Återlämning av privatleasing

Vi skall återlämna en MG ZS EV (2021) efter tre års privatleasing.
De gnäller helt rimligt på några karossskador, men som jag bedömmer, helt orimligt i två fall.

Jag har läst på om en allmän beskrivning om vad som är normalt slitage och inte från Berners. Konsumentverket säger ungefär detsamma.

De vill att vi skall betala självrisk för en ny framruta på 1500kr.
Enligt ovan beskrivning är det inte alls onormalt slitage på denna bilruta. Det gjorde mig också lite fundersam eftersom det för detta inte behövdes ett skadenummer från försäkringsbolaget…

De vill att vi skall betala 4 nya bromsskivor plus klotsar och arbete för 12000 kr. De är inte alls utslitna eller skeva utan det är lite små prickar på skivorna.
5200 mil jämt utspritt över åren. Ingen yttre påverkan har drabbat bil eller hjul. Och vi motionerar bromsarna en eller två gånger per vecka eftersom det är en elbil…
Hur kan det vara vårt problem om de inte klarar 3 år på “deras” orginaldelar?

Leasingen var på Hedin bil i akalla, och återlämningen likaså.
Jag har ju hört att just Hedin åkt dit på att de iaf tidigare har lämpat på kunderna sina kostnader och att man skall tänka på att det är leasinggivaren som är den egentliga motparten.

Har ni några tips på hur man skall hantera detta? (@Skogstomten kanske!?)
Betalar man först och bestrider sedan?
Skall man be om goodwill från MG?

Tacksam för svar!
/Dan

Vet ej om rutan men det där med bromsskivor låter helt absurt och jag hade typ skrattat dem i ansiktet.

1 gillning

Rutan hade jag släppt om det är stenskott eller spricka, men bromsskivorna låter helt galet. Bytte klossarna fram efter 8.000 mil.

2 gillningar

Du bör väl bestrida innan du betalar.

Om du byter bromsar får handlaren en bil med bättre status på dessa än normalt slitage. Väger man inte in det? För övrigt verkar det ju lustigt att byta skivor och belägg runt om efter 5000 mil.

De får väl stämma dig?

3 gillningar

Är det detta du tänker på?

Kanske något man få räkna med med en kinesisk bil från Hedin.

1 gillning

Tänkte också det. Tyckte vår Kia hade sämre lack efter 3 år jämfört med vår 20 år gamla Volvo…

Men tveksamt att bromsarna skulle vara så dåliga efter 3 år, sämre än Biltema?

Låter helt sjukt. När vi återlämnade vår 3 år gamla Kia för 1 år sedan så tog de inte ens betalt för repor på 2 fälgar samt litet karossmärke från parkeringsmiss (vilket iv var säkra de skulle anmärka på såklart). Detta var på Hedin bil i Göteborg.

De flesta nya bilar har tunnare och sämre lack idag än för 10-20 år sedan. Miljöskäl.

1 gillning

Återlämning utförd.
Jag var jättetrevlig men tydlig med att vi inte tyckte att 4 bromsskivor var något som vi kunde förstå/se att vi skulle betala.
Sade bl.a. “Vi har kollat med en annan mek som säger att han inte skulle bytt skivor om det var hans bil…”
Hon gick iväg och “kollade med chefen”. Kom tillbaka efter en stund och sade att de skulle byta skivorna, men att hon strök den kostnaden för oss.
Jag tog då upp framrutan och de väldigt små och lagade stenskotten, som inte är utanför konsumentverkets beskrivning av normalt slitage…
Hon vidhöll att den var dålig och måste bytas.
Jag gick med på att betala de extra 1500 för det + övermil + de två självriskerna.
Skönt att det är klart!

4 gillningar

Grannen lämnade in sin Skoda häromdagen efter tre år och de vill att hon ska bekosta bytet av skivor och belägg runt om, bilen har gått drygt 4k mil och servades i maj utan ngn kommentar. Jag har sagt åt henne att överklaga MHT serviceprotokollet. Har någon något ytterligare tips?

1 gillning

Står bl.a om bromsar där, men väldigt lite.

Tycker man själv att bromsarna är okey och inte rostiga så får man väl bara bestrida. Ingen ide att tjafsa, bättre att få det prövat rättsligt.

Inte f-n byter dem de skivorna innan de ställer ut den i hallen… :rofl:

1 gillning