Målet är att vinna med indexfonder genom att vara medelmåttig över tid 🥇

Här kommer en återpostning av dagens Instagram-inlägg. Du kan vara en av dem i forumet som kan reagera på att det är förenklat, lite för positivt och för klatschigt skrivet. Du har helt rätt. :+1:

Den primära målgruppen för nedanstående bildspel är de som följer RT på Instagram, Facebook och följer forumet i oinloggat läge. Budskapet är korrekt även om än tonaliteten är en annan än gängse i forumet. Så ta tonaliteten för vad den är. Det är min intention och poängen med bilderna som är det viktiga. :slight_smile:

Vi fick en en jättefin kommentar av @mats_only igår som skrev:

▸ “Tack vare dessa tips som jag fick av dig för länge sedan så har mina tre olika ”hinkar” gått jättefint. Min 100% aktiehink har gått upp 53,7% sedan starten 2019 (inklusive det stora coronatappet). Så Lysa ”for-the-win” om du frågar mig. :heart::raised_hands:

Jag är jätteglad för hans och alla er andra som har fått bra avkastning från indexfonder och fondrobotar. Men som nörd och vän av ordning vill jag påpeka några saker:

▸ En indexfond eller en fondrobot kommer aldrig någonsin ge dig bäst avkastning ett enskilt år.

▸ Per definition är en indexfond genomsnittlig. Den kommer alltid bara ge dig snittavkastningen för marknaden minus avgiften.

Men! Det mest fantastiska är att det är fullt tillräckligt eftersom de småsparare (och proffs) faktiskt över tid får en SÄMRE avkastning än index. Bara genom att du sitter still i båten och får en indexnära avkastning, kommer det med stor sannolikhet att gå bättre för dig än för de flesta andra.

Dalbar visar varje år, i sin QAIB-rapport, att snittinvesteraren förlorar mot index över tid. De senaste 30 åren fick småspararen 6.8% per år mot index på 9.6%. Översatt till kronor och ören pratar vi 100.000-tals kronor över en sparkarriär. I vissa fall även miljoner. :exploding_head:

Tricket är att undvika beteendemisstag som att: freaka ut i nedgång, köpa det som är hett, populärt, syns i media eller historiskt gått bra. Istället gäller: “Just. Keep. Buying.”. Fortsätt bara köp inkomstproducerande tillgångar i princip oavsett vad som händer.

Framgång kommer således inte från att indexfonder/fondrobotar nödvändigtvis är bäst eller att jag är briljant på att ge tips. Utan för att det med dessa är lättare att göra rätt och undvika de kostsamma misstagen.

Vi siktar på att vinna :1st_place_medal: inte genom att vara bäst, men genom att överleva fram till målgången med vetskapen att de flesta andra kommer trilla bort.

Napoleon lär ha sagt: “Ett geni är den som kan fortsätta göra det medelmåttiga även när alla andra beter sig som galningar”. Heja oss som siktar på att vara och är medelmåttiga. Medelmåttan for the win! :1st_place_medal::grin:

11 gillningar

Jag älskar sengångare, så kunde inte låta bli att snabbpyssla. :sloth::medal_sports:

Edit
Kom på, bilden på ubåten är från internet och troligen är den inte fri att använda hur som helst. Så dela helst inte bilden. :see_no_evil:

9 gillningar

Bra standardtips, såklart.

En fråga angående dessa 6.8% som genomsnittlige småspararen fick ut:
Pratar vi då om småsparare som enbart ägt aktier, eller inkluderar det också småsparare som också hållit t.ex statsobligationer?

2 gillningar

Nope, det är en jämförelse av fondägande mot S&P500-indexet. De har en separat jämförelse för fonder. Där var Bloomberg US Aggregate Bond Index på 4,55% under samma period och average fixed-income investor hade -0,14%. :see_no_evil:

Här är det finstilta:

Data Source: DALBAR’s Annual Quantitative Analysis of Investor Behavior (QAIB), 2023. Performance data for indices representsa lump sum investment in January 1993 to December 2022 with no withdrawals. Stocks are represented by the S&P 500 Index. Bonds are represented by the Bloomberg US Aggregate Bond Index. Past performance does not guarantee future results. Performance data for indices represents a lump-sum investment in January 1993 to December 2022 with no withdrawals. Indices are unmanaged, unavailable for direct investment, and do not reflect fees, expenses, or sales charges. See last slide for index descriptions.

