Tack dina kloka och pålästa insikter Jag sitter still i båten ett år och kollar av läget då igen.
Lägger till ett aktuellt exempel. Troligen väljer vi att inte köpa ut bilen just nu men kollar nog igen om 6-12 månader.
Kia e-Soul 64 kwh Advance, privatleasad med 1500 mil per år i 36 månader. Haft haft bilen i 13 månader och kört ganska prick 1500 mil.
Betalade från början 2999 kr per månad för bilen och 199 kr per månad för vinterhjul. Just nu ligger kostnaden på cirka 3650 kr per månad för bilen.
När vi valde att privatleasa låg listpriset på cirka 450 000 kr. Så med elbilsbonusen hade den gått att köpa för cirka 380 000 kr i praktiken. Kändes som för mycket pengar för en liten elbil så privatleasing kändes smidigt. Tror att privatleasingpriset var extra lågt i december för att de skulle få ut en större mängd elbilar i slutet av 2021 för att uppnå någon form av kvot.
Just nu ligger listpriset på drygt 500 000 kr och privatleasing cirka 7300 kr per månad (dock med 1000 mil per år). Har dock svårt att se att de säljer några bilar till dessa priser…
Har dock börjat fundera så smått på att köpa loss bilen. Det är en otroligt kapabel liten uddabil. Bland annat var vi nyss fem personer upp till fjällen med bilen.
Utköpspriset just nu skulle ligga på 350 000 kr inklusive vinterdäcken. Känns väl relativt rimligt trots allt. Liknande biler försöker dom åtminstone få cirka 360 000 kr för, och då känns det ju bättre att köpa den vi haft från den var ny.
Dock vet man ju inte vad de faktiskt säljs för just nu, om de nu säljs. En identisk bil (enda skillnaden var att den gått 900 mil längre än vår) gick dock precis på KVD för 305 000 kr… Så sammantaget sitter vi nog lugnt i båten vi med ett tag till och ser hur marknaden utvecklas
Jag ringde några handlare och prutade på telefon, för att få “lägsta pris, kompis”
Vi avvaktar tills närmre leasingens utgång.
Tack för den uppdateringen. Jag följer priserna på blocket och kommer avvakta tills närmare att avtalet löper ut.
Finns det något smidigt sätt att följa slutpriser på kvd, eller är det att manuellt hålla koll som gäller?
Jag är i nästan exakt samma situation. Som jag skrev i en annan tråd. Tack för att du uppdaterat med din research och dina resonemang. Du har stått inför precis samma frågor som jag så det har varit väldigt hjälpsamt att följa den här tråden.
Kommer nog avvakta även jag, kika igen framåt hösten och nästa vår.
Kia känns ju generellt som ett relativt tryggt val för en tekniktung bil som man kan behålla skapligt länge pga de långa garantierna. Har själv lite span på C’eed plug-in när vi ska byta ut vår Octavia MY18 om något/några år. Vi köper våra bilar cash och lägger 3k i månaden på sparande till nästa bil. I dagsläget har vi obelånade Octavian + 150k. Hoppas kunna köpa en plug-in med värmepump för de pengarna när det blir dags. Får se om de fungerar eller inte. Nackdelen för oss är väl att värmepumparna slogs igenom först under 2022 tror jag.