Förutsägelser om bilmarknaden, priser och allt annat för 2023

Ska man vänta att beställa en Tesla? Behöver en bil till Oktober, vill gärna få chans på en rabatterad Tesla lagerbil

Har elbilsförsäljningen ökat eller hur har det utvecklats nu några månader sedan bonusen rök?

Elbilsförsäljningen har minskat. På privatsidan i princip stannat av helt.

3 gillningar

Jo elbil är väl en sommarsport? :wink:

1 gillning

Jag är i en liknande situation. E-Niro som leasas till okt 2024.
Vi tog leasing hösten 2021 eftersom vi behövde både likvida medel och avsaknad av lån inför bostadsköp.

Nu har vi ett hus och bostadslån klart. Och jag försöker klura ut vad den bästa långsiktiga lösningen är för bil. Vi kan fortsätta leasa men kommer inte få tag på en elbil av liknande standard för samma månadskostnad. Och mycket mer än de 5000 vi betalar per månad idag vet jag inte om jag vill betala för hyra av bil.

Vi får köpa ut den nu för 380 000, men då behöver vi ta ett stort lån. Kostnaden per månad blir snarlik vad vi betalar för leasingen, högre månadskostnad om vi ska ha kortare avbetalningstid. Och under fler år än till okt 2022 givetvis. Det är lockande eftersom vi gillar bilen och kan tänka oss ha kvar den i många många år.

Men att ta ett lån i dessa tider, även om det inte påverkar månadsutgifterna så värst mycket. Vi klarar det med nästa räntehöjning på bostadslån, men känns fel att ta på sig större lån nu.

Har ni kollat om ni kan köpa ut er E-Niro? Hur mycket skulle ni vara bekväma med att betala?

Jag gjorde en separat tråd om det. Avvaktar tills vidare men kommer nog köpa loss den till våren, innan inlämning, kom priset känns ok vill säga.

https://rikatillsammans.se/forum/t/kopa-loss-leasad-e-niro

Jag sålde nyss min Skoda 2016 som jag köpte hel ny för 314kkr. Såldes nu för 169kkr. Det gav en värdeminskning på ca 20kkr/år. Det är extremt bra måste jag säga. Nollräntan, komponentbrist och inflationen har satt sina tydliga spår.
Nu äger jag en Tesla Y som jag köpte efter den stora listpris sänkningen ca 150kkr. Inte bara det, jag fick extra 35kkr rabatt eftersom jag tog en bil som någon annan avbokade. Ja, man kan avboka sin bil 2 veckor efter leverans “Öppetköp”

Nu är jag ingen expert. Men trenden är liknande vid varje lågkonjuktur/ekonomiskobalans i omvärlden, etc. Priserna kommer att gå ner till en viss gräns. De med kapital och marginaler ska passa på och fylla på. Detsamma gäller om man behöver en ny bil. Köp nu eller vänta lite mer. MEN (med stora bokstäver) försök inte att fånga en fallande kniv för att plöstligt höger man priserna (inflation, dålig valuta, bättre tider, etc)

2 gillningar

Det vore spännande med en uppdatering i detta ämne, dvs. blev det som du trodde tidigare med fallande priser m.m.? Vad kan du säga generellt om utvecklingen sedan sist?

2 gillningar

Låst artikel.
Vill du berätta vilka som är för/emot en miljöbilsbonus?

C, MP, V är enligt artikeln för ett återinförande av elbilsbonusen.

I övrigt är det väl detta stycke som är mest intressant, saxar lite för att det inte ska bli nåt rättighetsbråk (och för övrigt rekommenderar jag DN, kostar 150 spänn i månaden).

Jag är inte det minsta förvånad över resultatet av den förda politiken och väntar fortfarande på de förslag som vår nuvarande regering anser vara mer effektiva sätt att få ner utsläppen än elbilsbonus… De har tydligt sagt att elbilsbonus är ineffektivt men inte kommit med så mycket till alternativ.

”Under årets första fyra månader var andelen nyregistrerade elbilar till privatpersoner 37,6 procent. Det kan jämföras med en andel på över 60 procent under samma period i fjol.

