Har precis lämnat in vår bil efter 3 års privaleasing och hämtat ut en ny bil och blev förvånad då jag fick en faktura med ett undervärde på 13750kr. Vi har inte kört för långt med bilen(i synnerhet inte med tanke på att man jobbat mycket hemma under pandemin) men vi hade två skador på bilen som rapporterats som försäkringsärenden i samband med inlämningen.
Är det då rimligt att bilen blir undervärderad med nästan 15000kr och att man som kund skall stå för detta? Och finns det något sätt att skydda sig mot ett stort undervärde i slutet av leasingperioden? Blir ju lite larvigt sitta och räkna på månadskostnaden när man i slutet av perioden kan drabbas av en stor engångskostnad som man själv inte alls styr över.
Jag tror man varit inne på detta tidigare i poddavsnitt gällnade billeasing men de är väl smartast att hantera skadorna före man lämnar in bilen för det är dem som leasat bilen till dig som får ta kostnaden för skadorna när de lämnar in till verkstad. De skickar vidare kostnaden direkt till dig.
De nämndes i podden att man bör justera ev skador före man lämnar in bilen för att undvika att de dras av något. Ofta blev de billigare än de som du får betala för åtgärderna.
De kan vara så, de framgår inte riktigt vad de är för typ av skador. Tänker mer om de är lackskador som inte syns efter man fixat det så känns de inte som de kan dra ner värdet.
Som jag förstått det är det väl bäst att använda sina försäkringar innan man lämnar tillbaka den. Visst du får ju betala självrisken såklart men kan vara billigare.
Är det kostnaden för 1-2 självrisker? 2 om det är olika skadetillfällen. Självrisken kan ofta ligga på 6000-8000kr/skada och på vissa bilar ännu mer.
De självriskerna uppstår i så fall alltid vid en reparation om försäkringen nyttjas oberoende av om du äger eller privatleasar bilen. Samma sak med avdrag för utslitna däck. Där de i många fall även påverkar ett försäljningspris när du äger och sen säljer bilen. Att bruka en bil kan alltså alltid innebära mer eller mindre oväntade skador/slitage som i slutändan genererar olika former av merkostnader än man initialt tänkt sig.
Skillnaden blir mest att om du äger bilen själv kan du välja om/hur en eventuell kosmetisk skada ska åtgärdas. Samt om försäkringen i så fall skall utnyttjas. Samma sak med slitna däck där du kan välja att sälja din egen bil med slitna däck. Ett tips vid privatleasing är att det ofta är billigare att åka till en däcksverkstad och köpa begagnade däck med tillräckligt mönsterdjup (enligt privatleasingvillkoren) istället för att lämna igen bilen med utslitna däck. Kan vara samma sak med stenskott i en ruta och mindre lackskador som kan vara billigare att åtgärda själv före återlämning.
Privatleasing/ägande kan jämföras med hyres/bostadsrätt. När du lämnar över nycklarna KAN det hända att hyresvärden har synpunkter på skick/städning. När du säljer en bostadsrätt KAN det hända att priset blir lägre pga vissa skavanker/skador.
Är nog inget som egentligen går att ”skydda sig mot”. Då handlar det nog mer om att sätta sig in i villkoren i kontrakt och sen väga in det när man står och väljer mellan att privatleasa/äga. Vid privatleasing är man ju dessutom i händerna på bedömning av den uthyrande parten kopplat till kontraktet. Vid försäljning är man i stället i händerna på ”marknadens" bedömning av bilens värde utifrån de skadorna.
Jag antar att man inte får pengar tillbaka eller kvittar skador om man tex. kört väsentligt mindre körsträcka än vad som anges i kontraktet (vilket brukar vara en värdeökande faktor)?
Det som inträffat i vårt fall är att ca 3 veckor innan vi skall lämna in bilen så råkar min fru skrapa den mot vår andra bil när hon skall backa ut från uppfarten. Jag kontaktar vår säljare som råder oss att skadeanmäla det till försäkringsbolaget och sedan inte fixa det då tiden är så pass kort inpå då vi skall lämna in bilen och så skulle det hanteras i “besiktningen” som sker när man lämnar in en leasing bil. Så jag rapporterar in det men åtgärdar det inte.
