Jag har fått ett nytt jobb och har fått en förmånsbil av företaget jag jobbar för, och vi har därför en elbil “över” i garaget som vi inte behöver. Det är inte så lång tid kvar på leasingavtalet som vi har via Santander, men det är en del mil kvar att använda och det är ett ur dagslägesperspektiv billigt avtal. Vi tänkte därför att kanske någon här i RikaTillsammans-forumet kan vara intresserad att överta avtalet? Vi bjuder på alla överlåtelseavgifter (ca 4500 kr). Vi bjuder även på en full professionell bilrekond direkt innan överlämning (ca 6000 kr). Vinterdäck på fälg och gummimattor ägs av oss vid sidan av leasingavtalet, vi bjuder på dem också (nypris ca 16000 kr och 2000 kr respektive).
Bil: Fullutrustad Kia eNiro, svart, årsmodell 2021, uthämtad hos Aftén Bil i Åkersberga Miltal: 2927 mil (1572 mil kvar att använda) Registreringsnummer: FLP03G Senaste leasingavgift: 4515 kr inklusive serviceavtal och vagnskadegaranti Återlämnas: 2024-09-01 Tidigaste övertagandedatum: 2024-01-01
Det är väl inte omöjligt att återförsäljaren eventuellt erbjuder en förmånlig möjlighet att köpa loss bilen efter återlämning.
PS: Jag tänker att denna transaktion passar väl in i “RikaTillsammans-andan”; vår familj får något bättre kassaflöden och den andre parten får en i dagsläget billig leasing-elbil under en tid, med möjlighet att köpa loss efter återlämning. Win-win. Jag hoppas därför inlägget inte bryter mot någon forumsregel som jag missat. Isåfall ber jag om ursäkt och tar bort inlägget såklart.
Det är billigare än min Kia e-Niro Kostar 5100 kr/månaden. Började på 4100 ungefär vill jag minnas men har ju gått upp med räntehöjningarna. Kan dock tillägga att jag är mycket nöjd med bilen om någon funderar på att nappa på ts erbjudande.
Hmm. Utveckla gärna. För jämförelse, btw priset gäller leasing med 1500 mil per år för en fullutrustad eNiro (Advance Plus Tech, högsta utrustningsnivån för aktuell årsmodell). Jag har bara gjort en snabbkoll på nätet men leasingpriserna om man hämtar ut en motsvarande bil idag ligger runt 6500-8 000 i månaden beroende på utrustningsnivå och då endast 1000 mil per år.
Meddela gärna med referens, jag ändrar såklart min uppfattning om priset vi betalar inte är att anse som relativt billigt idag.
Vi är snart inne på tredje året på vår kia. 2000 mil/år, försäkring och vinterdäck. Kostar 5100 per månad nu. Nöjd med bilen, måste säga mycket nöjd med hela elbilsupplevelsen. Ahh och vår är not so advanced tech.
Vårt “jämförelse-miltal” om vi normerar kvarstående mil på avtalet på de 9 månader som återstår så blir det 2096 mil per år. Vår är därtill maxad i utrustning, men vinterdäcken är inte inräknade i månadsavgiften. Dessa ingår istället kostnadsfritt och behöver inte lämnas tillbaka, så jag tycker ändå att vårt erbjudande här är ganska bra
Ah, där kanske finns ett bra alternativ för oss - tack för tips! Jag ska kolla upp möjligheten att lämna tillbaka i förtid. Den tanken hade inte ens slagit oss.
Jag återkommer när jag pratat med Aftén och/eller Santander.
Med så pass kort tid blir det nog billigare än att (om du hade kunnat överlåta) betala avgifter, rekond och bjuda på vinterdäcken som du ju då istället kan sälja.
Okej, en update på det här projektet, väldigt sammanfattat.
Vi har gått vidare med att lämna tillbaka bilen i förtid enligt Santanders rutin för detta. Det krävdes typ 6 telefonsamtal fram och tillbaka till Santander och återförsäljaren innan vi kunde gå vidare (varierande kunskap hos telefonoperatörerna, olika operatörer och hänvisning fram och tillbaka).
När ovanstående var avklarat skickade Santander en instruktion för återlämning av bilen i förtid. Bilen besiktigades hos en av Santanders samarbetspartners (utvalda Opus-stationer) och blev godkänd. Faktura kom därefter på 35 % av återstående leasingavgifter, som vi betalade pronto. Vi väntar nu på att det företag Santander anlitat för att hämta bilen ska höra av sig och boka en upphämtning. De hörde av sig förra veckan när de var påväg ut, utan att höra med oss om vi kunde ta emot och om vi ens var hemma (vi var inte hemma). Har bett att de ska höra av sig först så vi kan planera en upphämtningstid som funkar.
Några lärdomar från den här tråden, för dokumentationens skull:
Santander tillåter inte överlåtelse av privatleasingavtal
Istället kan man lämna tillbaka leasingbilen i förtid. Detta kan göras på två sätt:
Återförsäljaren kan gå med på att köpa loss bilen i förtid
Om återförsäljaren inte vill köpa loss bilen i förtid, så kan man lämna tillbaka bilen till Santander till 35 % av återstående leasingavgift
Instruktion för förtidslösen av leasingkontrakt från Santander: