Hur mycket har en globalfond gått upp under 15år om man tar bort valuta effekten.
Och hur mycket har dollarn påverkar globalfondensavlastning de senaste 15 åren.
Hade varit intressant att veta.
Hur mycket har en globalfond gått upp under 15år om man tar bort valuta effekten.
Och hur mycket har dollarn påverkar globalfondensavlastning de senaste 15 åren.
Hade varit intressant att veta.
Det finns redan ett par trådar om detta från senaste veckan.
Kort sagt så spelar inte handelsvalutan för en aktie någon roll alls. Så påverkan från den har varit noll och kommer vara noll.
Rent matematiskt har dollarn som mest ökat värdet med 20% på 15 år. Idag är det bara ungefär 12%.
Med andra ord. Delat på alla 15 år är det inte äns 1%. På en miljon påverkar det kanske 5-6 000 kr per år.
Skulle den gå ner till 8 kr dollarn blir utfallet 0% påverkan.
Ja. Dollarn påverkar värdet. Men det avgör inte om man lyckas nå fire osv
Nej det gör den inte. Amerikanska börsen ändrar pris motsatt riktning mot dollarförändringen och påverkan tas ut och blir noll.
Och ändå just nu går global ner. Och exakt alla förutom du och några av dina fans här säger att valuta har en påverkan.
Seriöst. Det kommer mer och mer nyheter om att dollarn påverkar värdet. De som säger emot är lika lite som de som tror att jorden är platt ![]()
Vill påpeka att du och jag hade en lång livlig diskussion för ungefär2 år sedan om att global är förklädda usa fonder. Vilket du starkt förnekade. Idag håller hela Sverige med och de flesta här på forumet att global är överprioriterad i usa.
Poängen är att även du kan ha fel.
Enligt ChatGPT 2% per år; 12% avkastning per år i usd och 14 % i sek
Drt spelar ingen roll vilken valuta en aktie handlas i.
Dubbelnoterade aktier är ett direkt motbevis. Om handelsvalutan hade varit relevant kan man tjäna oändligt med pengar riskfritt genom att köpa på ena börsen och sälja på andra
USA går ner för atr företagen tappar värde. Inte p.g.a. valutan.
Vad snackar du om? Du kan inte flytta aktier noterade på en börs till en annan även om det är samma bolag.
En bank skulle kunna göra det, om inte annat med derivat.
Poängen kvarstår ändå. Handelsvalutan är helt irrelevant, det påverkar inte avkastningen du får.
Det har bevisats med enkelt matte jag vet inte hur många gånger på detta forum och bara senaste veckan återkommer denna tröttsamma diskussion i flera nya trådar.
Handelsvalutan för en aktie är irrelevant, priset i handelsvalutan justeras direkt i motsatt riktning med värdet på handelsvalutan. Går USD upp 25% så faller aktiekursen 20% i USD (om företaget står still i realt värde). 1,25*0,8 = 1.
På en börs byter man bara en valuta mot ett värdepapper. Minskar (eller ökar) värdet på valutan så ändras direkt bytespriset mot aktien motsvarande. Ganska självklart att om det man byter med (valutan) ändrar värde så vill säljaren har motsvarande mer eller mindre av valutan för att sälja.
Det är ett par stycken på forumet som på ett teoretiskt plan och långsiktigt hävdar att det inte spelar någon roll med valutan. Alla andra, banker, riksbanken, olika typer av ekonomijournalister, mm menar att det påverkar. Jag har själv sett det i min portfölj och det påverkar i alla fall kortsiktigt då jag köper smör och bröd i SEK och priset på de varorna ändras inte lika snabbt som värdet på min depå när dollarn faller.
Dessa priserna har valutarisk eftersom de inte uppdateras vid varje avslut och valutan ändrar värde hela tiden.
När SEK stiger så ändras inte heller dessa priser men din depå med svenska aktier faller ändå precis som dina amerikanska aktier.
Är det istället USD som sjunker så ökar aktiepriserna i USD lika mycket och din depå i SEK står still (den sjunker alltså inte för att dollarn faller).
Jo värdet i SEK på en global indexfond sjunker i värde när dollarn faller mot kronan. Det är bara observera fakta i en portfölj. Nasdaq upp 15% och LF Global (innehållande mest USA-bolag noterade i USD) ner 3% i år. Mindre pengar för mig att handla för i Sverige.
Hur hänger valutarörelser ihop med avkastningen för en fond?
Vi föreställer oss att en fondförvaltare har hittat ett spännande amerikanskt företag och köper aktier i bolaget. Kursen är 10 dollar och en dollar kostar för tillfället 10 kronor, då kostar varje aktie 100 kronor. Ett år senare bestämmer sig förvaltaren att sälja aktien till samma kurs, 10 dollar. Men dollarn har under året sjunkit till 9 kronor – alltså har värdet på aktien fallit till 90 kronor. Alla fondsparare har därmed gjort en förlust på 10 kronor per aktie, utan att aktiekursen har förändrats. Hela förlusten beror på förändringen i valutakursen.
Nej det beror på inte dollarns förändrade pris i SEK. Du blandar ihop att någon rörelse har hänt med orsaken till den. Amerikanska börsen har gått ner i SEK för att för SEKs reala värde har relativt amerikanska börsens reala värde ändrats så. Det har INGENTING med USD att göra.
Förlusten i ditt exempel beror på att bolaget har gått ner 10% i värde. Anledningen till att kursen stått still i USD är att USD också har fallit 10%.
Du har fortfarande helt fel, precis som i denna gamla tråden där @Marknadstajmarn visar med verklig data på guld att det inte finns någon valutarisk kopplat till handelsvalutan:
Vi är eniga om att vi inte är eniga. Jag är trygg i min förklaring tillsammans med otaliga insatta experter. Men finner du det inte konstigt hur globalfonders utveckling hela tiden ”råkar” sammanfalla med kursutvecklingen USD/SEK ![]()
Motbevisa @Marknadstajmarn s eller @CarlJohan s exempel då! Verkligheten och matten är glasklar.
De samverkar ju så effekten på ditt konto är noll! Det är ju hela det som @Marknadstajmarn visar i länken.
Nope känner inte att jag behöver bevisa något utöver mitt exempel ovan.
Ditt exempel bevisar inte att valutan har någon effekt…
Jo det gör det anser jag. Vi kommer inte längre här. Vi är inte eniga ![]()
Om vi antar att de som tycker att det inte finns någon valutaeffekt/risk/möjlighet med globala fonder har rätt. Då undrar man ju vilket motiv som banker, fondinstitut, ekonomijournalister m.fl har för att ständigt uttala sig om just denna effekt/risk möjlighet. Någon som har en teori kring det?