Begagnat-boom att vänta på elbilar?

Vi är väldigt sugna (och har varit i något år) på att byta lilla bensinkombin mot en större elbil. Med två barn känns Model Y som en dröm, men Skoda Enyaq verkar också vettig.

MEN. Det är ju svindyrt såklart. För några år sen var det ju knappt någon värdeminskning pga lågt utbud, men jag skulle vara lite orolig att köpa en ny bil idag med risk för en “ketchup-effekt” om något år när andrahandsmarknsden fylls på, och priserna kanske pressas mer.

Är det någon som tänkt på liknande, eller t.o.m räknat på det?

Min tanke är att nyförsäljning av Model Y tog fart på riktigt för ett par år sen. Och räknar man då med att en andel av dessa leasas, så borde andrahandsmarknaden lagga efter ca 2-3 år.

Med hjälp av chatgpt och browser-plugin så fick jag till slut fram följande. Då räknade “vi” med att försäljningen var uppdelat på 2-3 års leasing, och gjorde antaganden när försäljningsstatistik saknades.

Vad tror ni? Finns det hopp om att priserna pressas neråt rejält på begagnade bilar i vinter och vår när utbudet ökar?

Kvartal | Totalt uppskattat antal bilar (model y) som löper ur leasingavtal

Q2 2023 | 5,619
Q3 2023 | 4,886
Q4 2023 | 17,633
Q1 2024 | 17,120
Q2 2024 | 19,549
Q3 2024 | 28,921
Q4 2024 | 33,000
Q1 2025 | 24,500
Q2 2025 | 28,000

7 gillningar

Varför skulle priserna sjunka? Många begagnade bilar exporteras. Att utbudet kan öka är väl rimligt men det behöver ju inte betyda att priserna sjunker markant. Prisutvecklingen på nya bilar är också en viktig parameter. Där händer det ju en hel del.

3 gillningar

Det är väl där någonstans kärnan i min förhoppning.

Har svårt att se hur priserna skulle kunna hållas uppe? Generellt är ju folks plånböcker tunnare nu än för ett år sen, och om utbudet ökar markant så gäller det att efterfrågan hänger på för att prisnivå ska kunna ligga kvar tänker jag.

Export är en bra poäng (dock tänker jag att det borde vara ganska likt med ökade leveranser och utbud globalt?). Även om det är så att marknaden är mer mogen för elbilar nu, blir det mer “breda massan” som ska köpa elbilar istället för enbart early adopters tidigare så skulle ju efterfrågan öka såpass att effekten av det ökade utbudet försvinner.

Jag tror att du främst ska titta på nypriserna och försöka se hur begagnat-priserna förhåller sig till dem. Eventuellt överutbud kommer att exporteras.

Kanske vore elbil ett intressant ämne för ett avsnitt med @Skogstomten? Jag menar att försöka måla upp en bild av utvecklingen i stort gällande:

• Nya kinesiska märken
  • Prisbild, ev strafftullar etc.
  • Laddmöjligheter
  • Utbud av begagnade leasingbilar
  • Utveckling i omvärlden
  • Valutaeffekten. Rimligen hålls utvecklingen i Sverige tillbaka av den svaga kronan
7 gillningar

2021 leasades det ut väldigt mycket bilar på treårskontrakt. Detta har fortsatt in till 2022 innan de större räntehöjningarna slog till q4 2022 och samtliga drog i handbromsen.
Precis som du så är jag också ute efter en begagnad elbil och då Id4 eller Enyaq. Vet att priserna på begagnat kommer att bli lägre nästa år när utbudet kommer att bli väldigt stort för bilhandlare. Finns en hel 2021or redan nu och beroende på tillval så ligger de på runt 400-500k. Bilhandlare är livrädda och håller hellre kvar de höga priserna och får bilen osåld för att skicka på export.

Priserna bör gå ner särskilt när räntesänkningarna från Rb ligger så långt framåt, förmodligen först q4 2024.

Kan man så bör man sitta stilla i båten ett halvår till.

