Hej alla
För bara en vecka sen gav jag tips här om bilköp. Berättade om min lilla Lexus som gått 22000mil utan minsta bekymmer. Har aldrig behövt lämna in den. Den bara går å går, som ny trots sina mil
I helgen skulle jag och min son dra till min pappa för att byta däck. Vi tog varsin bil, han fick köra fina bilen (lexusen). Man sätter alltid sitt barn i den säkraste bilen .
Allt slutade dock med den värsta skräckupplevelse jag varit med om. Sonen kör bakom mig, landsväg, 70-80km/h helt plötsligt drar han ut i motsatt körfält ner i diket och krockar med en stor gran som välter över hela vägen. Jag ser inte detta utan tittar i backspegeln och ser att min son inte längre kör bakom mig, även kön som var bakom honom är borta. Jag fattar att något har hänt. Tvärnitar min bil, hoppar ur och börjar springa. Efter ett par 100m ser jag granen över vägen och lexusen i diket.
Folk hade samlats runt bilen och jag skriker i panik -det är min son!! Kommer fram till bilen. Ser min son sittandes i förarsätet. Han lever. Han kravlar sig ut på passagerarsidan utan en enda skada, bara en bula i pannan räddningstjänst kommer, sonen blir undersökt av ambulanspersonal som konstaterar att han haft änglavakt. Han behövde inte ens följa med ambulansen för vidare undersökning.
Jag skriver av mig lite här som terapi. Detta hände i söndags och då var jag bara tacksam och överlycklig att allt gick bra, men alltsom dagarna går börjar -tänk om… gå på repeat. Känns som jag faller, skräcken, vad är verkligt. Det kommer lätta men det är jobbigt. Försöker sysselsätta mig, ringer försäkringsbolag och andra för å prata av mig alla blir påtvingade terapeuter i min närhet, nu får ni en del med . Min son minns inget av händelsen, troligtvis somnade han eller tuppade av, han minns inget förrens han ser mig skrikandes å gråtande vid bilen.
Om ni orkade läsa ända hit så tänkte jag baka in hela händelsen i privatekonomi även om det känns lite konstigt att prata pengar just nu. Men min son lever och är vid god vigör men bilen är en riktig skrothög och försäkringsbolaget kommer lösa in den. Det är verkligen den bästa bil jag haft och den avslutade sitt ”liv” med att rädda livet på min son .
Det som jag funderar på är hur försäkringsbolag värderar. Kollar dom all extrautrustning och likn. Den hade gått långt men hade många mil kvar. När jag värderar på olika siter på nätet får jag värderingar från 55tusen till 110tusen. Blocket har högsta värdering och går efter sålda bilar under året med liknande miltal och samma utrustning. Någon som fått sin bil inlöst och varit nöjd med värderingen? Eller är försäkringsbolagen snåla?.
Tack för att ni orkade läsa. Livet är såklart värt mer än plåt och kronor. Kommer föralltid vara tacksam över den änglavakt som min son hade
Jag smällde med min fullutrustade Volvo från 2013.
Då ville verkstaden lösa in den, jag hade som du, kollat blocket vad som var skälig ersättning men de ville betala ut 30 000 mindre ungefär.
Jag påtalade hur utrustningen var och vad som såldes just vid den tidpunkten på blocket varpå han skulle kolla bilen igen.
Han ringde upp dagen efter och sa att de hade missat det ena och det andra och att det nu skulle löna sig att reparera den istället. Jag vet inte om det var något fulspel de försökte sig på. Men se till att kolla likvärdiga bilar just med utrustning och miltal.
Japp tack. Skönt att det gick bra för dig med🙏🏼
Skall verkligen kolla noga. Sen vet jag att jag inte kommer få vad jag tycker den är värd, och känner mig ganska säker på att jag aldig kan få en lika bra bil om jag inte lägger på minst det dubbla av vad jag kommer få . Bilköp handlar lite om tur och denna var så fantastiskt bra
Räkna i lägre delen av spannet men var redo att förhandla. De ska ju i princip ge dig en likvärdig bil, så årgång, mil, modell etc gäller, samt väsentlig extrautrustning. Men om den är pålitlig, välskött, nyvaxad etc kvittar.
Tack japp, skall försöka vara tuff förhandlare. Trots att det just nu känns svårt när det är massa känslor i vägen. Är som sagt så tacksam att sonen klarade sig . Jämför dom bara med likvärdig bil oavsett märke eller samma modell och märke?
Beklagar er upplevelse och alla tankar och efterbearbetning i/av hjärnan som du nu går igenom.
Fantastiskt att det gick så fint för sonen i det hela såklart.
Jag har ingen aning i det ekonomiska men vill skriva ett par rader i alla fall.
Prata av dig så mycket du bara behöver med olika människor.
Jag valde att ringa en psykolog online och berättade att jag helt enkelt behövde få prata av mig i stunden, att någon lyssnade när jag hade en dag med mycket ångest efter en olycklig händelse för en tid sedan.
