Erfarenhet av återköp av bil pga felaktiga uppgifter

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att på grund av fel i annonsen eller varudeklarationen få igenom ett återköp av bilen?

Kan tillägga att felet inte kan åtgärdas och inte heller, enligt mig, kompenseras.

Hur svårt är det att få igenom ett återköp? Gick det utan att behöva involvera ARN?

Tack på förhand!

1 gillning

Förstår inte frågan. Det beror ju på säljaren. Jag utgår från att du har köpt från en bilfirma. Vissa accepterar återköp utan vidare, andra inte alls.

Absolut, köpt hos en bilfirma. Frågar mest för att jag vill veta om jag bör förbereda mig på att de kommer vägra att köpa tillbaka den eller inte…

Frågan går inte att svara på. Alla varianter förekommer.

Beror nog mycket på felets art och bilfirman själv.

Ska det bli tal om återköp måste den ju avvika rätt kraftigt mot utlovat.

Tycker du blandar ihop saker? Ett “fel” i annonsen betyder väl att uppgifterna inte stämmer? Mätarinställningen ska vara X och den var Y? Bilen skulle ha dragkrok men hade en glaspinne? Sådana saker.

Menar du dolda fel? Eller att bilen hade ett fel som inte togs upp?

Det är ju helt klart upp till köparen att verifiera att uppgifterna stämmer, i den mån det går såklart, konsumentköplagen har ingen version för bilköp.

Du får nog berätta vad som är fel

Hej! Tack för dina följdfrågor. Enligt den nya konsumentköplagen ifrån 2022 har köparen inte undersökningsplikt. Jag har dessutom undersökt detta genom att läsa annonsen, fråga säljaren och kolla varudeklarationen så att allt stämmer innan köp.

I detta fall är det frågan om en garanti. Jag köper en Toyota och i annons och varudeklaration står det att Toyotas 10-åriga kvalitetsgaranti ingår. Sedan dubbelkollar jag detta och det visar sig inte vara sant.

Här står det mer om konsumentköplagens och säljarens ansvar: Nu är det ännu tryggare att köpa begagnad bil av bilfirma | Bilbolaget.nu

Urdrag:

Dina rättigheter och handlarens skyldigheter

Det är tryggare att köpa bil av bilhandlare än av en privatperson eftersom du då skyddas av konsumentköplagen, KKL. Denna lag är till för att skydda dig som privatperson och innebär en mängd fördelar. Bland annat har du som konsument inte undersökningsplikt enligt KKL. Det betyder att det inte är ditt ansvar att undersöka om informationen som exempelvis en bilhandlare lämnar i en annons stämmer eller ej.

Bilhandlaren ansvarar för informationen

Istället är det bilhandlaren som alltid ansvarar för att informationen som lämnas innan köpet är korrekt. ”Reservation för felskrivningar” skyddar alltså inte handlaren. Om bilen inte stämmer överens med annonsen föreligger något som kallas för ett köprättsligt fel, och det har du som konsument rätt att reklamera. Detta eftersom köpeavtalet även inkluderar de uppgifter som lämnats innan köpet, det vill säga sådant som stått i en annons eller annan marknadsföring.

Exempel: Om det står i en annons att en bil har dragkrok och du köper bilen i tron om att den har dragkrok kan du reklamera detta ifall det visar sig att bilen inte alls har dragkrok.

Tja, nu vet inte jag vad den garantin är värd eller vad den täcker.

Beroende på hur stridbar du är (för min del har det avtagit med ålder) så hade jag behållit bilen om du är nöjd med den i övrigt. Skulle det bli något fel som skulle täckas av garantin hade jag åberopat köpehandlingarna som anger att bilen är köpt med den. Du kanske aldrig behöver nyttja den ändå. Så slipper du bråka i onödan.

Det är ju ändå en Toyota, de ska väl hålla.

Jag var ute för nåt liknande för senaste köpen

Köp 1: säljaren drog av några tusen på priset (uppmärksamnades innan kontraktskrivning).
Köp 2: säljaren mailade i efterhand att deras märkesgaranti inte ingick (som det stod på köpeavtalet) eftersom nybilsgaranti fanns. Den täcker dock inte riktigt samma sak. Jag har inte svarat på mailet och blir det nåt ärende så har jag ju ett avtal med garantin som jag tänker hänvisa till…

2 gillningar

Hur mycket garanti hade det varit kvar? Vad täcker den?

Handlar det om flera års garanti som innefattar motor och drivlina anser inte jag heller att det går att kompensera.

1 gillning

Detta gäller nybilsgarantin. Garantin ska vara på 5 år, men det finns nu en risk att bilen som är 1.5 år inte längre har nybilsgaranti.

Det är inte en Toyota, utan det var bara ett exempel jag valde pga att jag nu funderat på att köpa en bil av dem istället.

Jag förstår din poäng om att inte ta onödiga fajter.

Exemplet med Toyotan var just ett exempel. Det är ett annat märke med 5 års nybilsgarantin och det är den det gäller. Bilen är 1.5 år idag.

Vad är det som gör att nybilsgarantin inte gäller längre?

Ibland gäller garantier bara för första ägaren.

Min fråga är egentligen inte huruvida jag har rätt eller fel. Jag vet att jag har rätt i sak.

Jag är främst ute efter att veta om någon annan har hamnat i en liknande situation och om det löst sig på ett enkelt sätt eller om bilföretaget inte velat ta ansvar för felet.

Uppdatering: Bilen är nu återlämnad utan några problem och jag fick tillbaka hela köpeskillingen. Säljaren var väldigt ansvarstagande. Det var helt enkelt ett misstag.

10 gillningar

Tack för att du återkom och följde upp. Alltid väldigt trevligt att få en återkoppling på ”hur gick det sedan”. :pray::blush:

Skönt att det löste sig också.

1 gillning