Dalbar’s Quantitative Analysis of Investor Behavior Methodology ―Dalbar’s Quantitative Analysis of Investor Behavior uses data from the Investment Company Institute (ICI), Standard & Poor’s and Bloomberg’s Index Products to compare mutual fund investor returns to an appropriate set of benchmarks. Covering the period from January 1, 1993, to December 31, 2022, the study utilizes mutual fund sales, redemptions and exchanges each month as the measure of investor behavior. These behaviors reflect the “average investor.” Based on this behavior, the analysis calculatesthe “average investor return” for various periods. These results are then compared to the returns of respective indices.

Average equity investor and average bond investor performance results are calculated using data supplied by the Investment Company Institute. Investor returns are represented by the change in total mutual fund assets after excluding sales, redemptions and exchanges. This method of calculation captures realized and unrealized capital gains, dividends, interest, trading costs, sales charges, fees, expenses and any other costs. After calculating investor returns in dollar terms, two percentages are calculated for the period examined: Total investor return rate and annualized investor return rate. Total investor return rate is determined by calculating the investor return dollars as a percentage of the net of the sales, redemptions, and exchanges for each period.

3 gillningar

:fire::fire::fire:

Försöker tillämpa det där förhållningssättet på en hel del områden i mitt liv. Finner det mycket hjälpsamt. Första gången jag hörde uttrycket var nog av Jan Bolmeson.

Sitt still i båten, men bara om du har en bra båt kommer väl från Henrik Tell vilket jag också tycker är väldigt bra🙌

3 gillningar

Hur är det ens möjligt att gå back på obligationer över 30 års tid? :thinking:
Gav de någon förklaring?

1 gillning

Nej, har tyvärr inte den hela rapporten det kostar över 10.000 kr. Men om man kollar för perioden som slutade på 2021-12-31 så var de på plus 0.34 procent. Så jag tror att förra årets nedgång i räntor “dödade” avkastningen.

1 gillning

Låter lite grann som vad lysa följer. Lyckades sätta in precis innan korona 2020-01-01.

Efter allt elände på börsen fram till idag ligger jag på lysa idag på 39%. Vilket är ungefär mer än 10% per år trots allt kaos. Sakta rik är bästa metoden. För det är i regel säkrare när det kriser

2 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Konkreta exempel på praktisk användning av ChatGPT och andra AI-assistenter

En del säger att momentum är kontraproduktivt eftersom man köper till allt högre priser. Överallt annars vill man köpa så billigt som möjligt.

Men man kan också säga att, som denna tråds rubrik lyder att målet är att vara medelmåttlig, också är kontraproduktivt, eller i alla fall konstigt, eftersom man överallt annars vill vara bättre än medelmåttlig.

Det gäller att välja sin sanning.

@janbolmeson Snygga bilder på båten och Napoleon omgiven av pengar! Hur hittade du dem? Eller är de genererade av AI?

2 gillningar

Att jobba aktivt 3 minuter för att sätta upp ett långsiktigt sparande i en global indexfond och sedan glömma bort och få en förväntad snittavkastning på 5-10 procent/år, kan vara det bästa ekonomiska beslut jag har tagit och sannolikt kommer att ta.

4 gillningar

Exakt. :+1: Tycker det är väldigt bra och enkelt. Kolla här när jag börjat skapa “riktiga” personer:

Gud vad roligt att du skriver detta, det glädjer mig mycket. :orange_heart: Grattis till dig! Hoppas att du har firat! :clinking_glasses:

1 gillning

Firade genom att sätta upp ett likadant sparande för barnen&sambo, haha!

Det är ju ett firande i sig att göra sin framtid bättre&rikare!

2 gillningar