Vet du vart dina pengar tar vägen? Steg ett brukar vara att skaffa en budget. Tänk på hur de gör i Lyxfällan, kategoriserar alla kostnader. Jag använder Zlantar för att få en överblick. Om någon kategori ser oväntat stor ut så kan jag klicka mig in och kolla. Går också lätt att jämföra med hur det såg ut månaderna innan.
Det lättaste sättat att spara pengar är att äta matlåda. Jag har budgeterat för att äta lunch ute med kollegorna en gång i veckan. Se över dina abonnemang så att du inte sitter med flera streamingtjänster och onödiga försäkringar.
Undviker att utöka min livsstil genom att jag ser över mitt månadssparande vid löneförhöjning.
Om du även känner att du blir triggad av andra att spendera pengar så kan du behöva lära dig att säga “nej”. Det är okej att vilja spara. Jag brukar säga att jag redan lagt mycket pengar den här månaden. Alla jag känner vet att jag tekniskt sett har råd men att jag inte vill spendera i onödan. Det går också att nudga en grupp att välja ett billigare lunchalternativ eller föreslå billigare aktiviteter.