Med största sannolikhet kommer siffrorna se mer dramatiska ut om ett par månader då effekten av de långa leveranstiderna ebbar ut.

Bilköpare och branschen kan dock inte vänta sig någon ny bonuspeng från politiskt håll. Tre partier i opposition vill visserligen återinföra en miljöbilsbonus, men regeringspartierna och Sverigedemokraterna säger nej.”

2 gillningar

Tycker det är bra att miljöbonusen tagits bort. Sen tror jag även att minskad försäljning har mer att göra med ökade räntor och allmänt ekonomiskt läge i samhället.

2 gillningar

[quote="Nadzington, post:25, topic:46708, f
Tycker det är bra att miljöbonusen tagits bort. Sen tror jag även att minskad försäljning har mer att göra med ökade räntor och allmänt ekonomiskt läge i samhället.
[/quote]

Personligen tycker jag att bonusen borde ökats just på grund av ränteläget. Möjligen omdefinierats och stämplat exportstopp på bilen men vår elmix är i absolut världsklass sett till co2-utsläpp. Det är här elbilarna ska rulla. Lågt hängande frukt om man vill omställa ett samhälle till minskat fossilberoende.

Du som tycker rakt emot min åsikt kanske kan upplysa om hur bonuspengarna borde användas för att på ett mer effektivt sätt minska vårt fossilberoende? Geniunt nyfiken

Riksrevisionen gjorde ju en undersökning kring detta

Nyheter,

Rapporten som pdf,

2 gillningar

Tack mycket intressant, sid 48, 49 och 50 verkar avse alternativa sätt att uppnå mer effektiv klimatnytta per skattekrona men jag blir inte riktigt klok på vad de alternativa tillvägagångssätten innebär utöver kraftigt höjd skatt på utsläpp. Ska gräva när jag har mer tid.

Typ vad man kom fram till,

Klimatklivet (investeringsstöd) kostar mellan 1,4 - 4 kr per kilo minskad koldioxid utsläpp.

Höja koldioxidskatten inom trafiken till 3,8 kr/kg skulle medföra att Sverige skulle nå våra dåvarande miljömål.

Elbilstödet kostade 6 kr per kg i minskad koldioxidutsläpp.

Så man kan göra bedömningen att det finns mer effektiva sätt att minska utsläppen än elbilsstöd.

(Men jag tror att det är av helt andra anledningar som nuvarande regeringen slopade stödet.)

Länk till klimatklivet,

Tycker Thomas66 länkade till ganska bra artiklar.

Förutom det så tycker jag dessa typer av bonusar endast gynnar överklassen i samhället. För den vanliga människan i Sverige är det lite skitsamma. De har inte råd ändå.

Dessutom tenderar företag höja sina priser med såna här ”bonusar”.

Bara titta på tesla som har sänkt sina priser markant även utan miljöbonus.

2 gillningar

Förresten har även konjunkturinstitutet gjort en rapport men liknande slutsatser,

https://www.konj.se/download/18.db7893816ed591a4754c6fa/1575987824166/Specialstudie_Bonusmalus_9%20december.pdf#page1

Typ vad konjunktursinsitet sa,

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Lite kommentar 5 månader in på nya året.

Känns ungefär som jag gissade. Lite syns öppet och en del ”bakom skynket” där det surras en hel del. Dock inte att förväxla med att det “händer” en hel del! (Kvarnarna mal långsamt…)

Privatförsäljningen har i princip stannat av helt på nya bilar med några få undantag. Samma sak med privatleasing. Jag tycker mig också se allt fler som vill “överlåta” sina befintliga privatleasingavtal TROTS attraktiva leasingpriser i de avtalen jämfört med dagens nivå.

Den dåliga orderingång börjar få stort fokus bakom skynket då man inser att orderstocken byggs bort i snabb takt och fylls på långsamt.

Mer kampanjer där man ser att man nu “malt klart centralt” och sjösätter olika “Editions” med attraktivt innehåll, framför allt riktat mot tjänstebilsförare. Kampanjer med vinterdäck kör man normalt på hösten/vintern så de kommer först senare.

