Tack dina kloka och pålästa insikter Jag sitter still i båten ett år och kollar av läget då igen.
Lägger till ett aktuellt exempel. Troligen väljer vi att inte köpa ut bilen just nu men kollar nog igen om 6-12 månader.
Kia e-Soul 64 kwh Advance, privatleasad med 1500 mil per år i 36 månader. Haft haft bilen i 13 månader och kört ganska prick 1500 mil.
Betalade från början 2999 kr per månad för bilen och 199 kr per månad för vinterhjul. Just nu ligger kostnaden på cirka 3650 kr per månad för bilen.
När vi valde att privatleasa låg listpriset på cirka 450 000 kr. Så med elbilsbonusen hade den gått att köpa för cirka 380 000 kr i praktiken. Kändes som för mycket pengar för en liten elbil så privatleasing kändes smidigt. Tror att privatleasingpriset var extra lågt i december för att de skulle få ut en större mängd elbilar i slutet av 2021 för att uppnå någon form av kvot.
Just nu ligger listpriset på drygt 500 000 kr och privatleasing cirka 7300 kr per månad (dock med 1000 mil per år). Har dock svårt att se att de säljer några bilar till dessa priser…
Har dock börjat fundera så smått på att köpa loss bilen. Det är en otroligt kapabel liten uddabil. Bland annat var vi nyss fem personer upp till fjällen med bilen.
Utköpspriset just nu skulle ligga på 350 000 kr inklusive vinterdäcken. Känns väl relativt rimligt trots allt. Liknande biler försöker dom åtminstone få cirka 360 000 kr för, och då känns det ju bättre att köpa den vi haft från den var ny.
Dock vet man ju inte vad de faktiskt säljs för just nu, om de nu säljs. En identisk bil (enda skillnaden var att den gått 900 mil längre än vår) gick dock precis på KVD för 305 000 kr… Så sammantaget sitter vi nog lugnt i båten vi med ett tag till och ser hur marknaden utvecklas
Jag ringde några handlare och prutade på telefon, för att få “lägsta pris, kompis”
Vi avvaktar tills närmre leasingens utgång.
Tack för den uppdateringen. Jag följer priserna på blocket och kommer avvakta tills närmare att avtalet löper ut.
Finns det något smidigt sätt att följa slutpriser på kvd, eller är det att manuellt hålla koll som gäller?
Jag är i nästan exakt samma situation. Som jag skrev i en annan tråd. Tack för att du uppdaterat med din research och dina resonemang. Du har stått inför precis samma frågor som jag så det har varit väldigt hjälpsamt att följa den här tråden.
Kommer nog avvakta även jag, kika igen framåt hösten och nästa vår.
Kia känns ju generellt som ett relativt tryggt val för en tekniktung bil som man kan behålla skapligt länge pga de långa garantierna. Har själv lite span på C’eed plug-in när vi ska byta ut vår Octavia MY18 om något/några år. Vi köper våra bilar cash och lägger 3k i månaden på sparande till nästa bil. I dagsläget har vi obelånade Octavian + 150k. Hoppas kunna köpa en plug-in med värmepump för de pengarna när det blir dags. Får se om de fungerar eller inte. Nackdelen för oss är väl att värmepumparna slogs igenom först under 2022 tror jag.
Liten avstämning ca 10 månader efter trådstart. Enligt min Blocket-prenumeration uppskattar jag att de nu går för ca 340 000 kr, så jag förutsätter att jag hade blivit erbjuden högst det. I så fall är det ett värdetapp på 60 000 kr från i januari, eller 6000 kr per månad. Bara 20 000 drygt kvar för att värdeminskningen ska överstiga leasingkostnaderna. Det bådar gott för att köpa loss i vår!
Tack för alla inspel!
Damn det börjar ju bli intressant ändå. Vi har ca 1 år kvar på vår. Dock saknar vi dragkrok lite för mycket och tycker bilen är lite liten när man slängt in barnvagn, barnstol osv.
En liten detalj.
Alla de bilar som du ser ute till försäljning är per definition inte sålda.
Vad de säljs för till slut kommer i många fall vara lägre än begärt pris.
De bilarna är väldigt dyra sett till ålder och mil, även om de kan tänkas vara billiga för vilken biltyp de är.
Att man går in och låter leasingtagare köpa loss fordonen är såklart endast ett taktiskt beslut där man själva är rädda för att stå med lager som inte är säljbart.
