Hej! En fråga säkert många sakkunniga kan svara på här. Har precis lånat hem en demobil av en bilfirma för provkörning under helgen, varpå jag nu har orsakat en skada på dess front.
Fick bara nycklarna i handen när bilen hämtades, ingen kontroll av körkort, inga handlingar skrevs, ingenting.
Det är lite så jag känner också, vems ansvar är det egentligen då ingenting skrivits på. Klart jag vill göra rätt för mig då jag orsakat skada, men kan jag rent krasst ”vägra” betala?
Muntliga avtal är också avtal. Så i praktiken är du väl mer eller mindre ansvarig. Frågan är bara hur mycket ersättning som är rimligt. Det är nog svårt att svara på.
Enligt ARN så är det den som körde bilen som får betala. Det var väl hur tydligt som helst. Moraliskt är det rätt att provköraren ska betala. Sen kan man såklart bestrida om man anser att självrisken är onormal. Jag har svårt att tro att bilhandlaren vill lura dig på onormal självrisk. Affärsidén är att sälja bilar inte blåsa potentiella kunder på hutlös självrisk och riskera förlora i kundnöjdhet samt dåligt rykte.
Bilhandlarnas försäkring via tex ”grönskylt” är tyvärr ofta kopplade till del av basbelopp osv. Så i regel brukar det vara stor självrisk om just de behöver utnyttjas. Räkna i så fall med 10000-30000kr någonstans.
I extremfall som importörernas bilar så kan de helt sakna vagnskadegaranti. Helt enkelt eftersom man har så många bilar i trafik. Så bättre ta en full ekonomisk smäll när det väl händer än att bekosta att helförsäkra alla kanske 100-300bilar man har i trafik. Obs, Importörer jobbar annorlunda och har annorlunda förutsättningar än bilhandlare men ibland har bilhandlaren lånat hem provkörningsbilar från importören. (Därav att dessa bilar kan sakna helförsäkring)
Sen kan det vara olika om det är en 2milj Porsche och en begagnad 70000kr bil hos en småhandlare som ställer på varje bil för sig.
Skulle jag gissa så 1/2 basbelopp MEN det kan ju också vara en liten skrapskada som är billigare att reparera än att utnyttja försäkringen.
Sen OM handlaren verkligen kräver ut det och vad som gäller juridiskt utan skrivet kontrakt och hur det sen hanteras/regleras är ju en annan femma. Kan ju också bero på vilken relation man har till handlaren och hur schysst de vill vara.
Hur stor är skadan? Är det en demobil och dom inte besiktat bilen innan kan ju skadan lika bra ha varit innan. “åfan, det där såg inte jag när jag hämtade bilen”
Jag menar att ni har ett muntligt avtal om att du lånar bilen. De specifika detaljerna i ett avtal (muntligt) behöver inte ens uttalas… sen är frågan, vad har ni kommit överrens om? Det vet ni nog inte ens själva fullt ut. Att det kan finnas en förståelse från båda parter om att du får stå för ev. skador på ett eller annat sätt är inte orimlig. Även om det inte sagts uttryckligen.
Vad är bevisningsbart är en annan fråga. Det verkar ju vara mer eller mindre ingenting i detta fallet. Att du lånat bilen och inte fått den t.ex. är förmodligen snarare lätt att “bevisa” genom att inget ägarpapper skrivits.
Självrisken på vagnskadeförsäkringen som följer med i 3 år på de flesta nyare bilar som säljs till kunder är idag ca 6000-13000kr.
Efter att ha sett bilden skulle jag gissa att reparationen går göra hyfsat billigt för bilhandlaren utan att blanda i bilhandlarens egen fordonsförsäkringen. Ser bara ut att vara skrapskador i lack och plastdetaljer.
Så skulle tro att bilhandlaren försöker hitta en vettig kompromiss för er båda. Så jag håller tummarna för att du förhoppningsvis kommer undan med typ 5000kr eller något sådant.