Hur har dina ppm- fonder gått i år ?ligger ni på plus eller minus?
Lite nyfiken bara !
Vill bara veta om jag ligger bra till?
Mina ligger -8,3% i år
Uppdaterat: -8,70% i år.
(-6,09% var från typ 22:a december).
Alla som ligger på plus i PPM i år har det gått bra för.
Mina svenska PPM-fonder ligger på -7,1 och mina utländska ligger på … okänd nivå. Det märker jag när jag går i pension
.

uppenbar skryttråd du skapade men det gjorde du rätt i 
Nej då inget skrytråd !!!
Ville bara se om jag ligger bra till
Genomsnittligt !
Hur trodde du låg till när AP7 ligger på -8% eller liknande och svenska börsen ligger på typ -25% och du ligger på +33%?
Du ligger kanonbra till både i år och totalt helt okej 
Jag har inte ap7-fonden utan väljer fonder själv.
Trodde att flera väljer fonder själv och
Därmed kan öka värdet mera !
Eller minska. 
Absolut det kan också minska!
Hoppas inte det bara 
Det är mindre än 5% som bytte fonder under 2021. Det vill säga en av tjugo som gjort något byte alls.
Jag vill inte kritisera trådskaparen men med tanke på alla trådar på forumet kring om högre aktivitet av fondbyten/aktiva val på PPM (eller annan plats) kan öka avkastningen (riskjusterat eller ej), jämförelser med andra, ibland hätska diskussioner med momentumförespråkare mm, så kan jag inte låta bli att le lite (i all välmening).
Fram för att blåsa i egen
! 

Välkommen till forumet förresten @Kai_Makinen1 !
Jag ser att du är helt nyregistrerad (med det användarnamnet) och vet ju därför inget om din bakgrund eller syftet med ditt deltagande på forumet. Jag ber i förväg om ursäkt om jag upplevs förringa dina kunskaper.
Om du lägger lite tid på instegssidorna på forumet och ett par väl valda diskussionstrådar så kan du få en känsla för någon sorts allmän bild av de åsikter som vanligen framförs här.
Exempelvis är det vanligt att mena att man inte kan avvika från index utan att ta högre risk. Risken/chansen är dubbelriktad såklart. Du har uppenbarligen lyckats väl hittills, sannolikt med hög risk. Gratulerar! Hoppas det håller i sig. Med den summan på PPM lär din lön också vara god. Många här skulle nog inte vilja investera med den risknivån. Väldigt många (liksom jag själv) verkar nöjda med AP7Såfa -8% i år) Det finns också andra synsätt kring PPM. Sök på @Pellepennan 
-8% är ju ett mirakel om man jämför med normala index ![]()
Jag kollar aldrig min PPM dock… Känns irrelevant i och med att pengarna inte kommer börja betalas ut förrän om 33år…
Host, host, …kronkursen.
Du har nog kommit till fel forum om du propagerar för att välja något annat än förvalsalternativet AP7 Såfa. De flesta här är EXTREMT försiktiga.
Vad är din strategi? Du har ju uppenbarligen lyckats bra enligt ditt “skryt” med utveckling i år och totalt. En intressant fråga är också hur gammal du är alternativt när du gick in i PPM-systemet. Det är nämligen mer eller mindre omöjligt att jämföra folks avkastning i genomsnitt om man inte har samma startår. Och totala kapitalet beror ju också på vad man haft för inkomst. Om man maxat inbetalningen eller inte etc.
Jag har inte lyckats så bra i år men ligger ändå aningen bättre än AP7 Aktiefond / Såfa. Jag skulle säkert kunnat ligga högre om jag tagit högre risk men riskhantering är viktig för mig då jag är nära pension. Är du det?
Jag vill inte visa mitt nuvarande värde eller snittavkastningen eftersom detta är privat och snittavkastningen är vansklig att jämföra om man inte har samma ingångsår. Dock har jag bra statistik sedan 2019 då jag började följa upp mer i detalj och vässade mina fondbytarstrategier. Sedan dess har jag nästan alltid haft 5 fonder med 20% i varje för att få en bra riskspridning. Bytesfrekvensen har varierat men har varit högre än en gång per vecka periodvis, dock inte i år. Vissa veckor har jag avvaktat, andra veckor har jag bytt 1-3 gånger. Bytestiderna varierar beroende på vilka fonder man byter från/till. Jag tittar på momentum, främst avkastningen de senaste 1-2 veckorna. Så hur gör du?
Här är min avkastning sedan 2019 (gröna staplar, “Momentum”), jämfört med AP7 Aktiefond och Mats Svensson (han som säljer en tjänst för att ta rygg på hans byten, senaste siffran jag fått nys om).
Även om jag inte lyckats så bra i år så ser det ju rätt bra ut över den tidsperioden, dubbla avkastningen mot AP7. Jag är inte nöjd men heller inte jättemissnöjd. Jag kan mer tänker jag men sen är det ju det där med risk också…
Roade mig med att räkna baklänges på din avkastning.
Du har nu 1 793 643 efter +33,3% i år.
Då hade du med 0% avkastning legat på 1 345 568 (utan hänsyn till köp av nya fondandelar i år och återbetalning av rabatter för året innan, eller om du rent av tar ut pension nu).
Hade du haft AP7 Aktiefond / SÅFA:s avkastning på -8.19% så hade du legat på 1 235 366 kr. Så grovt sett har du tjänat drygt en halv miljon i år på att INTE ha SÅFA.
Så visst spelar avkastningen stor roll när man har stort kapital!