Kört sönder bilen, helförsäkrad - vad tror ni att det kommer kosta?

Hej på er!

Körde sönder fronten av bilen efter krock mot hög kantsten när det var som halast i början på det nya året.

Bilen har nu varit inne på verkstad i 2 veckor och inget arbete har påbörjats pga att det var ca 35 andra bilar innan min egen skulle påbörjats.

Ena fälgen tog även skada och även den skulle lagas enligt verkstaden. Jag fick även ringa bärgare som körde bilen till närmaste verkstad.

Nu till min fråga:

Jag är helförsäkrad hos LF och betalar 3000kr i självrisk, 1500kr betalar jag även för bärgning enligt försäkringen. Bör inte bärgningen ingå i självrisken? Tyckte handläggaren inte gav mig ett tydligt svar i den frågan.

Jag har även ett ”MER-tillägg” på försäkringen som ger mig 150kr per dag för varje dag bilen är på verkstaden tills den blir klar.

Någon som varit med om liknande? Bör man räkna med att det går på 4500:- totalt eller kan det dra iväg ännu mer trots min helförsäkring?

Bilen beräknas bli klar nästa vecka och den har då varit på verkstaden ca 20 dagar vilket med min dagsersättning med tillägget blir 3000kr i kontant ersättning pga att jag varit utan bil.

Vad tror ni kalaset kan gå på?

(För er intresserade skulle jag kunna återkomma med vad allt gick på när bilen sedan är klar)

Mvh maskinen.

Om ingen vet exakt, så borde det finnas lite matnyttigt här:
https://www.konsumenternas.se/forsakringar/fordonsforsakringar/assistansforsakringar/

Vad sade LF när du ringde och ställde exakt dessa frågor med dina specifika förutsättningar?

9 gillningar

Förutsatt att vi bara pratar om ett skadetillfälle så ska du bara betala en självrisk - den högsta. Bärgningsmomentet täcker bärgningen. Vagnskademomentet täcker skadorna på fronten och fälgen. 3000 kr blir total självrisk som du betalar direkt till verkstaden i samband med att du hämtar bilen.

Stilleståndsersättningen betalar LF sedan in på ditt konto när bilen är klar.

Kan vara en idé att be verkstaden om ett stilleståndsintyg i samband med att du hämtar bilen då LF eventuellt kommer att efterfråga ett sådant.

Tror kalaset går på 0 kr i slutändan förutsatt att det blir 20 dagars stillestånd.

2 gillningar

Hej på er igen!

Tänkte bara uppdatera om någon är intresserad.

Var helförsäkrad vid händelsen och betalar 3000kr till verkstaden i självrisk + bärgningen inkluderad i beloppet. I och med att bilen stod på verkstaden i 33 dagar så tjänade jag totalt ihop 4950kr (150 kr per dag i ersättning i och med att jag inte valde hyrbil under denna perioden)

Så allt som allt fick jag tillbaka 1950kr för detta bestyr. Kan varmt rekommendera LF som har fungerat riktigt bra under denna period.

/ maskinen

8 gillningar

Gick du plus på krock?

(KrockaTillsammans nästa ?)

2 gillningar

Kostar tusentals kronor per månad att äga en bil. De flesta borde ligga mellan 3k och 10k.
Plus att man får utökade kostnader när man blir utan bil och behöver åka buss, taxi, tunnelbana etc.
Så nej, normalt sett går man inte plus.

1 gillning