1 gillning

Jättesvårt säga, det beror så mycket på. Det är så mycket som påverkar, utbudet är en faktor, efterfrågan är en annan. Priserna på nya bilar en tredje. Skatter och regler, omvärldsfaktorer. Hela bilmarkanden har sen 2019 varit lite av ett lotto. Tesla har sänkt priserna extremt mycket, leverantiderna har gått från långa till väldigt korta. Kronan har försvagats och bilar med levande moms går på export, speciellt stora dyra bensin och dieselbilar som BMW X5 X7, samt sportbilar M3 M4, Audi RS-modeller med flera. Miljöbonusen togs bort över en natt, elpriset stack iväg. Nu sänks priset på diesel och bensin så kalkylen är ungefär samma för en fossil som en elbil. Är övertygad om att barnfamiljer kommer välja en begagnad 3år gammal Passat diesel för 250k framför en Tesla för 350-400k. Miljön blir inte lika viktig när det kostar pengar att vara miljösmart. Men absolut ska begagnatpriserna ner på elbilar. Speciellt eftersom att utvecklingen och kostnaderna för dessa bilar går ner för varje år. Köpte själva en Model 3 2021 för 693000:- den hade 58 mils räckvidd, idag får man 56 mils räckvidd i samma bil för 519000:- frågan är vad kostar den (Model 3) ny 2025? 399 000, 449 000?

Redan idag har vissa handlare elbilar som stått i 5 månader, dock vägrar dom sälja med förlust… Verkar vara lika segt på bilfronten som på husfronten. Säljarna väljer helt enkelt att inte sälja med förlust och det blir moment 22.

2 gillningar

Är också sjukt sugen på elbil men känner att det är svårt att räkna hem det. Lite som att spå i kaffesump men, om modeller som riktar sig mot penningsvagare målgrupper och solid statebatterier börjar komma om 3 år så blir det nog ett prisdrop på elbilar över lag. Men det kan ju hända mycket i övrigt på 3 år också. Men OM priserna på en bil jag faltiskt behöver rasar 200k på 3 år väntar jag hellre.

3 gillningar

Väldigt intressanta svar här, tack! “Spå i kaffesump” kändes som en bra beskrivning… :blush: och intressant med att bilar hellre får stå än att priser sänks.

Känns som att mycket kommer visa sig närmaste året då. Någonstans kommer väl inte marknaden kunna stå pall (såvida inte export för alltid är lönsamt) och kunna avsäga sig försäljning för att slippa sänka priserna.

Dvs antingen måste väl efterfrågan ta fart rejält så omsättningen ökar, eller så måste prisförväntningar på säljare sjunka.

En sak känner jag mig övertygad om iallafall… I höst blir det inget bilköp

1 gillning

Beroende på var du är i livet såklart men om du cashar eller köper med lite lån en elbil som går 40-45mil idag så kommer du kunna ha den tills den rasar. Det är inte alls farligt att stanna 20 minuter var tredje timma man kör långt, och det kommer inte bli värre den dagen det eventuellt kommer solid state-batterier som kan laddas snabbare.

Om jag kunde köpa en solid state instant charge elbil om 3 år eller sparat 100’000 eller ens 50’000 på att köpa en beg som laddar 80% på på 20min så hade kört på det “långsamma” batteriet alla dagar i veckan. Fundera lite kring detta så tror jag du kommer landa i att det inte kommer ske något stort prisfall, det är utmärkta bilar för de allra flesta.

Nya bilar har i regel tappat en stor del av värdet de första åren. Just nu hålls värdet uppe av brist på både nya och begagnade bilar. Det vore ju märkligt om det inte återgår till att sjunka fortare när det finns större utbud.

1 gillning

Det är framförallt svenska plånböcker som blivit tunnnare, eftersom vi har högre inflation än t ex USA och fallande krona. Så elbilarnas priser kan fortsätta gå upp i nominella kronor och ändå exporteras till USA.

1 gillning

En elbil behöver förutom att vara tillverkad, också ha ett fräscht batteri och tillräckligt upplåst mjukvara. Har elbilar lika många tredjepartstillverkare på delar som bensinbilar? Får nästa ägare samma upplåsningar av bilens funktioner som den första?
Är det brist på batterier till nya bilar, så kommer det väl vara brist på batterier till äldre bilar också?

Elbilstillverkarna kanske väljer att begränsa tillgången på elbilar på begagnatmarknaden. De vill förstås inte sabba priserna på sin nybilsförsäljning.

Det är flera typer av konkurrens som kan behövas för att priserna på fungerande elbilar ska gå ner. Det är inte säkert att priserna ska gå ner så mycket inom de närmsta åren, nu när vi har så mycket inflation.

e-Niro som jag följer har gått ned ungefär så mycket som en ny bil “ska” göra efter att räntan höjdes etc. Innan dess var det knappt någon värdeminskning.

Det finns nu en kampanj där man kan köpa den till några hundra högre pris som jag leasade på kampanj 2021, då det fanns 70 000 kr i elbilsbonus. (Kia Niro EV • Elbil med 46 mil räckvidd – Förenade Bil)

Inflationsjusterat undrar jag om inte bilen faktiskt blivit billigare nu. Allt annat lika bör Kia och/eller leasingbolaget Santander tjäna mindre pengar, om inte tillverkningen blivit billigare. Kanske konkurrensen med Tesla M3 som påverkat också, ett tag var M3 faktiskt billigare. Oavsett förmodar jag att det pressar begagnatpriserna nedåt.

