Det är inte lätt alltid. Jag växte upp väldigt sparsam och vände helt till spenderare när lönen blev bättre. Sen läste jag vägen till din första miljon och har sen dess försökt va leva som Investera. Lyckas inte alltid. Men det är inte hur stenhårt man följer sin diet so mavgör utan hur fort man kommer tillbaks när man hamnar fel. Man ska inte sätta så strikta regler i sitt liv att man inte pallar att följa dem för det mesta och inte straffa sig när man gör avsteg utan va glad att man kom på sig.
Några saker som hjälpt till för mig.
Tänka att lifestyle creep är helt ok när den financieras av avkastning. Alltså vill jag bygga pengamaskin fortast möjligt. Sen håller jag koll på hur mycket jag jag satt in under åren. Och allt utöver det är ok att använda. Går till kostsammare inköp och resor, mm.
På så vis ökar grundkapitalet som ger avkastning med mina insättningar varje månad. Men jag får också mer avkastning att leva gott för.
Eftersom jag inte är en planerare har jag inte gjort någon budget. Men jag har skrivit av alla inköp från mitt kontoutdrag någon månad och kategoriserat dem. Sen frågat mig om posternas storlek motsvarat vilket värde de gett mig. Blev utökningar på vissa, minskningar på andra och definitivt mer pengar över efteråt.