Resultat pengamaskin efter 8 år

Som inspiration postar jag vår pengamaskin vi startade i maj 2015. Varje månadsslut har jag fört in aktuellt värde. Kurvan för förväntad avkastning är 8%. Vi har under tiden fått tre barn och köpt hus och fritidshus men kunnat öka månadssparandet successivt. Sen två år tillbaka ligger månadssparandet på 25000kr/mån. Ett engångsuttag har gjorts på 250k för amortering av stugan men även engångsinsättning på ca 100k efter ett arv. Vi har endast investerat i indexfonder. Globalfond ca 50% och Spiltan inv-bolag ca 50%. Fonderna ligger på ISK på Avanza och ISK-skatten har betalats från lön och således inte belastat portföljen. Total insättning är 1414k och portföljen låg på 1968k den 1 oktober.

Det finns garanterat de som har gjort bättre investeringar och fått snabbare värdeökning men detta är ett bevis på hur kontinuerligt sparande med absolut minimal insats betalar sig över tid.

42 gillningar

Jag sparar ännu mer men har inte lättat från marken riktigt ännu. Du förstår nog själv att du ligger typ en tiopotens fel för att gemene man ska kunna kalla det där en ”minimal insats”…?

28 gillningar

Den minimala insatsen ligger i upplägget. Absoluta belopp man sparar beror såklart på ens egna möjligheter.

18 gillningar

Snyggt jobbat! Enkelhet är vackert.:+1:

3 gillningar

Imponerande resa med de förutsättningarna. Vilken sparkvot har ni haft ungefär? Vi har gått från cirka 0,5 till 3,5 mnkr från 2015 tills idag i den långsiktiga portföljen men har varken tre barn eller stuga :slight_smile: sen har vi lagt ungefär 1 mnkr i huset och 0,5 i mellanriskhink också.

4 gillningar

Svårt att säga under åren då vi var föräldralediga. Nu får vi in ca 100k netto per månad och pengamaskin, amortering och barnspar ligger på knappt 50% av det. Stugan betalar sig själv då vi hyr ut de veckor vi inte är där vintertid. Nu går dock vår bundna bolåneränta på huset ut i januari så då får vi dra ner på amortering och betala mer i räntor. Pengamaskinssparandet ändrar vi inte. Bra jobbat själv!

3 gillningar

Förlåt om jag är nittisk, men om ni får in 100 000 kr EFTER skatt, så är det väl ofantliga summor i svenska mått jämfört med medelsvensken?

Med 100k netto så skulle nog ganska många kunna bli FIRE fort :slight_smile:

Bra att ni är kontinuerliga. Ränta på ränta ger resultat.

14 gillningar

Det beror nog om FIRE är målet när man har tre relativt små barn som TS verkar ha. Betänk att det är också två personers inkomster vi talar om här. Snarare att nå en god balans mellan skuldsättning och investerat kapital.

Men det är en hushållsinkomst långt över medel och framför allt median i Sverige.

Gratulerar till en väl utförd besparingsfilosofi. Man skall betänka att börsen har inte direkt haft en jämn uppgång under denna tid, men trägen vinner.

Man ser att ni har haft god löneutveckling eftersom kurvan har en positiv andraderivata.

7 gillningar

ändå bra humblebrag, ingenjör’n :slight_smile:

7 gillningar

Tror jag är i gott sällskap :slight_smile:

6 gillningar

Bra kämpat!

2 gillningar

Jag förstår att vi har bra inkomster relativt de flesta. Dock så har en av oss varit FL mer eller mindre i 5 år i rad mellan 2016 och 2021. I början sparade vi 2000kr/mån i pengamaskinen. Målet är att kunna gå ner i tid eller sluta jobba tidigare. Känner inte att vi gör avkall på något för att kunna lägga undan så mycket.

1 gillning

Medianlönen är ju 34 200kr. Så två personer på heltid drar ju in drygt 68 400kr tillsammans INNAN skatt så ja, ts familj tjänar en hel del mer än medelsvennen. :sweat_smile:
Bara att gratulera, vi andra får fortsätta slava vidare i smutsen. :sunglasses:

8 gillningar

Stort grattis! Riktigt motiverande att se hur det gått för er och även roligt att se hur den blåa linjen för värde och den röda för insättningar glider isär!

1 gillning

Stort grattis! Riktigt motiverande att se hur det gått för er och även roligt att se hur den blåa linjen för värde och den röda för insättningar glider isär!

Må deras vägar aldrig korsas igen :slight_smile:

5 gillningar

För att förtydliga så räknade jag alla våra inkomster i 100k/mån. Bara lön är ca 88k. Resten barnbidrag och hyra av skidstugan. Om det nu spelar någon roll.

3 gillningar

Ren och skär inspiration.

Inte alltid lätt att hålla motivationen på topp men som tidigare personer i tråden nämnt…

…envishet brukar belönas i slutändan.

Tur man är Smålänning. :wink:

1 gillning

Bra jobbat & roligt inlägg! Kul upplägg, jag får nog kopiera och göra en liknande graf för vårt hushåll. Långsiktigt sparande är verkligen en resa, så kul att du fört data över detta och delar med dig.

2 gillningar

Disciplinen är imponerande men resultatet är mediokert. När jag ser det här kan jag inte förstå varför forumet är frälsta i att investera på det här viset.

Tack för beviset på att allt ont jag någonsin har sagt om indexfonder stämmer.

I år är inget bra börsår för mig. Men från 2015 slår jag dig ändå med hästlängder om jag har förstått din utveckling rätt. Du är upp ungefär 30% på 8 år eller hur räknar du den totala avkastningen?

1 gillning

Jag är givetvis bödeln, som jag alltid är. Ni får ta mig för det.

Om man nu tänker sig att posta i ett forum, vad spelar då absoluta pengar för någon roll? Ni verkar tjäna mycket pengar, men hur relaterar detta till andra människor? Det är tämligen ointressant hur mycket pengar som ni tjänar, då inte någon annan har exakt samma lön som ni har. Det finns inte någon som har investerat exakt samma pengar och kan relatera till er.

Ni har investerat i fonder. Visst. Men vad visar ni som inte går att hämta från fondernas utveckling?

Så, om man utelämnar fondernas utveckling, vad är det då som är intressant?

2 gillningar