Det enklaste sättet är väl att bestämma en procentsats av lönen som du ska spara, låt oss för exemplets skull säga 10%. Om lönen sen ökar så ökar man på sparandet för att behålla samma sparkvot.
Exempel: Du tjänar 35000 kr/månad netto och sparar 3500 kr/månad (10%) direkt vid lön. Sen får du löneökning till 37000 kr/månad netto varvid du ökar på sparande till 3700 kr/månad för att bibehålla sparkvoten på 10%
Sen får man väl kontinuerligt utvärdera om man tycker att man sparar för mycket/för lite och justera sin sparkvot utifrån detta - men givet att inget annat förändras så borde sparkvoten bibehållas (eller rentav ökas just för att motverka lifestyle-creep) vid en löneökning.
Jag hade oroat mig mer för detta om jag var du för om jag tolkar det rätt så låter det som att faran snarare är att din livsstil äter upp dina möjligheter att spara ALLS, inte att det på sikt leder till ett procentuellt minskat sparande. Jag hade börjat med att skära i utgifterna tills du har råd med det sparande du redan satt upp för dig själv.
EDIT: Min personliga åsikt är att om man tjänar mer än medianlön i Sverige och inte har råd att spara MINST 10% av lönen (hade egentligen velat öka på här, men vill inte framstå som allt för rabiat), då lever man ett fantasiliv som man inte har råd med.
EDIT 2: Om du känner att du har svårt att spara i dagsläget så kan du ta till ett knep från boken 'Nudge’ som jag tror kallades ‘Saving more tomorrow plan’ eller något åt det hållet. I korta drag går det ut på att man accepterar den sparkvot som man har i dagsläget men att man avsätter 50% (eller mer) av framtida löneökningar till sparande för att på sikt bygga upp sin sparkvot utan att behöva göra så stora nedskärningar i sin nuvarande livsstil.
Med det sagt, du tjänar i dagsläget nästan redan upp till gränsen för statlig skatt så framtida löneökningar kommer inte ge så mycket ut i handen - och eftersom du i dagsläget har svårt att bibehålla ditt sparande på grund av för stora kostnader så hade jag verkligen rekommenderat dig att börja skära ner på dina utgifter.