Köpa loss leasad E-Niro?

Ska lämna tillbaka min E-Niro 2022 i oktober som det ser ut.
Funderar på att köpa ut och fick 285k i pris tidigare i augusti.
Gått strax under 5000 mil.

Svårt att veta vad som rätt beslut - även svårt att veta marknadsvärdet. Tycker inte jag sett så många alternativ till lägre pris på Blocket.

Ja priserna ligger omkring 280 000kr på dessa.

Jag gissar att det kommer gå ner i takt med att leasingarna går ut och handlarna blir översvämmade av e-niros. E-niron är ju ganska dålig elbil jämfört med konkurrensen. Så den enda fördelen den kan ha är ett billigare pris tänker jag.

Till avdelningen ren spekulation kan man också tillägga att åtminstone jag tror E-nirons goda rykte ändå håller upp priserna ganska ordentligt. Borde gälla i framtiden med.

Dessutom är den krasst sett fortfarande en av de allra billigaste elbilarna sett till både storlek och årsmodell.

Kontentan=tror inte vi kommer se något större värdetapp på E-niro de närmaste åren.

Dum fråga kanske. Men om man köper loss en leasad bil av en bilfirma. Behöver man som köpare göra något, anmäla ägarbyte? Meddela försäkringsbolaget?

Den står redan på mig på trafikverket har jag för mig, även om den är leasad. Försäkringen är också redan på mig.

1 gillning

Köpte nyligen ut vår Kia från privatleasingen. Först ägarbyte till bilfirman, sedan tillbaka till mig. Detta fixar bilfirman. Blev en del meckande för mig dock att fortsätta med befintlig försäkring, och slippa från den “gratis” 14-dagars som de säkert får kickback på, och som hade varit avsevärt mycket dyrare efter 14 dagar.

Tack,
Jag ringde försäkringsbolaget och de sa att de skulle låta försäkringen återupptas som innan om ägarbytet sköts inom en vecka.

Lämnade bilen idag. De hade minst 17 e-niro 2021 inne och några fler utanför. :grin:

Dålig? Vad jag sett brukar de hamna i topp på listor över driftsäkerhet

Små, plastiga, dyr service med vätskekyltbatteri, högt vägljud.

Uppenbarligen håller de bra trots plasten. Vätskekylt batteri är väl en bra grej för att hålla hög livslängd på batteriet?

Kanske men kostar 12000kr att byta varannat år. Jag som aldrig snabbladdat har ingen användning av det heller.

Om handlarna har dröser med osålda E-Niros. Vad händer nu? Det verkar inte som att de säljer de till rea-pris. Vad finns det för olika scenarion för vad som händer?

Export till länder utan bananrepubliksvaluta.

1 gillning

I NL kostar en 2021 eNiro mellan 25-30 kEUR om man plockar bort de dyraste och billigaste 10% ish av de 133 tillgängliga objekten på gaspedaal.nl

Vill minnas att en 3-4 år gammal eNiro kostade 50-60 kEUR när jag letade bil för två år sedan.

Är det så jävligt? Ja då förstår jag problemet. Får bli en leaf eller nåt :wink:

Jag hade nog bara följt det så länge man har garanti dock. :grin:

Man undrar ju vad det är för super vätska och hur svårt det är att byta den…

1 gillning

Hedin går back 5 miljoner om dagen såg jag. Kan nog bli endel rabatter snart.

Dem har expanderat ut i europa de senaste åren och kan säker trixa ut lagret där om det blir jobbigt i SE.