Lifestyle creep | Hur hanterar du att utgifterna tenderar att öka i samma takt som inkomsterna?

Jag har som tumregel att investera 50% av mina nettolöneökningar. Det blir en bra mix av en ökning av levnadsstandard och samtidigt ökade investeringar. Jag har ett antal sparkonton i min lönebank som ska täcka löpande utgifter, sparande till semester etc. men har också gjort det svårare för mig själv att ta av mina långsiktiga besparingar genom att föra över pengar till nischbanker (med högre sparränta) samt mina aktiedepåer. På så sätt “ser” jag inte mina pengar dagligen och på flera av dem har jag inte ens ett utbetalningskonto anmält. Jag har en automatisk överföring till alla mina hinkar varje månad som går in dagen efter att jag fått lön, så jag ser dem knappt. Samma filosofi med 50%-regeln försöker jag ha när det kommer till oväntade inkomster, som t.ex. skatteåtebäring eller bonus. Utöver det har jag fickpengar varje månad som jag kan använda till spontanköp eller för att liva upp vardagen. På grund av ett inköp av större hus under senaste året kombinerat med räntan lever jag dock fattigare nu än jag gjort på väldigt länge, men det har varit värt det.

4 gillningar