Experiment med bättre AI-sammanfattningar

Vet du vad AI:n? Ingen gillar dig. :angry::-1:

Då detta är en utbruten tråd, så är nedan det som avses, t.ex. en sammanfattning av tråden: Lifestyle creep | Hur hanterar du att utgifterna tenderar att öka i samma takt som inkomsterna?

Exempel på AI-sammanfattning

• Sätt upp ett fast sparande eller maxgräns för utgifter baserat på en viss procentsats av inkomsten.
  • Kartlägg dina utgifter regelbundet och utvärdera om de ger värde i förhållande till kostnaden.
  • Prioritera långsiktigt sparande framför ökade utgifter vid löneökningar.

I denna diskussion delar deltagarna strategier för att hantera “lifestyle creep” – fenomenet att ens utgifter ökar i takt med ökade inkomster. @VikingJon inleder genom att beskriva hur hans ökade inkomst som nyexaminerad ingenjör har lett till att utgifterna ökat lika mycket utan markant ökning av sparandet. Många anser att medveten kontroll över utgifter och sparande är nyckeln.

Sätt mål för sparande och utgifter

En vanlig rekommendation är att sätta upp ett fast sparande eller en maxgräns för utgifter baserat på en viss procentsats av inkomsten. @Smaug föreslår:

@freedomfighter exemplifierar:

Kartlägg utgifterna kontinuerligt

En annan viktig aspekt är att regelbundet gå igenom utgifterna för att utvärdera om de ger värde i förhållande till kostnaden. @emilv skriver:

@Otto1 beskriver hur han justerat sina utgifter efter en sådan genomgång:

Prioritera sparandet vid löneökningar

En tredje viktig faktor är att vid löneökningar prioritera långsiktigt sparande framför ökade utgifter. @Angelica_Alm beskriver sin strategi:

Detta stöds av @Krokusen:

Olika perspektiv på livsstilsökningar

Vissa som @PerW argumenterar för att en viss lifestyle creep kan vara positiv och ge ökad livskvalitet:

Men de flesta verkar anse att man bör ha medveten kontroll över utgiftsökningar. @Yoga_FIRE kommenterar:

I diskussionen presenteras olika system och metoder för ekonomisk kontroll. @Yoga_FIRE beskriver “zero-sum budgeting” och @emilv visar ett avancerat kalkylblad. Andra lyfter vikten av balans mellan utgifter och sparande samt att prioritera efter livssituation.

Avslutningsvis, här är fyra tips för att hantera lifestyle creep:

1. Sätt upp tydliga mål för sparande och maxgränser för utgifter baserat på din inkomst.
  2. Gör regelbundna utgiftsanalyser för att utvärdera vad som ger värde.
  3. Vid löneökningar, prioritera att öka ditt långsiktiga sparande före ökade utgifter.
  4. Hitta en balans mellan sparande och “kvalitetshöjande” utgifter som ökar din livskvalitet.

För att citera min yngsta: “Varför är du så aggro?” :see_no_evil::rofl:

Skämt å sido, kan du hjälpa mig med vad som är kass? Upplever ju att det är en sammanfattning som fungerar för någon som inte pallar läsa 100+ inlägg i en tråd. Eller är jag helt fel ute?

Enligt ovan har ju till och med lärt den att citera korrekt.

1 gillning

Jag tycker bara att det sabbar en pågående diskussion. Kommer man in sent kan man ju snegla på datum eller skumma de tio sista. Att AI-sammanfatta ca 50 inlägg känns mer störande än hjälpsamt.

…tycker jag. :grinning:

6 gillningar

Jag får lite ont i magen av AI samanfattning i detta sammanhanget

Man diskuterar, lär sig något och kanske ändrar åsikt men skriver inte mer. Så 18 månader senare dyker ens citat upp som man kanske inte ens kånner igen.

Att göra en Wiki på det utan källkontroll och utan avstämning med referenserna är ju en hög risk att det blir fel.

En AI sammanfattning, med felaktigheter eller förlegade åsikter från en individ, publicerad av dig riskerar att få mer genomslag än när en slumpvis person på forumet skriver det.

Så jag är på @angaudlinn linje :wink:

5 gillningar

Jag har testat att blocka robotmuppen, men det går inte. Är det lösbart så vore det ju ett sätt att kringgå problemet.

2 gillningar

Haha… är det sant? :slight_smile:

Vi kan iof. försöka skapa en ny användare för ändamålet. @Oliver.Allemog kan du ordna i veckan?

Då blir ju iof. frågan: vad ska vi döpa hen till?