Jag skulle köpa loss bilen om den låg i prisspannet 250-275kr och var högst tre år gammal. Då är affären vettig i sin helhet och du kan vänta dig att marknadspris är 269-299 000kr när bilen är 48 månader gammal och har rullat ca 6000 mil.
Som jag ser det är det endast vettigt att köpa loss en elbil om man avser ha kvar den över överskådlig tid, att äga en bil idag som inte är en dieselbil är för riskabelt.
Japp, som du ser är de på bilden sålda förutom den som ligger högre i pris, så räknade konservativt med 340, är nog lägre.
Om du läser grunden i tråden så gillar vi bilen och vill fortsätta köra en motsvarande, några år gammal.
Det som talat för att behålla den:
- Vi gillar bilen.
- Vi har kört den och vet historiken och hur den är körd.
- Slipper ev. extraavgifter vid återlämnande.
- Slipper admin och kostnader för att köpa annan bil i samband med återlämnande av denna.
Alltså, för oss känns det rimligt att betala marknadspris för vår egen bil.
Av vilken anledning skulle handlaren/Santander släppa den för 250-275 om de säljs för låt säga 330-340? Alltså 70-80 tkr under vad de går för? Är de så livrädda att ta tillbaka bilarna så hade det verkligen varit köparens marknad, och där är vi inte ännu.
Ja alltså dom kommer inte släppa bilarna för 250-275 men det är vad bilen skall kosta, allt annat är för mycket pengar sett till ålder och miltal.
Det som håller upp marknaden är att de nya alltid blir mycket dyrare, dock är det en falsk trygghet, den dagen du tappar värde tappar du rejält.
Administrationen får du ändå.
Jag hänger inte med på resonemanget.
Jag vill vid tidpunkten som leasingen går ut ha en begagnad e-Niro som är välskött, har samma utrustning som min, samma årsmodell och gått ungefär lika mycket.
Jag kommer ringa ett par handlare och visa intresse för att se hur långt ned jag kan komma. Låt säga att jag får erbjudande om att köpa en liknande för 310 tkr.
Alternativ:
- Köper loss min egen för låt säga 310 tkr
- Köper en begagnad för 310 tkr
Alternativ 1 är en blankett att fylla i och föra över pengarna.
Alternativ 2 är inlämning, eventuell straffavgift och sen allt vad det innebär med att hitta och köpa en annan e-Niro. Vilket kostar tid och pengar.
Att marknaden potentiellt dippar på sikt av någon anledning har inte att göra med på vilket sätt jag köper bilen. Om man tror på ditt scenario, att bilen ska tappa en stor del av priset “utöver normal värdeminskning”, så håller jag med om allt framstår som dyrt.
Du skriver att nypris var 450 000kr, man brukar räkna med att en bil på 36 månader och 3000 mil skall ha ett restvärde om 50% av nypriset + handlarens påslag, det skulle ge ett utpris till kund på ca 269 000kr.
Vill du köra en sådan bil är jag helt med på det hela och marknaden ser ut som den gör, det jag menar är att det är osunt och inte hållbart.
Ok, då är jag med!
Nypris var 530 tkr om jag minns rätt, minus elbilsbonusen på 70 tkr.
Om det inte stämmer med marknaden då. Det där med 50% efter 36 månader.
Vad gör man då?
Jag är står inför ett liknande val som Bowser och fel och skulle gärna betala 270k ca, men om marknaden vill ha mer spelar det mindre roll vad jag vill.
Tyvärr verkar det svårt att få ut en bil som motsvarar E-Niron (3 år gammal) för ett mycket lägre pris en vad just E-Niron (3 år gammal) kostar. Alltså el, räckvidd, storlek etc.
Med 530kkr så blir utgångspunkten en annan, dock i högsta laget ändå.
Jag tycker allt över 300k är dyrt men det är ju jag, dock är det som du säger vissa punkter du slipper. En nackdel med att köpa loss bilen istället för att den går tillbaka till ÅF och du köper den igen är garantibiten, men det kanske inte är ett problem, dock värt att titta på.
Lite som med bostadsmarknaden under 2010-talet och fram tills kriget bröt ut. Många hade med all rätta betänkligheter om hur snabbt det gick uppåt och avvaktade av den anledningen, och till slut fick man väl delvis rätt, men det är många år av ens liv man fick vänta in fallet.
En skillnad med bil är att man bör vara inställd på att det är en dålig affär, och det är mindre pengar i görningen än för bostäder.