Nya bilen - en investering kortsiktigt

Hej,

Jag köpte en 1 år gammal elbil för 350 tkr för ett halvår sedan. Nu berättar bilförhandlaren att de kan tänka sig köpa tillbaka samma bil för 400 tkr (motsvarande bilar ligger ute på blocket för 410-430 tkr).

Nu ligger det i min kalkyl att bilen ska förlora i värde cirka 30-45 tkr varje år. Samtidigt hyr vi också ut bilen några gånger per månad (tjänar cirka 2000 kr i genomsnitt/månad), för att minska våra löpande kostnader.

Har inte funderat igenom detta, men är det inte egentligen klokt att sälja av bilen och kamma hem en vinst på 70 tkr inkl. ett halvårs gratis bilägande (vilket ju i sig är värt kanske 20 tkr om man tänker på vad det skulle kostat att leasa motsvarande). Om man ska tänka likadant som med aktier, nej jag hade inte köpt samma bil för 420 tkr, jag tycker alltså den kostar mer än den är värd. Problemet som flera av er kommer lyfta är ju att det inte går att tajma en marknad såhär. Har vi behov av en bil igen nästa år så kanske vi behöver köpa en ny, minst lika dyr bil igen.

Konstig marknad, bilar ska ej gå upp i värde, så tycker ändå det är intressant att resonera.

5 gillningar

Varför behöver du inte bilen längre? Lite roligt att köpa en bil för 400k som man ska sälja efter ett halvår tänker jag. Men också väldigt onödigt att ha en bil stående som du inte kommer använda det närmsta året låter det som? Isåfall hade jag sålt bilen.

4 gillningar

Kanske effekt av inflationen? Hade en liknande känsla när jag sålde en sportbil nyligen. Det sämsta man kan göra vid hög inflation är väl att köpa saker, man får ju då inte så mycket för pengarna. Bättre då att sälja saker, man får ju då mer pengar för dem, tack vare inflationen. Rent ekonomiskt borde man väl alltså vid hög inflation vänta med sina köp och istället sälja saker och sedan köpa saker när den höga inflationen har klingat av?

Tror du vi kommer få deflation? Varför skulle man annars vänta när inflationen bara fortlöper om än i en lägre takt

Det är tvärtom. Med inflation så ökar varornas pris. Ju tidigare du köper varorna desto billigare är de och desto mer får du för pengarna. Om du väntar så kommer varorna att gå upp i pris.

2 gillningar

Om du väntar med köp så riskerar du att stå vid sidlinjen och se på när allt blir dyrare.

Det är ingen naturlag. Kolla på marknaden för segelbåtar. Jag skulle tro att de ökat i värde fler år än de tappat värde…

Lägger inlägget jag nyss skrev i en annan tråd även här. För att förmedla den STORA BILDEN.

Det finns 5 miljoner personbilar på vägarna i Sverige. Normalt sett säljs 330000st bilar/år. Den siffran är ganska konstant OCH bilbranschen kan inte plötsligt mångdubbla den ens om de vill. Framför allt har man svårt att få fram fler elbilar.

Diesel/bensin kostar numera 21-25kr/l.

Det finns 160000st rena elbilar på vägarna.

Det rörliga elkostnaden hemma (om man bor i villa osv) är ca 1,5-2,5kr/kWh i genomsnitt på årsbasis. Beroende på var i landet, avtal, nätägare osv.

0,5-1,5års leveranstid på de flesta nya elbilar.

Finns ca 1200st elbilar till salu på Blocket som gått >500mil. Dvs de som vill/måste byta bil NU får slåss om de få som finns till salu.

Sen kan/vill många inte vänta på en ny eller att man inte är medveten om att en nybeställning är billigare än att köpa en begagnad. Man LEVER KVAR I TRON att en begagnad alltid är billigare…

Ser inga tecken eller realistiska scenarion att det kommer att bli balans i utbud/efterfrågan de närmaste åren. (Åtminstone när vi pratar ”familjeelbilar”) Det som ska bli begagnade bilar om 2-3år är alltså dagens nybilsförsäljning.

Och NEJ bilbranschen kommer inte att börja ge bort nya elbilar billigt. :wink: De lär dessutom ha fullt upp med att hålla liv i försäljningen av bensin/dieselbilarna. Får de inte sälja de på Global/fabriks nivå går de under och de KAN INTE substituera de med produktion av elbilar.

MEN kanske ska tillägga att i en korrekt TCO som jag jobbar med så räknar jag alltid med hyfsat realistiska 2:a värden och ÄNDÅ är elbilen nästa alltid billigast. ÄVEN om vi tittar på begagnade prisvärda bensin/dieselbilar för 180000-270000kr (t ex Golf Variant, V90, Toyota hybrider osv) vilket är ett vanligt case. När jag räknar TCO på elbilar räknar jag ofta mellan 50-70% i 2:a värde på tre års sikt, beroende på bilmodell, miltal, utrustning osv. (Vanligtvis brukar det landa på 53-63%)

Det kommer att ta flera år innan det råder generell balans mellan utbud/efterfrågan på nya elbilar även den dagen det är en mer normal vardag i världen. Bilbranschen kan helt enkelt inte ställa om lika snabbt som efterfrågan förändrats. T ex batteribrist med tillhörande prisutveckling på råvaror och en ”ryggsäck” hos de traditionella biltillverkarna som tar många år att bli av med.

