mycket mindre strul.

Men rent juridiskt så har du ryggen fri. Du har sålt varan i befintligt skick, som de dessutom hade möjlighet att, och faktiskt undersökte, på plats. De har dessutom “kvitterat” detta skriftligt med swish-meddelandet. Ingen ångerrätt. Inget öppet köp. Inga returer. Inga garantier. Inga serviceavtal. Inget ansvar för windowsproblem.

Jag hade blockat personens telefonnummer, och på den eventuella plattformen som förmedlade kontakten. Jag hade inte svarat på något försök av dem att ta kontakt med dig. Den typen av människor håller sig undan från polisen, så en anmälan lär inte komma. Söker de upp dig är det snarare du som kontaktar polisen.

Men som sagt, mycket “admin”, krångel, och stress med denna typ av människor.

4 gillningar

För en gammal dator som köparen prutat på så ja, men rent juridiskt gäller köplagen

Och som i de flesta fallen är det skillnad på att ha rätt och få rätt. Även om köparen i detta fallet skulle ha rätt är det inte en strid värd att ta. Om man är vettig.

Främst kunder som dessa som gör att jag föredrar Tradera. Alla chattar och alla villkor finns nerskrivna innan försäljning. Det finns ändå stolpskott, men då har jag fått hjälp av Tradera.

Myglare är så vanliga numera, så gäller att vara försiktig och tydlig med villkor.

1 gillning

@EkonomiskeAndersson Du verkar inte medveten om att köplagen inte är samma lag son konsumentköplagen.

Helt olika regler. I detta fall gäller köplagen. Man kan be köparen stämma en i domstol om hen vill. Rätt enkelt och kommer inte ruinera en.

Bergman nu oroar du dig för mycket i onödan igen. Jag tror det kommer gå bra och vi är här om det skulle skita sig. Du har gjort allt rätt. Mvh

Håller med om att det är sjukt obehagligt att sälja något nuförtiden. Även om varan fortfarande är i sin originalförpackning inplastad känner jag att jag vill vara beredd på att återbetala hela summan direkt om nåt skulle vara fel.

Tradera (skicka med post) känns och är ganska säkert som Melwa säger.

Samma här, försäljning via Blocket och annan direktannonsering har ju ballat ur helt! Tradera och mer slutna sammanhang funkar fortfarande bra men kan vara lite svårare med lite större, tyngre och otympliga prylar.

Lägger man ut 4 vinterdäck på Blocket får man inom 5 minuter 200 förfrågningar om man “tar hälften”. Bil byter jag bara hos lite större seriösa bilföretag för att slippa alla stollar som skall pruta eller komma tillbaka och påpeka det ena efter det andra. Och framför för allt slippa lycksökare, lurendrejare eller hotfulla personer.

Visst förlorar man kanske lite ekonomiskt men det är värt varenda krona i mindre besvär. Samtidigt som det också känns rätt bra efteråt när man skänkt prylar till någon seriös hjälporganisation i stället.

4 gillningar

Hur vanligt är det dock? Känns som att i 99% av fallen så handlar det om folk som bara försöker pressa sig till prisavdrag eller gratis support, och då gäller det bara att stå på sig och sen sluta svara.

Off-topic, men det syns tydligt. Man måste arbeta väldigt mycket med sin text och formulera om nästan varje fras för att det inte ska ha tydliga spår av AI-användning.

1 gillning

Det är nog inte särskilt vanligt. Däremot blev jag förvånad när jag tittade på statistiken över så kallade småmål. Bara i januari 2026 inkom 2 281 förenklade tvistemål till tingsrätterna. Visserligen omfattar det alla typer av tvister om mindre belopp, men det säger ändå kanske något om tvistbenägenheten hos svenska folket.

I TS fall skulle jag dock inte vara särskilt orolig för att det ska gå så långt. Med det sagt kan det ju likväl vara nog så jobbigt att ha att göra med en orimlig köpare.

Absolut - och det är därför jag alltid upplyser om detta. Och jag tycker att tydligheten som AI-texten skapar är värt priset - men vad tycker du?

Jag får inte så sällan texter som är så svårlästa att jag måste analysera dom med AI-för att jag skall skall förstå eller i alla fall inte missförstå vad avsändaren menar.

Skrivet utan AI. :slight_smile:

2 gillningar

Vilken windows gäller det. Var det win10 eller win11.

Drog du på win11 på den dator som inte kan hantera win11 hårdvarumässigt så kan det bli följdfel när MS trycket patchar.

Men i övrigt ser jag inga konstigheter. Den fungerade vid köp och är en begagnad produkt. Köparen behöver nog definiera vad som är problem i varan och påvisa att felet fanns vid köp. Om felet uppstått efter köp till följd av handhavande så är det i te ditt problem.

Ofta handlar denna typen av reklamationer om att datorn inte fungerar för funktionen som köparen tänkt sig, och de förstår inte det när dem köper

Du är safe, bara inse att det finns idioter på Blocket.

En gång sålde jag själv en dator för 500 kr och personen hörde sedan av sig ihärdigt och sa att den går segt när han kör vissa program. Det är som att en del människor inte alls förstår kopplingen mellan pris och prestanda på produkter.

Just när det gäller teknik kommer folk alltid klaga pga okunnighet och därför är det extra jobbigt att sälja.

Jag har blivit ”hotad” hur många gånger som helst i rollen som säljare ev begagnade prylar och det är alltid tomma hot, man vänjer sig av att folk är idioter och har 0 kurdiska kunskaper efter ett tag.

EDIT:

Menar såklart JURIDISKA kunskaper men man kan nog säga att de flesta köper har få kurdiska kunskaper med.

5 gillningar

Det roligaste är för några år.sedan under pandemin när folk började hota med “dolda fel” stämningar när.de insett att de köpt för dyrt hus. Byggahus är fullt av anekdoter av typen “visningen gick så fort pga pandemin att vi inte såg att badrummet i orginalskick på 70-talsvillan behövde renoveras för att en barnfamilj skall kunna ha vattenkrig där inne, det måste vara dolt fel och vi kräver 400 000 lägre pris”

7 gillningar