Ca 1 vecka efter att jag lämnat in och samtidigt tagit ut en ny leasingbil så kontaktar säljaren mig och meddelar att de även hittat en buckla på dörren som måste rapporteras och åtgärdas. Så jag rapporterar även denna skada till försäkringsbolaget.
Sedan hör jag typ ingenting så tänkte att allt var bra men att vi skulle behöva betala självrisken, men ännu har jag inte hört något från försäkringsbolaget. Sedan damp det ner ett brev igår i brevlådan om fordonsförsäljning av vår inlämnade bil och med det ett undervärde på 13500kr som skall betalas in inom 10 dagar.
Skall prata med dem imorgon men hade en viss tanke att det skulle bli mindre av detta när vi kritade på 3 år till med leasing hos denna fordonstillverkaren. Känns lite som att det här är haken med leasing, har tidigare alltid ägt våra bilar och bryr oss inte nämnvärt om det finns en repa eller buckla så länge som den rullar.
Med självrisken + undervärde så förefaller ju den exakta månadskostnaden för leasing vara relativt ointressant. I varje fall om man (som i mitt fall) jämförde bilar som kostar 3000kr/mån eller 3500kr/mån. Och om det är så att det uppstår ett undervärde pga att den nu är lagad så känns det ju lite som dubbel bestraffning om man råkar skada sin bil.
Var inte leasing tänkt för de som egentligen bara vill ha ett bekymmerslöst bilägande, dvs oss som inte vill äga och förvalta en bil utan mest ta oss från punkt A till punkt B?
Men om man nu bortser från exakt mitt fall så tycker jag att över eller undervärde verkar vara en otroligt osäker parameter. I vårt fall så har vi det gott ställt och har inget problem att ta denna oväntade kostnaden men tänk så många andra som leasar som kanske inte har det lika bra ställt.
Dessutom är det en värdering som jag inte får tycka till om. Jag har ju ingen aning om vad bilhandlaren trodde att bilen skulle vara värd 3 år senare. Kan undervärdet i praktiken vara hur stort som helst, säg att det blir 50k när vi lämnar in den bilen som vi precis tog ut. Känns som ett helt orimligt upplägg.
Jag har tänkt i samma banor och har därför alltid köpt bilen själv. Nu antar jag att enormt stora belopp inte händer så värst ofta, men det är en extra osäkerhet som man inte har direkt kontroll över. Om man äger bilen så kan man ju välja om man vill acceptera “marknadens” bedömning av ev. skador.
Det var ju otur för dem, kan man säga.
För du skrev väl inte på något avtal om att de skulle kunna komma i efterhand med nya fel och skador på en bil som inte dokumenterats och godkänts av dig vid återlämnandet?
Fast jag gissar att det är relativt normalt att man lämnar in bilen och att de sedan i lugn och ro går igenom allt. Det har jag inget problem med. Däremot att jag skall vara ansvarig och betala för att leasingföretaget räknar fel på värdeminskning känns mer tveksamt. Men jag skall som sagt prata med dem imorgon så får jag kanske mer insikt i hur det ligger till i mitt fall.
Det var i vårt fall som @Skogstomten skrev tidigare i tråden att det var summan av två självrisker som landade på 13500kr. Rådet jag fick av säljaren är att säkerställa att man väljer den utökade försäkringen som gör att självrisken sjunker till ca hälften.
I övrigt så var bilen i förväntat skick vid återlämning. Så nu skall jag kontakta försäkringsbolaget och se till att vi har den utökade försäkringen på den nya bilen.
Ser alternativet som betydligt sämre.
Alternativet vore att leasing bolaget tar höjd för osäkerhetsfaktorn ifråga på leasing avgiften. Vilket innebär att en som haft en bil och skött den klanderfritt och vårdat en väl i princip får betala för den som missköter sin bil. (lite överdrivet men ni förstår principen)
Absolut är det så… när jag besiktigade min bil innan jag lämnade in den ville dom ha 12’ eller 15’ för för en spricka (nja va ingen spricka men en lagning av ett stenskott som inte riktigt gick att laga) i vindrutan. Istället togs jag det som ett försäkringsärende och fick hela vindrutan utbytt samma dag den lämnades in… Sparade mig åtskilliga 1000lappar…