Normal listprisränta på bilfinansiering ligger nu ofta på 8-9%.

Begagnatförsäljningen tuggar det på. Framför allt gäller det bilar i 50000-300000kr. Där t ex många ersätter en mindre privatleasingbil med en äldre begagnad småbil. Sen väljer man kanske att köpa en begagnad familjebil istället för att köpa/leasa en ny. På dyrare bilar känns det däremot mer svajigt.

Återgång till mer normal värdeminskning/begpriser. Undantaget får man kanske säga är elbilar som har gått ned från “extremt låg värdeminskning” mot mer realistisk/normal värdeminskning. Ett par år begagnade Tesla och VW ID.4 är två exempel.

Privatleasingkampanjer = Här hade jag nog fel i hur snabbt kvarnarna skulle mala på central nivå. Dessutom kan det också vara så att man centralt väljer att rikta utspelen mot de kundgrupper som fortfarande handlar nya bilar. Dvs företagen. Det är ibland så att de prisutspel/rabatter som krävs för att privatpersoner ska börja handla igen just nu svider allt för mycket, framför allt på fabriksnivå. Dvs handlare och importörer VILL säkerligen köra större kampanjer men fabrikerna anser det inte lönsamt att stötta med de pengar som skulle krävas. Då kan det bli så här historiskt att man helt enkelt inte gör några stora prisutspel/rabatter. (Man stryper helt enkelt den planerade volymen man ska sälja till den kundgruppen)

Tesla prissänkningen var oväntat stooor och har både skakat om bilmarknaden mindre OCH mer än man kanske anar. Tesla Model Y blev ju också VÄRLDENS mest registrerade bil 2023/Q1! Det pratas mycket om det men konsensus är nog ändå att inte haka på med stora prissäkningar utan istället tugga på utifrån beprövade försiktigare metoder. Finns undantag som Ford Mach E men den har i mångt och mycket inte rosat marknaden och frågan är om den prissänkningen egentligen gör någon skillnad?

Samtidigt jobbar Tesla aktivt på att få iväg allt de kan bygga. Dvs de kör lagerrabatter, räntekampanjer och andra lockerbjudanden för att förmå kunder att slå till på en ny bil. Kommer säkerligen fler prisjusteringar åt båda hållen framöver lite beroende på uppdatering av Model 3/Y och garanterat låg försäljning av Model S/X.

Just nu hålls registreringssiffrorna generellt uppe av en stor orderstock. Där många kunder har avtal med bra priser OCH en bonus på det som kommer betalas ut. Det gör att de allra flesta väljer att ändå hämta ut sin beställda bil. Hade de avtalen varit skrivna på dagens prisnivåer och utan bonus hade nog många velat hoppa av sin beställning.

Senaste 10 åren har det sålts ganska mycket nya bilar och det har varit låga kostnader. Det här har gjort att många “unnat sig” en 2:a bil. “Stora barnkullar”?? på 2000-talet skulle också kunna boostat behovet av två bilar. Nu efter Covid har behovet att resa in till jobbet minskat för många. Det här gör att det finns relativt gott om nyare begagnade bilar som många tekniskt “klarar sig med” istället för att köpa en ny. (Med undantag av att småbilar med automatlåda är en bristvara på begagnatmarknaden). Många håller hårt i plånboken och nöjer sig framöver med 1 bil osv.

Väger man ihop det här så anar man en tvärbromsning i efterfrågan på nya bilar. Så nu har man centralt börjat blicka bakåt och diskutera “hur illa kan det bli” och kollat på statistiken. Där ser man de skräcksiffror som var en bit in på 90-talet. Så idag är det mycket funderingar på besparingar och man håller ganska hårt i pengarna på många olika sätt.

Skulle vi kolla på fabriksnivå så måste det också vara många pannor i djupa veck. Elbilsomställningen kostar rejäla investeringsresurser samtidigt som försäljningen av de vanliga ICE-bilarna bromsar in kraftfullt. Det blir snabbt ansträngt i kassakistorna då.

19 gillningar