I detta fall skulle jag inte benämna det ett ras, men i alla fall en hyfsat normal prisnedgång. Har en tåd igång här om detta, ifall jag ska köpa ut eller inte: Köpa loss leasad e-Niro

1 gillning

Så svenskars reallöner halkar efter övriga så riskerar utbudet minska relaterat till export.

2 gillningar

Detta är intressant. Id4 går också att leasa för samma peng som under elbonusentiden dvs 4995 kr. Dock är den så strippad på tillval att det är som att köra en bil från 2008.
Bilhandlare verkar tro att lease ska man ge rabatt på men att sälja under inköpspris undviker man så långt det bara går. Kanske att priser på elbilar kommer att stå sig ganska bra 2025 och framåt nu när det blir mer populärt för varje år att ha en elbil?

1 gillning

Kan vi inte bara gå tillbaka till när det alltid var en skit affär att köpa bil så man slipper lägga energi på det :grin:

17 gillningar

Elbilar kommer troligen också gå ned i pris för att nya bilar blir bättre och billigare.

Kineserna har trott att europa vill ha lyx-elbilar och haft många dyra elbilar för vår marknad, så snart kineserna börjar sätta billiga elbilar på marknaden kommer det gå snabbare, det har inte funnits kinesiska bilar på en europeiska marknaden tidigare pga att de inte klarade avgaskraven, de hinderna finns inte med elbilar, sen kommer tesla 2 för 25 000€ och vw id 2 skulle också landa på 25000€ vi får se hur det går med det…men när nya bilar blir billigare så kommer begagnade tvingas att bli billigare. Vi hade halv-ledarbrist som skapade problem med leverans på nya bilar för nått år sen och därmed blev andrahandsvärdet på bilar generellt högt. Jag vet inte hur det gått med halvledarbristen och pandemieffekterna men det bör vara bättre om inte borta.

För egen del så är det prislappen som styr, jag kan inte åka en elbil för över en halv miljon endast för miljöns skull, tyvärr. Men o andra sidan när jag hade min Volvo V70 så cyklade jag en hel del till jobbet så vilket som är mest miljöbelastande vet jag inte, just nu leasar jag en elbil MG ZS -22 så nu har jag inget incitament att cykla eftersom jag redan betalt för milen.

Jag tycker fortfarande det är i sin linda med elbil, det fungerar bra om du har möjlighet att ladda hemma, ladda publikt om du inte har tillgång till teslas laddnätverk kan vara en cirkus, det kan vara köer, laddare som inte funkar, laddare som inte ger full effekt. Man behöver nog inte känna sig stressad att gå över till elbil, men jag tror absolut att de närmsta fem- tio åren kommer det att komma fler och billigare el-bilar och en bättre begagnadmarknad, begagnatmarknaden idag är mest typ Renault Zoe om man inte vill slanta upp +400 000kr

Jag leasar själv en MG5, allt inkluderat 2000 mil om året i 3 år för 5000kr i månaden, väldigt nöjd so far. Har en ettåring så utrymmet är tillräckligt. Enda bristen är räckvidden som ju är i det kortaste laget men det blir inga långresor med en liten ändå.

Jag hade varit lite skraj för att köpa dagens elbilar, tekniken känns fortfarande så ung. Vad händer med värdet på dagens bilar när helt plötsligt (nåja, inte helt plötsligt) solid state slår igenom och det är standard att komma 100 mil på en laddning. Vem köper dagens elbilar då? Kanske är lite för tidigt att oroa sig för detta men vem vet.

För majoriteten av befolkningen kommer det inte göra nån praktisk skillnad jämfört idag. Det kommer bli allt fler parkeringar i bostadsområden med långsamladdare (finns en del nybyggnation redan nu där det sätts upp laddstolpar på alla parkeringsplatser), vilket ytterligare minskar behovet av lång räckvidd, då den stora majoriteten kommer klara alla sina behov genom laddning hemma och/eller på jobbet.

Även för mig som är ner till stockholm några gånger per år med bil (ca 90 mil) så kan jag redan nu stanna på samma ställen med elbil som när jag körde fossilbil, men får se under vintern om det fortfarande räcker eller om man behöver lägga till ett kortare stopp nånstans.

Däremot så ser jag ett användningsområde där mer räckvidd vore önskvärt, och det är om man kör mycket med släp, för räckvidden minskar ganska mycket då, kombinerat med att de flesta laddplatser (iaf i dagsläget) är utformade på sådant sätt att man behöver koppla loss släpet när man ska ladda.