Mina nära var upptagna med resor, möte på jobbet m m. Det var mycket bra att få prata med någon som är utbildad i att lyssna. Så det kan jag varmt rekommendera.
Vill också informera om att du kan komma att känna starka känslor/rädsla i situationer som påminner om det du nu upplevt. Det behöver inte vara någon exakt lika situation men känslorna kan vara överdrivet starka i förhållande till vad som faktiskt inträffar. Men för varje gång så så blir reaktionen förhoppningsvis lite, lite mindre. Även dessa upplevelser är bra att prata om, när/om de händer.
Hur har du med sömnen? Sover du? Drömmer du mycket om det hela?
Jag hade som värst med tankar under de fem första dagarna sedan lugnade det ner sig. Hoppas att det snart lugnar ner sig för dig också.
Tack tar varje tillfälle å berätta, men tror folk blir lite trötta av å lyssna. Känns lite bättre varje gång, det är som att overklighetskänslan försvinner för en stund. Men sen kan jag känna hur jag faller igen, skräcken, paniken hugger tag i mig. Känslan när jag sprang från min bil till sonens är det värsta jag någonsin varit med om. Även ångest över vad som kunde hänt gnager sönder mig. Tänk om han hade haft i farthållaren å dundrat in i trädet i 70-80km/h, tänk om han frontat en annan bil, tänk om… osv. Jag vill bara släppa det, han mår bra och det hjälper inte att jag tänker som jag gör men jag hamnar som i en loop hela tiden. Tänker att om det inte blir bättre om en vecka så tar jag hjälp för då behöver jag verktyg för att bryta ”loopen”.
Tack för tipset
Det vore det bästa, bara å vänta. Undrar bara hur lång tid det tar.
Sonen har redan fått brev från polisen, där står det, trafikolycka utan misstanke om brott. Dom höll förhör med vittnen och tog alkoholtest, så dom vet att han varken körde för fort eller hade druckit alkohol.
Det hade varit skönt om det gick fort, tråkigt att stå utan riktig bil men har min lilla skruttbil kvar men den är skall besiktas om 3v och lär inte gå igenom (Audi a3 98 )
Testa att skapa ett konto på Wayke.se och lägg in bilen där med regnummer. De kan då göra en värdering baserat på tidigare försäljningar, helt kostnadsfritt.
Jag har bevakning på min bil där för att se hur marknaden förändras
Beklagar såklart olyckan, vilken hemsk upplevelse det måste ha varit. Förstår att frågan är mer gällande privatekonomi & bilen - vill bara ta fasta på denna punkten för framtida referens. Adrenalinpåslaget kan ha varit högt vid olyckstillfället, jag skulle ALLTID se till att följa med ambulans till sjukhus för vidare undersökning.
Det här kan ställa till problem med Försäkringskassan senare, om din son skulle börja uppleva smärta till följd av olyckan.
Ber om ursäkt om mitt inlägg ställer till det ytterligare för er. Har själv erfarenhet av detta, Försäkringskassan är inte roliga att ha med.
Hoppas såklart att allt har gått bra med er och fortsätter vara bra. Skönt att höra att ni klarade er oskadda. Det är nog i dessa tillfällen man inser hur oviktiga materiella ting egentligen är.
Tack mycket bra tips. Suttit å funderat på hur vi skall gå vidare. Det läskiga är att han inte minns vad som hände, om han somnat eller tuppat av när han körde. Han kände sig lite seg men inte tröttare än när han kör till jobbet på morgonen säger han. Tror ändå dock mer på att han somnat, monotont körande efter min bil. Unga killar är visst överrepresenterade med att somna vid ratten, somnar lätt och sover tungt är anledningen läste jag. Dock ändå värt att kolla vidare.
Jag tror att @A_nonym snarare syftar på skador som inte kan ses på plats men som vid sjukhusundersökning visar sig. Skador som han inte känner av idag, men som kan göra sig påminda om ett år eller tio år. Skador som kan förvärras av en annan olycka senare eller som påverkas av arbetsliv, ålder etc.
Men tillbaka till bilen: Många bra tips i tråden och låt försäkringsbolaget yttra sig först samt förhandla sakligt. Och till syvende och sist är det död materia vi pratar om… glöm inte det.
Blev påkörd i högerfil av en långtradare från vänster, den såg sannolikt inte mig. Klämdes emellan långtradaren och vägräcket på motorväg. Sista tanken jag minns var “nu är det kört”, men hade ofantlig tur och klarade mig i princip helskinnad.
Bilen var inte ens 6 mån gammal, men tur den tog smällen.
Trots olika garantier och helförsäkring tjafsade de lite först, men fick till slut en exakt likadan i nyskick.
Skönt att det gick bra för din son! Lycka till med försäkringen.
Fy vilken hemsk upplevelse. Tur att det gick bra . Det är läskigt å köra om lastbilar, särskilt när det kör två st efter varandra. Varit med om att lastbil bestämmer sig för att köra om en lastbil framför samtidigt som jag körde om, var en hårsmån från att träffas. Såg lastbilens blinkers -tryckte gasen i botten.