Begagnade elbilar har ju både lägre bränslekostnader, lågt servicebov, låg årlig skatt och är ofta nya ”generationer” och välutrustade i grunden. Generellt sätt är alla de saker som håller upp 2:a värdet på bilar UTÖVER ett lågt utbud. Så visst kan man se elbil som en investering kortsiktigt -framför allt med tanke på att bonusen fasas ut i närtid.

Så här har mina senaste bilinvesteringar sett ut. Där man med ”kännedom om bilbranschen” och deras rimliga leveransvolymer kunde förutse att det skulle bli bra. Sen HUR BRA det i vissa blev har överraskat även mig!

Min e-Niro föll ca 5000kr på 3700mil och 17 månader. (IDAG två år senare är dessutom samma begagnade e-Niro, nu två år äldre, ca 20000-30000 dyrare än då jag sålde)

Min ID.3 föll ca 3000kr på 1100mil och 7 månader. (IDAG drygt ett år senare är dessutom samma begagnade ID.3 ca 40000-60000 dyrare än då jag sålde min)

Min Enyaq fick jag ca 25000kr mer än jag gett för den efter 7 månader och 2000mil. (IDAG drygt 1/2 år senare efter jag sålde min är samma begagnade Enyaq ca 50000-100000kr dyrare än då jag sålde.)

Senaste var min Kia EV6. Listpris 641000kr när jag beställde. Efter företagsrabatt, bonus och 1/2 momslyft i företaget så var mitt inköpsvärde på företaget 495000kr efter 7 månaders ägande. Listpriset har nu höjts flera gånger och är idag 704800kr

Beställde min i maj -21, hämtades ut dec-21 och såldes nu i juni -22. Erbjöd den till flera handlare som slogs om den och bjöd över varandra allt eftersom. (Tips ta inte första priset de erbjuder utan jobba som en ”Husmäklare” vid budgivning)

Körde 1500mil och fick till slut 660000kr. Dvs 165000kr plus! Den är nu till salu för 729700kr. Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Beställde min nuvarande Model Y i januari. Den har prishöjts efter det och nu på tisdag 12/7 försvinner ”bonusen” på alla nya Model Y. Kolla Blocket ser ni vad de begär för de begagnade…

Beställde själv en MG5 före prishöjningen i maj. Gav 416500kr med V-däck. Lev i höst. Efter rabatt, bonus och 1/2 momslyft är mitt inköpsvärde ca 335000kr nästa sommar när den kan säljas. Bedömer att jag då får ca 380000kr för den då leveranser efter årsskiftet ger lägre bonus och då den säkerligen prishöjs ytterligare innan nästa sommar också. (Av lite olika skäl).

Så en av de elbilar som senaste månaderna har sett bra ut i ett ”investeringsperspektiv” har varit MG5. Dvs då man fortfarande kunde räkna med leverans före årsskiftet. Tyvärr gled de nu under vecka över den gränsen. Så nu gäller leverans nästa år och därmed 20000kr mindre i bonus.

Så ”kortsiktigt” (0,5-2år) är ofta ganska många parametrar hyfsat låsta pga tröghet inom bilbranschen av olika anledningar. Långsiktigt (4-7år) är det alltid svårare med bedömningar.

9 gillningar

Det ser ut som du har tjänat mer på att köpa/sälja bilar än att vara med på börsen :joy::clap::partying_face: ?! Det är kanske det man ska investera i nästkommande 5 år ? Plocka allt från börsen och köpa /sälja elbilar lite så där ? Vad tycker du @Skogstomten ? Hoppas bara på att elbils bubblan inte spricker :heart_eyes::person_tipping_hand::joy: ? Vilken bil blir mest lönsam om jag ska satsa börja med 5 st bilar :thinking::joy: ? Ska man köpa samma märke eller bättre riskspridning med 5 olika :wink: ?

1 gillning

Jag hade kört en Global indexmix bland populära familjeelbilar från lite olika tillverkare runt om i världen. Hade dock undvikit Home Bias :wink:

Sen kombinerat med kunskap att välja rätt version/utrustning/färg, bra kontakter med bilhandlarna så du får leverans TIDIGT och kan tima bonusutfasning och prishöjningar. (Många kör intro-lockpriser för att boosta lanseringen). Ej låta den bli momssmittad och koll på förmånsvärden så du väljer rätt.

