Att använda sina pengar

AI
Jag märkte att portföljen hade ökat från ungefär 3,5 till 3,7 miljoner. Jag valde då att plocka ut 100 000 kr och det kändes faktiskt ganska skönt att få lite mer marginaler och frihet i vardagen.
Jag har annars haft ganska svårt att använda pengar och lättare för att bara låta dem ligga kvar och växa. Kanske är detta ett litet steg mot att faktiskt använda pengarna till det de är till för.

Tillägg: Inlägget ovan är AI-genererat utifrån denna prompt:

Jag funderar på om detta kan vara lämpligt med ett inlägg på RikaTillsammans-forumet. Jag märkte att portföljen ökat från 3,5 till 3,7. Jag valde att plocka ut 100 000 och det kändes ganska skönt att få lite mer marginaler och frihet.

Ja, det tycker jag. Chatgpt

7 gillningar

Bra att det känns rätt och att pengarna gör nytta. Tråkigt att du kände att du behövde använda en låtsashjärna när du har ett helt forum att fråga om råd, vilket ju är lite av forumets funktion,

Du hade f ö fått samma svar av mig, utan samma energislöseri. :+1:

7 gillningar

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: AI-genererade svar i forumet

Jag tycker du tog ett jättebra beslut att känna på hur det känns att använda pengarna, det är det många sparsamma som har svårt för! Tack för att du delar med dig!

Har du några särskilda tankar kring vad du sparar till på lång sikt och vad dina pengar ska användas till?

1 gillning

Jag har funderat mycket på detta och har “splittat” mina ISK så jag har ett där jag “nått nivån jag sparade till” o ett där jag har “överskottet” .
Har väl inte använt överskotten än men tanken är väl att man köpa nått kul eller då använda det att balansera stora potten vid nedgångar.

Jag är i slutfasen av jobb början av FIRE så är i en period då det känns SVÅRT att använda pengar till nått.

2 gillningar

Tack för att du styr tillbaka diskussion till kärnfrågan blev lite mycket ai innan

Jag sparar främst till dottern och jag har börjat inse att förr eller senare så kommer det inte gå någon nöd på henne tänker mest på arv från mig och föräldrar

1 gillning

Jag tycker detta är det svåra i att ta ut, jag har inget att ta ut dem för, de är inte till för något.

Någongång kanske de behövs men jag vet inte till vad.

Fint! Hur gammal är din dotter? Det finns en gräns för hur mycket pengar som är hjälpsamt att ge bort i olika faser av livet, men det finns definitivt punktinsatser som gör stor nytta. Men att bli mer konkret i vad du vill ge henne och vad du vill uppleva själv är mitt medskick.

2 gillningar

Du kan skapa otroliga minnen med din dotter genom att använda en del av pengarna tillsammans genom att uppleva världen tillsammans! Att spara till sina barn är en bra idé - men jag upplever att många föräldrar bara vill överföra pengarna till barnen. Varför inte spendera en del av pengarna tillsammans?

Att ta ut en del av pengarna och faktiskt spendera - du har löst gåtan! För det är precis vad fler behöver göra.

5 gillningar

Hon är 16 är gammal och använder knappt hennes veckopeng

Gört! Jag har själv plockat en liten summa från kapitalet för att kunna lägga på min favorithobby här under sommaren. Pengar ska användas (med förnuft).

1 gillning

Ser inte problemet? Om du så vill använda 500 000 så ta ut 500 000.

1 gillning

Ut och res, du blir inte yngre och du kommer inte ångra dig! Pengar är inte allt och man kan spara igen

1 gillning

Din ursprungliga text var betydligt bättre än det ChatGTP spottade ur sig. Mer kärnfull. GTP la till generaliserande blajj.

Jag hade för övrigt uppskattat om inlägget inleddes med “Skrivet av AI”, istället för i slutet. Det blir lite falsk marknadsföring av det, på det här forumet är det generellt inte AI skriven text som folk utgår från att de löser.

Hade du en frågeställning så kan det vara bra att uttrycka den i trådstarten. Det kanske GTP hade kunnat föreslå, som man frågar får man svar. :slight_smile:

2 gillningar

Tack

Jag ser inget fel på AI-texten, men jag är väl inte så allergisk som många verkar vara. Jag förstår inte riktigt varifrån denna AI-bashing kommer.

2 gillningar

Läs gärna vad forumreglerna säger om AI-genererade inlägg.

Jag har rensat lite i tråden och flyttat en del av diskussionen hit AI-genererade svar i forumet - Forum- och RT-relaterat - RikaTillsammans Forumet

2 gillningar

Om du läste mitt svar så skrev jag exakt vad problemet var, din text förmedlade mer träffsäker information effektivare. Menar du att du inte håller med?

2 gillningar