Låt oss hålla denna tråden till om sammanfattningarna :slight_smile:

Som jag svarade i din andra tråd (Don’t Blame Indexing for Your Problems | Artikeln av Owen Lamont ) om sammanfattningen så blir dom sammanfattningar som botten gjort hittils blir så långa så jag scrollar bara vidare :sweat_smile:

TL;DR ska väl vara en kort sammanfattning för dom som inte vill läsa en wall of text? :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Hjälp mig lite med hur vi kan göra det värdefullt. För jag tror att det finns ett värde där om vi bara gör det rätt.

Jag är fel person att fråga. Jag använder inte skiten på andra ställen heller. :joy:

Men, som arre säger: Det måste nog vara riktigt tiktok-kort för att det ska tillföra något. Fem rader om tråden på sin höjd. Jämför de fantastiska böckerna “Romaner för dig som har bråttom” av Henrik Lange.

2 gillningar

Jag använde en annan bot för att få fram en bra förklaring :joy:

“TL;DR” står för “Too Long; Didn’t Read”, vilket är en förkortning som används för att sammanfatta långa texter eller inlägg på internet. Det är vanligt att användas i slutet av ett långt inlägg eller artikel för att ge en kortare sammanfattning av innehållet för de som inte har tid eller tålamod att läsa hela texten. TL;DR är alltså en snabb översikt eller sammanfattning av det viktigaste innehållet i en längre text.

Hur lång bör en TL;DR vara?

Längden på en TL;DR kan variera beroende på den ursprungliga textens längd och komplexitet, samt på läsarens preferenser. Generellt sett bör en TL;DR vara tillräckligt kortfattad för att ge en snabb överblick över det viktigaste innehållet i den ursprungliga texten, men samtidigt tillräckligt detaljerad för att vara meningsfull och informativ. En TL;DR på några meningar eller en kort stycke är vanligtvis passande, men den bör inte vara så kort att den blir för vag eller oprecis. Det viktigaste är att TL;DR ger läsaren en förståelse för vad den ursprungliga texten handlar om utan att behöva läsa hela den.

Men om vi använder tråden:

Som exempel. Då har jag gjort tre saker:

1. En TL;DR i form av 3 punkter
  2. En kort sammanfattning på 300 ord
  3. En längre sammanfattning på 1000 ord

Vad tänker ni om dessa båda?

Jag personligen tar ju hellre 1 + 3.

1 gillning

En sån här sammanfattning kommer jag nog aldrig att läsa, då kan jag lika gärna läsa hela artikeln :slightly_smiling_face:

Sammanfattningen på 300 ord är mastig nog (men det kan delvis bero på ointresse av att läsa den här artikeln förstås) :slightly_smiling_face:

2 gillningar

1, om någon.
2 om nå’n envisas skitmycket med att jag måste.
3 tillför ingenting, eftersom jag då hellre skummar hela tråden/artikeln, vilket jag föredrar.

På avatarerna kan jag se vilka som tuggat mest, vilka jag vet att jag vill läsa för att jag tycker att de är kloka, vilka jag vill läsa för att jag tycker de brukar säga konstiga saker :see_no_evil: och frekvensen med vilken vissa återkommer (för att inte missa lite härligt trådkrig).

3 gillningar

Köper detta, men undrar om det här är ett perspektiv för en normal person eller du som superanvändare. :thinking:

1 gillning

Relevant åsikt från @Indexqueen

Som att den sätter punkt för diskussionen när den sammanfattar.

3 gillningar

Jag delar också denna åsikt till ett hundra procent. Därav att jag isf hellre blockar Model 101.

2 gillningar
Ursprungligen skickad i Forum-chatten
janbolmeson

ok, om man döljer sammanfattning så att den behöver klickas fram?

Arre

Det här är nog en idé faktiskt :slightly_smiling_face:

Typ:

Här är en sammanfattning av det som hittils har diskuterats i tråden

tiktok-kort sammanfattning

Längre sammanfattning

Och sen, om det är möjligt en fråga som får tråden att fortsätta?

Jag är osäker på vad som är bra med att sammanfattningarna postas som nya inlägg:

• Lite dumt att de bumpar tråden
  • Man vet inte att det finns en sammanfattning förrän man läst fram till det inlägget ändå
  • Kommer man in i en tråd man inte läst finns det en ”Sammanfatta med AI”-knapp man redan kan använda
  • Sammanfattningarna är för pratiga/inte tillräckligt hårt redigerade
7 gillningar

Också från @axr

1 gillning

Tanken med screenshottet ovan var illustrera ett experiment jag gjorde där AIn automatiskt svarar på trådstarter där den kan se att tråden/frågan handlar om saker som har berörts i RikaTillsammans-artiklar eller podavsnitt.

4 gillningar