Skämt åsido. Spontant gissar jag att följande modeller är intressanta att kolla på i hyfsad närtid där det antagligen skulle kunna bli ett prisvärt ägande. Jag kan väl avslöja redan nu att beställning av min NÄSTA elbil efter MG5 troligtvis blir någon ur listan nedan. :slightly_smiling_face:

Kia Niro EV (driftssäker och trygg men mindre potential när de nyss prishöjdes 35000kr)
MG5 (Hitta en med leverans i år troligtvis blir det då med grå klädsel. Obs vid KÖP EJ med 51kWh batteri som blir kampanj på nästa vecka)
Kommande MG4 (obs storlek som vanlig Golf)
Kommande Polestar3 (stor familjebil)
ID Buzz men då helst leverans i år.
Kommande Audi A6 Avant (i rent elbilsutförande)
VW Aero (Vizzion) tänk passat kombi på el.
Hyundai Ioniq 6.

Köp är ofta bäst. Finns ”gröna billån/företagsleasing” med bra räntor från vissa vanliga banker osv.

Min professionella bedömning är att det generellt inte finns/blir någon ”elbilsbubbla” :wink:. DÄREMOT kommer självklart 2:a värden på elbilar framöver att gå ner mot en ”ny normal” 2:a värdesnivå när de blir allt vanligare. Den ”nya normala” nivån blir ganska säkert lite högre än den tidigare varit för bensin/dieselbilar. (Innan senaste årets hysteri) Orsaken till det ligger mycket i lägre drift och servicekostnader under elbilens livstid vilket gör att man är beredd lägga mer pengar på själva köpet.

Och nej det är ingen ny revolutionerande teknik på väg in på bredden på standardbilsmarknaden generellt åtminstone de närmaste 2-4 åren. Finns lovande forskningsprojekt mm MEN det tar lång tid innan det finns implementerat i vanliga bilar som många kan få levererat hemma hos sig🤓

11 gillningar

Du är en bil kung @Skogstomten . :+1::clap: . Har du pratat med @janbolmeson att det är läge sälja Teslan :joy::partying_face: ?

1 gillning

Mycket intressanta spaningar.
Varför är inte Kia ev6 med på listan?

Vet du om det går att få tag på mg5 innan årsskiftet? Känns som att det verkar vara svårt…

@Skogstomten har en till salu :partying_face::joy::person_tipping_hand::wink:

1 gillning

Har redan haft en Kia EV6 i 1500mil som jag nyss sålde :wink: I dagsläget har den blivit lite för dyr, ihop med minskad bonus och att den har lite begränsat bagage. Sammantaget gör det att andra bilar har bättre potential till en bra TCO. Dessutom har du som företagare normalt 8% rabatt på Kia medans Hyundai Ioniq 5 har en “öppen rabatt” som alla får. Så då ger Ioniq 5 en bättre kalkyl för privatpersoner och Kian kan vara bättre för företagare.

Ska man ge turen lite hjälp på traven gäller det att vara bland de första som får en levererad så att man är en bland de första som kan sälja den som begagnad. Då har man i regel också fått köpa den till lite lägre pris då många använder sig av en slags introduktionspris för att snabbt få ut lite bilar tidigt. (Det har historiskt sett varit extremt ovanligt att man snabbt SÄNKT priset efter en bilintroduktion. Däremot är det relativt vanligt att man ganska snabbt tvingas höja priset en del)

Ska man få tag i en MG5 gäller det att ringa runt till många återförsäljare OCH ha tur att någon kund precis avbokat en eller att de fått lös någon extra från centralt håll. (Har dykt upp ett antal med Grå klädsel. I fredags fanns det en tillgänglig i Nässjö t ex)

2 gillningar

Jag hade turen att hitta en idag! :partying_face:
Long Range med grå klädsel och leverans i september.
Nu blir frågan hur jag ska finansiera den. Privatleasing känns lockande, men ser potential att göra en bra affär om jag köper och säljer efter 6-12 mån. Den metoden kanske öppnar dörren till en annan bil med lång leveranstid…

1 gillning

Stort grattis! Det borde bli en fantastisk affär!
Jag provkörde en häromdagen. Lite liten för mig, men helt otroligt mycket bil för pengarna! Riktigt pigg och trevlig drivlina.

Vilka priser eller villkor gäller på bilen? Blir det som dom ”gamla” priserna eller tänker man annorlunda här?

2 gillningar

Grattis till att du fick tag i en :+1:

@Skogstomten är du en elbilexpert eller el bilmäklare/bilförsäljare :joy::wink::thinking::ok_hand:? Haha, lite skämt :clap:

Försöker hjälpa folk att hitta rätt bil oavsett :smiley:

När jag har klienter ger jag ibland tips om jag råkar vet av någon begagnad bil som passar eller om någon bilfirma har en ny för snabb leverans.

I vissa andra fall tipsar jag om vilka rabatter man troligtvis kan förvänta sig eller hur man kan försöka pruta vid köp.

(Jag och kollegan har ju genom åren utbildat 800 bilsäljare i säljteknik så jag kan en del om det också :wink:)

5 gillningar

Det erbjudande jag fick över telefon var Long Range Luxury med grå interiör för 447 990 kr. Take it or leave it. Bilen redan byggd och i Sverige om några veckor.

Vet inte hur detta står mot tidigare prisnivå?

Jag är säkert lurad pga. känslomässigt beslut under tidspress. :thinking:

2 gillningar