Köpa loss leasad E-Niro?

I Kia-fallet så är det nybilsgaranti i 7 år, så 4 år kvar då eventuellt utlösen skulle ske. Eventuellt någon annan ytterligare garanti man fått ifall den köpts begagnad av handlaren, men svårt att se värdet i det då det finns en gällande nybilsgaranti.

Extremt lågt värde skulle jag säga mot nybilsgarantin.

1 gillning

Jämför du inte med ICE bilar nu? Alltså bilar som har fler rörliga delar och fler potentiella fel?

Tycker nog inte mängden fel spelar någon roll utan kostnaden för åtgärd.

Vi har bara 2 månader kvar på vår leasing. Någon som vet om det går att avbryta redan nu utan större omkostnader? Har köpt ny bil idag som jag nu får skatta och försäkra. Lite segt att låta 2 månader brinna inne så att säga.

FYI så sålde handlaren vi var hos även 2021 e-niros tidigare leasing för drygt 280 000kr.

1 gillning

Har exakt samma situation med e-Niro som ska tillbaka om ca 2 månader och en ny bil redan ordnad. Ställde frågan till handlaren för ett par veckor sedan som svarade att det normalt gick att lösa i förtid mot att man pröjsar typ 35% av återstående leasingavgift, men att de nu hade så många bilar som kommer tillbaka just nu att det inte gick att lösa.

Fast det där om 35% står väl i avtalet? Är ju inte ert problem att handlaren står med fullt lager… om det inte finns en klausul.

Brukar vara 100% om det är kvar mindre än 3 månader av avtalet. (I mitt avtal är det så iaf)

Det går!
Jag ringde för en vecka sedan till Santander och de sa att man betalar 35% av återstående månad.

Bilhandlaren behöver i ett Mail skriva att de avsäger sig återköpsrätten och då kommer de hem o hämtar bilen hos dig för en avgift på 1500kr. ( någon som Santander hyrt in).

Hoppas det kan vara till hjälp.

Men känns ju inte värt det då. Vi betalar drygt 5500kr per månad, X0.35 är ju 1900kr *2 är 4800kr. De två månader försäkring som liksom brinner inne på nya bilen kostar istället 600kr.

Så får köra Slut på leasingen helt enkelt.

Vi har valt att köpa ut vår e-Soul nu. 266 500 kr dock med ett knappt halvår kvar på 36-månaders leasingen som hade kostat cirka 5 x 4 000 kr. Så jag räknar med att vi i praktiken köpt bilen som treåring med 4500 mil på mätaren för 246 5000 kr vilket känns som en okej affär för alla inblandade parter.

Vi är kanonnöjda med bilen och siktar på att byta till en 3 år gammmal EV3 om cirka 3,5 år :slight_smile:

1 gillning

Ohh, lät mycket för en soul. De skulle ha 290 för e-Niron med 3 månader kvar och jag tyckte då att allt över 250 kändes högt för en 3 år gammal Kia.

Slutade med en ny model Y istället…

Ev3 tror jag också på när den kommer

Säljaren sa att både EV3 och EV5 kommer snart som är lite mer åt kombihållet. Blir kanske en sån om 5-6 år när man kan få en begagnad för en vettig peng.

Nja, har följt marknaden ganska mycket senaste året och en tre år gammal e-Soul med 4500 mil och fabriksgaranti kvar (många man ser på Blocket har inte servats korrekt) går för 260-270’ (mer om den har plus-paketet).

Hur ofta måste servicen ske?
Vad kostar den?
Vad gör de egentligen, med en 1-3 år gammal elbil känns det som inspektion snarare än service.

Servicen är ett minus för Kia:s äldre elbilar med 1500mil/1 år mellan servicarna. Jag räknar med cirka 3 kronor per mil i snitt… Liten, mellan, stor var tredje gång. Det är priset man i praktiken betalar för den långa garantin. Hur nödvändigt kylvätskebytet är som krävs var 4500-mil vet jag inte. Men mestadels handlar det om inspektioner absolut.

TCO:n för denna bil är trots det väldigt låg, speciellt för oss som numera kör cirka 3000 mil per år. Och den är mycket mer kapabel än vad yttermåtten kanske indikerar.

2 gillningar

En stor fördel med att köpa ut sin egen bil är ju att man vet exakt hur den är skött. Batteriet kan ju vara misshandlat av andra leasing ägare.

Själva har vi alltid bara hållt laddning mellan 20-80% förutom nån enstaka gång och knappt snabbladdat alls. Bilen vi köpte nu var en gammal leasing med vinterhjul. De fälgarna hade nog aldrig rengjorts…

2 gillningar

Baserar du det på känsla eller fakta? Kollar man vad en 3 år gammal e-Niro går för så hittar du ingen för 250, inte heller med en massa mil.

2 gillningar

Mest min egen känsla när jag satt och kollade och jämförde. Det är numera en gammal modell av Niro, byggd på ICE-plattform, burkig och inte så snygg. Men missförstå mig rätt, jag har varit nöjd med bilen under 3 år, framförallt vad avser driftsäkerheten - noll fel. Det är bara det att jag tycker att man får bättre/roligare bilar för närmare 300k.

2 gillningar

Nu är det snart dags! Fått noll info av Hedin men idag svarade de på mitt mejl. Tydligen ska jag nu först köra dit (7 mil enkel resa, gick ej hos annan kia verkstad som jag har 5km bort). Inte så lätt att få ihop logistiken med två småbarn, jobb och förskola. Sen efter det behöver jag tydligen göra om resan vid själva återlämnandet. Dåligt att man inte kan göra det på samma gång men detta är kanske vanligt förfarande? Får se imorrn om de ens har tid, leasingen går ut 31 augusti…

2 gillningar