Experiment med bättre AI-sammanfattningar

Vet inte exakt vad som försigår med AI på forumet, men bra att den blå rutan med AI-sammanfattningar är på svenska nu :+1: Har sett att den är/var på engelska i vissa trådar.

Ett solklart användningsområde borde ju vara att besvara nybörjarfrågor på startsidan.

1 gillning

Oavsett vad man tycker om AI-sammanfattning, är det rätt att placera som ett inlägg?

Kan man tänka sig att sammanfattningen finns som en knapp någonstans på sidan så att man alltid får se den senate sammanfattningen som är körd när man trycker på den?

4 gillningar

Är det inte då man blir glad?

Så blir det ibland, kanske speciellt när man börjar ett initiativ oannonserat, och vad det verkar oönskat innehåll på ett oönskat sätt :heart::joy:

Sammanfattningsknapp i trådar som användaren själv väljer = Bra funktion.
Som nya inlägg som bumpar tråden = Dåligt.

En viktig funktion för en newbee är att kunna få hjälp att lotsas vidare till kvalitetssäkrat material i pod/kort-avsnitt som @axr exemplifierade. Det skulle lösa en svaghet med forumet som jag nämnt tidigare. Att det är lätt att hitta in till forumet men att newbees missat alla avsnitt som finns.

3 gillningar

Ok, som jag utläser en kravställning:

• INTE bumpa ämnet

• INTE citera användare direkt

• Kort TL;DR med några punkter

• En längre sammanfattning som t.ex. är dold och kan klickas fram

• Gärna länka till poddavsnitt, kortavsnitt eller annat kvalitetssäkrat material

Håller ni med?

5 gillningar

Tror det kan vara bra med just länkar till avsnitt. Vi vet ju att det ibland dyker upp råd och tips från oss medlemmar som inte RT står bakom.

AIn kanske inte kan urskilja bra råd från dåliga, kommer det finnas en flaggfunktion för botten? :see_no_evil:

4 gillningar

Japp, jag håller med. Detta gagnar mänsklighetens framtid på onlineforum. :smiley: :+1:

Cyberdyne Systems Model 101 håller inte med, men nu ligger hen i återvinningstunnan ändå. :wink:

2 gillningar

Ja. Jag bara dubelkollar: Tanken är väl inte att sammanfattningen ska hamna mitt i tråden som ett inlägg? En sammanfatnig är ju mest användbar först eller sist i tråden, menar jag.

1 gillning

där tror jag inte heller att en sammanfattning som svar 101 hjälper, då behöver sammanfattningen ligga i toppen, typ som den sammanfattningen som man kan göra redan nu :slight_smile: (sen att den sammanfattningen lämnar en del att önska var en annan femma :sweat_smile: )

1 gillning

Som nämnts tidigare i tråden, varför räcker det inte med att bara ha den existerande “Sammanfatta med AI”-knappen? Dvs den här knappen som redan alltid finns med under ursprungsinlägget i varje tråd:

bild

Vad tillför den nya lösningen? Försöker bara förstå vilket problem det är vi försöker lösa.

2 gillningar

Problemet är att jag i dagsläget inte riktigt kan styra vad som kommer med sammanfatta med ai-knappen. Samt att det inte genereras sammanfattningar på alla trådar. Tanken är väl att slå ihop lösningarna framgent.

2 gillningar

Kan man styra att trådar över X antal inlägg kan få en sammanfattning?

För att sammanfatta trådar på 10-20 inlägg är ju närmast idiotiskt, t o m för en AI-kramare som du, tänker jag åtminstone. :smiley:

För, kan man få en möjlighet att få en sammanfattning när en tråd passerar t ex 50 inlägg, då kan jag förstå om det finns en poäng för vissa (även om jag vill slippa).

2 gillningar

Den här summeringen var bättre, iallafall enligt mig. Men fortfarande lite mycket “wall of text” :sweat_smile:

Apropå AI-sammanfattningar. Jag testade att använda funktionen med att summera trådar med AI ett par tillfällen för att par olika trådar i dag. Jag får det inte att fungera, men jag vet att det fungerat förut. Är det någon som vet om det hänt något med funktionen som gör att det inte fungerar längre? Är det bara jag som har problem?

Jag trodde det bara var jag. Funkade inte för mig när jag provade förra veckan, trodde det var en tillfällig bugg. Men fungerar inte idag heller.

1 gillning

HURRA! :partying_face:

(Är det Kyle Reeses tidsresa som börjar göra nytta. :wink: )

2 gillningar

Utmaning, kan du sammanfatta denna tråd åt mig? Tappade tråden efter inlägg 28. :see_no_evil_monkey:

PMa @Nightowl för facit om allt valutarelaterat. Han fullkomligt älskar det ämnet. :sweat_smile:

Hoppas @janbolmeson o co kan fixa AI hjälpen. :crossed_fingers: