Vid köp kostar bilen 429900kr sen prishöjningen i början av maj (kostade innan 419900kr)
Grå läderklädsel kostar ca 10000kr
Metalliclack ca 7000kr
Så gissar att du helt enkelt fått erbjudande om att köpa den till listpris. Det är väldigt sug efter de så man får vara glad om man hittar någon med leverans före årsskiftet (och därmed 70000kr i bonus istället för 50000kr efter årsskiftet)
Som info. Som privatperson är det vääääldigt små rabatter man kunnat få på MG’s elbilar liksom på många andra elbilar idag. (Även företagsrabatterna på MG är väldigt små)
Så just en MG5 till listpris till en privatperson med leverans i princip NU får anses som ganska bra trots allt. (Leverans efter årsskiftet MED företagsrabatt skulle t ex bli dyrare än så )
Att köpa nyproducerade bilar med rabatt från staten, köra dem ett kort tag, sälja med vinst, och upprepa så länge det går låter mer som ett plånboksval än ett miljöval.
Efter erfarenhet från mitt nybilsköp av en RAV4 laddhybrid där priset jag kommer betala i November när bilen levereras är flera 10.000 kr lägre än de få begagnade som finns på Blocket (1 - 2 år gamla), funderar jag på allvar på att beställa en typ ID 4 eller något liknande där leveransen inte kan förväntas om tidigast 1 år och sedan säljer bilen direkt, med vinst förstås (rimligen flera prishöjningar tills dess och då fortsatt obalans mellan efterfråga och utbud).
Det är väl knappast en realistisk risk att jag med det upplägget kan göra förlust. Eller tänker jag fel?
Jo, det kan ju hinna hända en hel del, inte minst kan du sitta med en högre fallhöjd med en “dyr ID4” istället för en “billig RAV4” (relativt sett) när värdeminskningsdynamiken blir mer normal igen. På kort sikt låter det som en viabel strategi men om det lönar sig på lång sikt känns svårt att prognostisera. Min känsla är att sannolikheten är lite högre för att du har rätt, att du kommer gå plus.
Om det snarare handlar om att du egentligen vill ha en elbil istället för en hybrid tycker jag det låter som en lysande strategi. Det brukar inte vara några problem att avboka en populär bil heller, om du skulle ställa dig i kö på en ID4 och ändra dig på vägen. Föredrar själv Ioniq 5 av en rad skäl om du ändå ska köa för en elbil, men smaken är som baken .
Försäljaren berättade för mig att Volkswagen kommer höja alla priser med 2,5% 1:a September.
Jaha, sa jag, andra gången i år, eller? Vet ej, sa försäljaren, jag har bara jobbat här i tre månader och då är de andra gången.
Även Toyota har höjd priset sedan jag beställde.
Realistiskt sett kommer alla listpriser vara typ 10% högre om ett år.
Ibland kan man undra när det har kommit underbara tider att man kan tjäna pengar på Nya bilar att de blir dyrare som beggagnade om1-2 år då vet jag inte vart är vi på väg ?
Oj. Ja, då kanske det är en no-brainer. Jag har inte tillräckligt med insikt för att förstå om en 10 %-ig ökning på ett år är sannolik, men det är ju förstås bra för mig som beställde vår Ioniq 5 i mars, så jag kommer inte klaga i så fall.
Jag har en nu 3år gammal bensinare, även dessa håller ju värdet klart bättre än förväntat med höga andrahandsvärden. Spekulerar i att inflationen slår till även i fordonsbranschen och behåller ett tag till .