Det trodde jag verkligen inte att du var! Har fått helt fel uppfattning om dig isåfall. Trodde att du var närmre mig i ålder
Jag är 32.
Har du denna fördelningen i din PPM? Varför inte bara rakt av ap7?
Det jag “vet” och har lyckats läsa till mig så är ap7 bättre än i princip alla globalfonder på marknaden, både billigare och dom har en hävstång på det.
Ja du ser ju på mina staplar varför jag inte har AP7. För att jag kan och vill lyckas bättre. Det blir ju rätt mycket pengar det handlar om när man börjar komma upp i miljonsiffror.
Jag är inte intresserad av globalfonder utan av att ha fonder som under den tiden jag äger dem, ger mig en bättre avkastning än SÅFA. Därav att jag byter fonder löpande. Antar att TS tänker på liknande sätt.
Jag tycker att det är en trist inställning om man utgår från att TS ljuger. Jag har bemötts på liknande sätt då jag uppvisat mina kurvor/staplar eftersom det bryter mot föreställningen om att det inte “går” att lyckas bättre än “världens bästa fond” AP7.
Har man tid/ork att göra research och framförallt kunskap om vad som är bäst just för stunden så absolut är det en bättre väg att gå!
Men sen finns det en helt hög människor som tror man är bättre än en indexfond för att man 1(!) År haft lite tur.
För gemene man (och mig själv) så kommer jag inte få ut mina pensionspengar på 30 år så lägger mindre vikt i den biten.
Nu lägger jag mig i lite här också, jag tror inte alls att TS ljuger. 30% på 10 månader är ju helt rimligt om man tar lite högre risk.
Men åter till det jag sa innan, antingen har man tur eller är väldigt insatt i hur världsekonomin ser ut.
Jag tycker nog att det är världens bästa fond, för gemene man som inte lägger energi på att kolla upp något som är bättre för hur världen ser ut just nu.
Handlar ju om träning också. Jag har fått igenom ett byte denna vecka men ska beställa ett byte igen senare ikväll. Väntar på uppdaterade kurser innan jag tittar på detta. Det kommer att ta mig c:a 5 minuter att välja ut 5 fonder och sen kanske ytterligare ett par minuter att beställa bytet.
Med maximal tur / risk och BGF World Energy A2 som har gått +75,3% sedan årsskiftet hade TS legat på c:a 2,4 miljoner i kapital på PPM i år, givet att fonden hade ägts hela året. OBS dock att detta inte är max vad som hade varit möjligt om TS hade hoppat mellan fonder på ett optimalt sätt. Gissar att det hade landat kring 5 miljoner eller mer då. Men det är ett väldigt hypotetiskt resonemang, sådan “tur” har ingen.
Hade TS å andra sidan ägt SEB Östeuro Små o Medelst Bol EUR - Lux med -62,11% hade TS haft c:a 0,5 miljoner. Och det är långt ifrån värsta fallet med Rysslandfonder och en serie med maximalt olyckliga innehav. Kan tänka mig att TS kanske hade legat på ett par hundra tusen med maximal otur.
Jo, man hade jobbat med att förvalta sitt eget kapital. Mycket vill ha mer. Är väl lite det jag tänker mig att pyssla med ett par timmar om dagen när jag gått i pension. Inte tänker jag lägga mig i indexfonder och dö tråkdöden i alla fall.
Du har väl ändå mer pengar nu än vad du kommer göra av med som pensionär (inklusive pensioner och modesta avkastningar)?
Skulle du inte kunna hitta på massa annat att göra istället för att fortsätta lägga mycket tid på förvaltning?
Tycker du? Jag tycker att vi är ganska öppna för diskussioner om annat än indexfonder och AP7 Såfa.
Att de flesta här är extremt försiktiga låter för mig som ett jättekonstigt påstående.
De flesta här som jag har fått intrycket av i alla fall, har mycket hög aktieexponering.
Jämfört med befolkningen i stort så är det nog snarare så att vi är väldigt riskvilliga.
En vädjan till @moderatorer, låt tråden leva så vi får veta vad TS har för strategi. Jag har sett alltför många liknande trådar stängas tidigare. Så länge det är en respektfull ton kan det ju vara av intresse även om de flesta knappast lär prova det själva då det ju är riskabelt.
Troligen, ja, men å andra sidan vet ju ingen hur börsen kommer att utveckla sig, eller läget i världen rent allmänt.
Ja det gör jag redan och skulle/ska. Men jag tycker att det är kul att pyssla med mina fonder och aktier. Så varför skulle jag sluta? Det är lite av en hobby.
Håller med i stort. Gillar man något bör man fortsätta och man vet inte vad som händer i framtiden.
Men skulle det vara så att man inte har någon som kan ärva en själv då kanske man kan hitta annat man gillar ännu mer och göra det än att skaffa en förmögenhet man kanske inte lär behöva.
Klart jag inte behöver. Men vissa gör en hel massa sånt jag inte anser att någon behöver. Tittar på fotboll, spelar golf, super till på helgen etc. Inget jag vill lägga tid eller pengar på. Jag har massor av olika intressen jag lägger tid på utöver investeringar.
Jag propagerar inte för att välja annat än ap7, jag anser bara att jag förhoppningsvis kan tjäna mer genom att välja egna fonder då jag anser mig ha bra koll ! Jag har som mål att ligga på 20% /år tills jag går i pension.ligger över 20% i snitt dom senaste åren,
Jag är 55-år gammal och började
Engagera mig i PPM-fonderna för ca:10-år sedan
Har en månadslön på ca:35000kr/månad.
Har ej maxat inbetalningen .
En färsk uppdatering!