Ja, det är ju en del av den lösning som jag också försöker uppnå. ![]()
Vet inte det jag, kommer jag in som ny användare på ett forum och ser en mastodonttråd som ser intressant ut brukar jag läsa de första ~10 inläggen, sen scrolla till slutet för att se vilken riktning diskussionen tagit, och sen läsa baklänges därifrån om det fortfarande är intressant.
@Caspian - apropå det vi pratade om i fredags. Tror du att det hade gått att träna en bott på alla forum-trådar och transkriberingar av tidigare avsnitt?
Jag brukar läsa från början till slut i intressanta trådar, för att inte missa vändningar som tråden tagit under trådens gång ![]()
Vad är det botten bygger på? Någon av de större LLM-erna som finns tillgängliga? Eller har du hittat en AIngenjör på fiverr? @janbolmeson
Forum-botten på en ganska kass prompt till ChatGPT4 medan mina egna experiment på Claude Opus.
Från @meros i chatten:
Jag håller inte med. AI-sammanfattningar går tvärs emot hela syftet med att ha ett diskussionsforum. Forumet är ett socialt fenomen, det är till för just diskussion och för att skapa en plats där människor umgås och samtalar. Det är kommunikation i båda riktningarna. Att försöka utvinna en sammanfattning ur en forumtråd med AI är i mina ögon i princip raka motsatsen till vad jag gillar med forum; det är en fundamentalt asocial interaktion med forumet.
Visst, AI-sammanfattningar kan vara bra om man bara är ute efter att sammanställa information, men jag är inte en robot, jag skriver inte på forumet för att utbyta information. Jag skriver för att jag har något att säga och jag läser för att jag är intresserad av vad andra har att säga. Jag är absolut inte intresserad av vad en LLM tror att andra har sagt i sammanfattning; om jag bara vore ute efter ren information så hade jag bara googlat istället.
Om man vill ha AI-sammanfattningar för att man inte vill engagera sig i en tråd så får man naturligtvis läsa sådana, jag kan ju knappast påstå att jag läser alla inlägg i alla trådar själv heller, men att posta sammanfattningar i själva forumet tycker jag är helt och hållet onödigt eller rentav negativt.
Trådar som urartar på det viset brukar jag tysta.
Precis. De som vill kan använda den, och de som inte vill behöver inte använda den.
Dessutom antar jag att resultatet från den knappen blir aktuellt baserat på allt i tråden fram till tidpunkten då man trycker på knappen. Detta till skillnad mot att vid en viss godtycklig avstämningstidpunkt skapa en AI-sammanfattning inlagd som ett inlägg någonstans mitt i tråden.
Så räcker det inte med att bara ha ”Sammanfatta med AI”-knappen?
Utan sammanfattning? ![]()
Jepp, “tysta och glöm”
Känner verkligen att det går bra för mig med detta initiativ… ![]()
![]()
Bild genererad mha AI.
Hahaha nä jag har inte gjort den där själv, den har snurrat runt på Twitter sen i alla fall 2020, möjligen längre. Minns inte vem som gjorde den först men den är populär bland vissa typer av desillusionerade programmerare…
Jag tror det är kanske för att du ser forumet från ett annat perspektiv än från en besökare.
För dig är tiden det tar att läsa o.s.v. viktig. Det är till viss del arbetstid för dig och den tiden är pengar.
För en besökare är det precis det omvända, tiden är inte en kostnad. Den är målet, målet är att spendera tid.
Njae, snarare tvärtom. Jag tänker hur det är för någon som kommer in via Google för att få svar på en fråga och sedan ser en tråd med 100+ inlägg…
Men är en sådan besökare rätt målgrupp för att få snabbt svar på sin fråga?
Ett snabbt svar på forumet är ju i princip som att kasta tärning för att få allt från någon som rekommenderar senaste hippa aktiva fonden till en Lysa fantast. Det är ju i flertalet individuella svar som en klarare bild finns för en besökare. Ett öppet forum är väl tämligen olämpligt media för att få snabba och korrekta svar. För det behöver man gå till ett proffs (rådgivare/expert)?
Jag har inget emot AI funktioner på forumet, ibland har jag låtit bli att läsa en tråd på ett par dagar och vips, 879 missade inlägg. ![]()
Gillar jag verkligen att detaljläsa allt, så kan jag väl fortsätta göra det, även om AI funktionen finns?
Men vissa dagar är det skönt med en sammanfattning. ![]()