Köpa loss leasad e-Niro

Relaterat till Teslas beslut att röra om marknden (förmodar jag), tillåter nu Hedin/Santander att köpa ut sin leasingbil. Detta har inte gått tidigare.

Jag frågade om att köpa loss vår e-Niro MY21 och fick då erbjudandet 400 000 kr. Det är 16 månader kvar på leasingen. Vår bil har samma färg, utrustning och miltal som denna: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.. Oklart om vinterdäck medföljer, det gör det med min. Jag har inte nämnt miltalet på min bil, så de utgår väl från restvärde efter 3 år på de 4500 mil som ingår i leasingen.

Screenshot för historikens skull:

Leasing är inte min grej (första gången vi leasar). Känslan av att ha att göra med Santander är dålig, även om det i vissa fall eventuellt kan vara en bra deal. Att repa sin egen bil känns bättre än en leasad som, har jag också insett :slight_smile: Vi kör gärna vidare bilen även efter 3 års leasing.

Det gäller alltså att köpa loss bilen till marknadspris/kanske till och med lite under, eller köra vidare och hoppas att marknaden är än mer till köparens fördel när det är dags att byta. Just nu kostar vår leasing 4814 kr, det kommer öka än mer i takt med räntan. Om vi köper tar jag nog dels lån av familj till förmånlig ränta (typ sparkontoränta 2-3%) och säljer av aktier, så månadskostnaden för ränta blir inte så blodig.

Kalkylen för att köpa en ny elbil (högre ränta, ingen bonus) gör nog att det inte blir aktuellt, utan isåfall begagnat. Då kör vi hellre en begagnad bil som vi själva kört sedan ny, än en annan.

Tar gärna emot tankar, tänker vi rätt, eller lite snett :slight_smile:

Hoppas @Skogstomten kan chippa in tankar. Det vore ju kul att höra om det t ex går att komma med motbud och om det finns svängrum där utifrån hur ägarens kalkyl ser ut. :slight_smile:

Jag har tänkt komma med motbud, dock ligger deras under vad motsvarande bilar ligger på, så tar gärna emot tips på argument :wink:

Det är en Kia.

#fördom :wink:

Skämt åsido, det var här jag tänkte Erik kunde tipsa. Men spontant har de ju inte satt lägsta pris (än). Är du villig att avvakta en månad eller två så kanske det är till din favör.

2 gillningar

Är lite i samma sits. Leasade också en e-niro 2021 och gillar inte alls konceptet tyvärr. Men har också svårt för att gå tillbaka till ICE.

Om du följer samma spår får du gärna berätta vilket pris din säljare ger och vilken utrustningsnivå du har, så kan vi kanske hjälpa varandra i förhandlingen :slight_smile:

Vi har Advance med vinterhjul. Rullat ca 2500 mil.

Oavsett pris så har vi inte råd (eller lust) att punga ut flera hundra lax på en bil de kommande åren. Men kanske ringer och kollar för skojs skull.

Ångrar mest att vi sålde vår gamla bil som var billig och bra. :pensive:

4 gillningar

Intressant spaning! Har också en e-Niro 2021 på leasing och till rätt pris vore det faktiskt ett smidigt alternativ att köpa loss den.

Snart får du en bättre beg. ID4 för 400 000, så tänker att även e-Niros borde tappa i värde. ID4 är bra mycket mer bil. Exempel: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Oj, vad de gått ned i pris. Tack för tipset! Vi har gärna haft lite större om det gått att lösa till en liknande peng.

Jag tycker det låter ganska bra. Endast ni har kört bilen så slipper köpa en beg bil med nåt jobbigt fel.

Om du räknar bort kostnaden du ändå hade haft för att leasa avtalet ut så köper du loss den för
400 000 - (16*4814) = 322 976 kr

Det är väldigt låga servicekostnader på elbilar. Jag tror det är en bra affär om ni tänkt ha bilen länge. Om ni behöver större bil närmsta åren så blir ju det hela mer osäkert dock, då ni blir beroende av vad den kommer vara värd på andrahandsmarknaden då det ska bytas och det har nog aldrig varit svårare att sia om bilars framtida värde än just nu…

Tack för dina synpunkter! Att amortera istället för att betala avgifter under återstående tid är ju nice.

