Lifestyle creep | Hur hanterar du att utgifterna tenderar att öka i samma takt som inkomsterna?

Jag känner igen mönstret hos mig själv när jag började jobba, men har fått ordning på det nu. Detta hjälpte mig:

1. Initiala acceptera att det är okej att pengarna går åt. Efter en lång högskoleutbildning var det skönt att kunna köpa ordentliga möbler och uppgradera garderoben. Det skedde ju heller inte över ett par månader bara så det blev ett par år av diverse inköp. Din inkomst är till för att ge dig en bra tillvaro, både nu och sen.

2. Se över kontoutdrag, analysera och därefter sätta en rimlig budget. Du kanske sparar hårdare än du vill eller behöver, och det är anledningen till att du alltid tallar av sparkontot. Gör en budget som du är nöjd med och håll den.

3. Ändra inställning till löneökningar. Jag har nu landat i att jag har nog med pengar för en bra och trevlig tillvaro. Det innebär att varje löneökning som kommer sparas undan till fullo. +500 netto? Öka månadssparandet med 500. Det stoppar livsstilsinflationen där den börjar.

4 gillningar