Köpa loss privatleasingbil

Hej!
Jans bilbyte har satt mina tankar på spel ( inte bra) .

Jag funderar på att leasa en Kia ceed hybrid med dragkrok, motorvärmare , 1500 mil per år för 3500kr i månaden.

Jag är dock skeptisk till leasing pga onormalt slitage när man lämnar igen bilen. Är rädd att få en chocksumma då jag inte fixar det mentalt, det stressar upp mig enormt mkt så jag kanske inte kan njuta av att köra med en ”fast summa” varje månad.

Då till min backup… när de vid återlämnandet säger… nej du den här bilen har onormalt slitage, 40 000 kr extra på en faktura. DÅ… köper man loss bilen istället?!? Är detta att lura sig själv eller går det faktiskt att köpa loss bilen för en ok summa?

Tänker att Kia är den enda bil jag kan tänka mig att köpa loss pga nybilsgarantin på 7 år. Så kanske borde prova?

Kan tillägga att jag är pedant med bilar men med småbarn blir det lätt slitage.

Eller är det helt enkelt smartare att lägga kontantinsats och lån eftersom jag ändå kan tänka mig att köpa loss den…

Vad säger experterna här inne? Vad hade NI gjort? Har inte råd med en TESLA så det får bli Kia som andrabil :wink:

Detta börjar låta som Jans biltråd… men det kanske är bättre att behålla våra bilar på 17 000 mil. Kamremsbytet är klart på båda bilar men vem vet vad som komma skall?

Volvo xc60 2012 diesel samt Volvo v60 2012 diesel…

Byta ut v60 och leasa Kia ceed ? Eller behålla ett par år till? Vilket är mest ekonomiskt?

Tack för ett ljuvligt forum!
Vänligen Christine

Kolla att den 7-åriga garantin verkligen gäller för detta. När du leasar en bil äger ett företag bilen och företag har endast en nybilsgaranti i 3 år eller 15 000 mil, det som först inträffar.

1 gillning

Fick ni inte en broschyr med bilder på skador de INTE anser är förslitningsskador? Det fick vi och allt som är värre än de bilderna kommer vi fixa innan återlämnandet.

Vi är nöjda med vår leasingbil, men den saknar viktig utrustning som inte fanns i lagerbilen, så vi kommer att lämna tillbaka bilen och köpa en likadan begagnad. Restvärdet efter det vi betalat i leasingkostnad verkar passa ganska bra med vad en 3 år gammal bil kostar.

/H

Santander sköter Kias leasing, och de tillåter inte att man köper loss bilen efteråt, iallafall inte i mitt fall.

Vidare är privatleasing av annat än elbil sällan fördelaktigt då jag tittat… Räkna på det!

2 gillningar

Kommer ni köpa nu då istället för leasa?
Va det nån särskild utrustning? Så inte vi gör samma miss :slight_smile:

Fan va kasst. Lite tråkigt att man inte kan få bestämma det själv om man vill köpa eller ej…

Jag misstänker att de gör sin affär i steg två. Men det spelar ju inte någon större roll. Du kan ju köpa en annan begagnad bil då (om tre år isf).

1 gillning

Kolla upp att det går och spara gärna svaret skriftligt.

Jag fick det skrivet i kontraktet. ”kund kommer att ha möjlighet att köpa loss bilen efter 3 år” det va mitt krav !

Har kollat detta och det är 7 år!

1 gillning

Toppen att du har den möjligheten.

1 gillning