Om vi skulle välja att köra vidare med leasingen kommer vi att betala en allt högre avgift (i takt med räntan), istället för att amortera. Vi står alltså vid leasingens med 0 kr i “biltillgång”. Om vi köper och amorterar samma belopp så har vi, om det inte blir ett väldigt ras, i alla fall någonting i en “biltillgång”, plus att vi har möjlighet att köra vidare, vilket vi inte har om vi behöver lämna tillbaka bilen.

Jag har svårt att se att leasing skulle vara en fördel även i detta fall. Okej att det är svårt att sia, men att begagnade elbilar skulle börja rasa totalt är kanske lite att måla fan på väggen?

Tankar? Det kan vara jag som försöker övertyga mig själv och inte är rationell nu… :smile:

Ja nä asså det är ju bara om andrahandsmarknaden krashar och bilen tappar säg 100 000 i värde under de 16 månaderna som det är en nackdel att ha köpt loss den. I den situationen vore det ju najs att bara lämna tillbaka bilen. Antagligen tappar den ju dock inte så mycket i värde, men det är crazy times :sweat_smile:

1 gillning

Ett par synpunkter.

e-Niron ÄR en bra elbil med bra garantier.
e-Niron har hyfsat höga servicekostnader om man kör mycket.
Du har 16 månader kvar och då antagligen en relativt lång leasingkostnad/månad.
Osäkra tider om 2:a värden idag. Trenden går i princip bara enkelriktat =ner mot normala/historiska värden.

Utifrån det. Sitt still i båten, kör vidare med förmånlig leasing, lös ut mot slutet av perioden om det fortfarande känns intressant då :+1:

4 gillningar

Tack för ditt svar @Skogstomten, det uppskattas!

Några tankar som du gärna får kommentera. Allting nedan förutsätter att jag lyckas köpa bilen till marknadspris, eller till och med lite under. Notera även att jag dels kommer sälja aktier och dels ta förmånligt lån inom familjen, så att räntekostnaden blir försumbar.

Resonemanget ovan om att återstående tid betala amorteringar istället för avgifter, fungerar inte det?
Vidare får jag betala 250 kr per månad för vinterdäcken, som jag får “gratis” om jag köper loss, så ytterligare några tusen där tills leasingen går ut.

Det enda som tillkommer är service 3 som jag får stå för själv, annars hade jag fått den via serviceavtal (som jag dock betalar för också, fast det är förmånligt).

Sammanfattning: (bekräfta gärna om jag förstått detta rätt)
Om jag väntar 16 månader och köper loss bilen då, så “tippar” jag på att värdeminskningen kommer vara större än leasingavgifter+vinterdäckskostnad ((4814+250)*16 = 81 024 kr). Då reporäntan kommer fortsätta öka kan vi lägga på ett par tusen till, men å andra sidan får jag stå för service 3, så det tar kanske ut vartannat.

Så guldfrågan är: Kommer min bil vara värd mindre än ca 320 000 kr om 16 månader? :slight_smile:

Intressant, vi har också en leasing via Hedin/Santander. Kontaktade du dem och frågade eller hörde dom av sig?

Får du inte stå för lite mer än service om du tar över bilen privat? Tänker på försäkring och skatt med. Sedan kommer du även ha ett privat banklån med tillkommande ränta.

Disclaimer: Har ingen erfarenhet av privatleasing men för vår företagsleasingbil ingår allt.

Skatt och försäkring betalar man även privat.

1 gillning

Försäkring ligger utanför kosnaden jag skrev, den betalas ju oavsett. Skatt betalas också oavset (360 kr per år). Jag skulle lösa finansiering genom lån inom familjen och att sälja av aktier, så ingen/försumlig räntekostnad.

1 gillning

Jag kontaktade min säljare och kollade om de var sugna på att låta mig köpa ut den.

Skulle inte se det som ett exakt matematiskt problem utan tänka att du antagligen har ett förmånligt leasingavtal nu. Kör vidare på det och sitt still i båten då du i princip inte tar någon “marknadsrisk” när du har privatleasing. Särskilt om du har fått en slags option att köpa ut den när du vill till den tidpunktens marknadsvärde.

Ja, jag skulle säga att det finns en uppenbar risk att den är värd mindre än 320000kr om 16 månader. (Gamla modellen av e-Niro, Tesla har sänkt priset rejält, allmän lågkonjunktur osv osv).

2 gillningar