Lägger inlägget jag nyss skrev i en annan tråd även här. För att förmedla den STORA BILDEN.
Det finns 5 miljoner personbilar på vägarna i Sverige. Normalt sett säljs 330000st bilar/år. Den siffran är ganska konstant OCH bilbranschen kan inte plötsligt mångdubbla den ens om de vill. Framför allt har man svårt att få fram fler elbilar.
Diesel/bensin kostar numera 21-25kr/l.
Det finns 160000st rena elbilar på vägarna.
Det rörliga elkostnaden hemma (om man bor i villa osv) är ca 1,5-2,5kr/kWh i genomsnitt på årsbasis. Beroende på var i landet, avtal, nätägare osv.
0,5-1,5års leveranstid på de flesta nya elbilar.
Finns ca 1200st elbilar till salu på Blocket som gått >500mil. Dvs de som vill/måste byta bil NU får slåss om de få som finns till salu.
Sen kan/vill många inte vänta på en ny eller att man inte är medveten om att en nybeställning är billigare än att köpa en begagnad. Man LEVER KVAR I TRON att en begagnad alltid är billigare…
Ser inga tecken eller realistiska scenarion att det kommer att bli balans i utbud/efterfrågan de närmaste åren. (Åtminstone när vi pratar ”familjeelbilar”) Det som ska bli begagnade bilar om 2-3år är alltså dagens nybilsförsäljning.
Och NEJ bilbranschen kommer inte att börja ge bort nya elbilar billigt.
De lär dessutom ha fullt upp med att hålla liv i försäljningen av bensin/dieselbilarna. Får de inte sälja de på Global/fabriks nivå går de under och de KAN INTE substituera de med produktion av elbilar.
MEN kanske ska tillägga att i en korrekt TCO som jag jobbar med så räknar jag alltid med hyfsat realistiska 2:a värden och ÄNDÅ är elbilen nästa alltid billigast. ÄVEN om vi tittar på begagnade prisvärda bensin/dieselbilar för 180000-270000kr (t ex Golf Variant, V90, Toyota hybrider osv) vilket är ett vanligt case. När jag räknar TCO på elbilar räknar jag ofta mellan 50-70% i 2:a värde på tre års sikt, beroende på bilmodell, miltal, utrustning osv. (Vanligtvis brukar det landa på 53-63%)
Det kommer att ta flera år innan det råder generell balans mellan utbud/efterfrågan på nya elbilar även den dagen det är en mer normal vardag i världen. Bilbranschen kan helt enkelt inte ställa om lika snabbt som efterfrågan förändrats. T ex batteribrist med tillhörande prisutveckling på råvaror och en ”ryggsäck” hos de traditionella biltillverkarna som tar många år att bli av med.
Begagnade elbilar har ju både lägre bränslekostnader, lågt servicebov, låg årlig skatt och är ofta nya ”generationer” och välutrustade i grunden. Generellt sätt är alla de saker som håller upp 2:a värdet på bilar UTÖVER ett lågt utbud. Så visst kan man se elbil som en investering kortsiktigt -framför allt med tanke på att bonusen fasas ut i närtid.
Så här har mina senaste bilinvesteringar sett ut. Där man med ”kännedom om bilbranschen” och deras rimliga leveransvolymer kunde förutse att det skulle bli bra. Sen HUR BRA det i vissa blev har överraskat även mig!
Min e-Niro föll ca 5000kr på 3700mil och 17 månader. (IDAG två år senare är dessutom samma begagnade e-Niro, nu två år äldre, ca 20000-30000 dyrare än då jag sålde)
Min ID.3 föll ca 3000kr på 1100mil och 7 månader. (IDAG drygt ett år senare är dessutom samma begagnade ID.3 ca 40000-60000 dyrare än då jag sålde min)
Min Enyaq fick jag ca 25000kr mer än jag gett för den efter 7 månader och 2000mil. (IDAG drygt 1/2 år senare efter jag sålde min är samma begagnade Enyaq ca 50000-100000kr dyrare än då jag sålde.)
Senaste var min Kia EV6. Listpris 641000kr när jag beställde. Efter företagsrabatt, bonus och 1/2 momslyft i företaget så var mitt inköpsvärde på företaget 495000kr efter 7 månaders ägande. Listpriset har nu höjts flera gånger och är idag 704800kr
Beställde min i maj -21, hämtades ut dec-21 och såldes nu i juni -22. Erbjöd den till flera handlare som slogs om den och bjöd över varandra allt eftersom. (Tips ta inte första priset de erbjuder utan jobba som en ”Husmäklare” vid budgivning)
Körde 1500mil och fick till slut 660000kr. Dvs 165000kr plus! Den är nu till salu för 729700kr. Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Beställde min nuvarande Model Y i januari. Den har prishöjts efter det och nu på tisdag 12/7 försvinner ”bonusen” på alla nya Model Y. Kolla Blocket ser ni vad de begär för de begagnade…
Beställde själv en MG5 före prishöjningen i maj. Gav 416500kr med V-däck. Lev i höst. Efter rabatt, bonus och 1/2 momslyft är mitt inköpsvärde ca 335000kr nästa sommar när den kan säljas. Bedömer att jag då får ca 380000kr för den då leveranser efter årsskiftet ger lägre bonus och då den säkerligen prishöjs ytterligare innan nästa sommar också. (Av lite olika skäl).
Så en av de elbilar som senaste månaderna har sett bra ut i ett ”investeringsperspektiv” har varit MG5. Dvs då man fortfarande kunde räkna med leverans före årsskiftet. Tyvärr gled de nu under vecka över den gränsen. Så nu gäller leverans nästa år och därmed 20000kr mindre i bonus.
Så ”kortsiktigt” (0,5-2år) är ofta ganska många parametrar hyfsat låsta pga tröghet inom bilbranschen av olika anledningar. Långsiktigt (4-7år) är det alltid svårare med bedömningar.