Några av er upptäckte det idag (när forumet var tyst i 30 minuter) men vi har fått en ny uppdatering av forumet.
Nya funktioner är bland annat - trådar i chatten. Mer info här. Dvs. det är möjligt att ha flera konversationer parallellt i chatten.
Större möjlighet att anpassa menyn till vänster med bl.a. egna länkar.
Ny snabbmeny genom att trycka på Ctrl + K eller Cmd + K.
Jag håller även på och rullar ut lite AI-stöd-verktyg se nedan.
Sammanfattning av långa trådar med hjälp av AI. Just nu kan alla se när det har gjorts en sammanfattning, men den kan bara triggas av oss moderatorer och användare på nivå 3 (“regelbunden”). Just nu gör den bara sammanfattningar på engelska dock.
I en liten grupp kommer jag testa AI-stöd i skapandet av inlägg. Ni kommer bli meddelade som får det, men det kommer också gå på nivå. Just nu är det aktiverat för nivå 4-användare.
I en liten grupp kommer jag även testa att man kan chatta med en chatbot i PM.
Den främsta anledningen är att AI:n är inte gratis och jag vill prova i en liten skala. AI:n som kör i bakgrunden är ChatGPT3 och ChatGPT4.
Bugg med emojis och swipe är också fixad.
Fullständiga release-notes för 3.1. för oss nördiga finns här.
Om du upptäcker saker som inte fungerar, hojta till!
PS. Här finns en beskrivning av användarnivåerna. Du kan se din egen användarnivå om du går in på din profil och tittar på Förtroendenivå. Nivåerna är:
Halleluja - tack för releasen av sprinten i chatten som gör att även jag med ständig hjärndimma kan följa SAMMANHÄNGANDE trådar. Nu klarar nog även jag att hänga med gänget under korta stunder, men förstår att förändringen kan var vara öken för andra. Herr Bolmesson har fattat det där med att tillgänglighetsanpassa så det funkar för fler! Tack:pray:
Idag har jag även aktiverat semantisk sökning med hjälp av AI och det verkar fungera ganska bra. Normalt fungerar sökningen att man måste träffa enstaka nyckelord. T.ex. sökar man på pension med hjälp av nyckelordet “pension” så kommer man få alla träffar på pension. Men om man söker semantiskt: “Livet efter arbetslivet” så får man inga resultat.
Det fina med AI är ju att den ska ju förstå att med “livet efter arbetslivet” avses pension. Du kan själv prova via följande länk: