Var hittar du den dealen?
Lägsta pris jag hittar är 5800
Vem köper begagnade bensin/dieselbilar då också och vad ska de i så fall vara värda? Hela bilmarknaden på ca 5 miljoner personbilar in trafik hänger ju ihop värdemässigt.
Kanske @Skogstomten har mer input här, men känner en som jobbar med batteriutveckling inom fordon (bil och lastbil). De bilar som de utvecklar nu och ska komma i trafik flera år fram i tiden har inte solid state, så det är nog något som kommer på längre sikt, och befintliga bilar blir inte värdelösa pga det, även om värdet kan påverkas.
Just en MG, eller annat kinesiskt märke som försöker etablera sig i Europa, hade jag däremot inte köpt, men det har inget mer drivmedlet att göra, utan risken för reservdelsbrist samt att det är kommunistregimens fickor man fyller, men det är en annan fråga ![]()
Tycker ändå att begagnatmarknaden står sig ganska bra ändå hittills. Det har gått ner men riktpriset för elbil 2021 är fortfarande runt 400k oavsett om bilen kostade 470 000 kr för 2 år sedan med klimatbonusen osv.
Det är väl lite där jag själv står med. Antingen köpa en begagnad elbil med mycket tillval eller att leasa en 2024. Just att lease en bil tror jag kommer att vara väldigt förmånligt med 2024. Fördel för bilhandlare än att sälja med förlust är att bilhandlaren fortfarande äger bilen och kan sälja den med vinst efter de tre åren är över.
Mycket rapporter om att VW upplever en kollaps. Där tror jag inte att VW vill stoppa all produktion av elbilar men man kommer nog att sakta ner och tillverka i en låg takt nästa år.
Produktionskostnaderna sjunker samtidigt som räckvidden ökar.
Kinesiska elbilar kommer ta över.
Det stora hotet mot den svenska marknaden och ekonomin är den urusla svenska kronan!! € har blivit 20% dyrare på drygt ett år.
Vad säger @Skogstomten , kommer handlarna komma med flera sådana här kampanjer när de får problem att sälja bilarna?
Vår leasing går ut i mars så frågan är om man ska ha is i magen och vänta och ta en lagerbil eller beställa en nu så man säkert vet att man har en bil till när nuvarande leasing går ut
Kommer säkerligen komma ännu fler utspel framöver OCH framför allt på bilar med snabb leverans.
Så idag är det inte alls lika viktigt ”vara ute i god tid” som det var för bara ett år sedan. Snarare tvärt om. Desto tunnare ”orderbok” som bilbranschen har desto fler prisutspel och kampanjer filas det på. Dvs desto närmare återlämningsdatum desto mer sugen är de på att få dig skriva på ett nytt avtal.
Det som möjligtvis kan påverka åt andra hållet är att:
- Importörerna tvingas (av fabrikerna) att höja priserna pga svag krona.
- Fabriken drar ner produktionen rejält.
- Dirigerar om volymer till andra marknader på högre nivå (Fabrik/Importör). Ihop med export av begagnade bilar på lägre nivå. (Handlare och ev importör)
Lite utökad info:
Inom bilbranschen handlar nästan allt om volymer (=registrering/leverans) på kort sikt och konstigt nog mindre om ekonomisk lönsamhet. Volym är kung helt enkelt! Lönsamhet är mer något som ekonomichefer/controllers grottar i och ideligen försöker lyfta fram. Samtidigt som alla andra nyckelpersoner behöver/vill slösa pengar på sälja/leverera mer volym. Även Tesla hetsar ju t ex registreringssiffror vid i princip varje kvartal.
De aktuella volymsiffrorna ligger till grund för väldigt mycket som man som kund aldrig ser/hör om. Volymplanering, års/kvartals/månadsmål med tillhörande bonusar/marginaler. Budgettekniska planeringar, personliga bonusar, mängder av mätetal, kick-back, karriärmål, stegvisa volymmål osv.
Även bilorganisationer/sammanslutningar följer stenhårt registreringssiffrorna och alla märkens orderböcker och gör gemensamma bedömningar. T ex Mobility Sweden (i princip alla bilmärken i Sverige). De gemensamma bedömningarna av årsvolymer påverkar sen alla på alla nivåer. Så sänks den gemensamma synen på årsvolym från t ex 300” till 270” bilar (-10%) så innebär det sen att alla delmål i princip ända ner varje enskild bilsäljares mål/bonusstegar osv justeras -10%. Samma sak med ekonomiska budgetar som måste justeras på alla nivåer osv.
I grunden handlar volymer om att ”hjulen måste snurra i fabriken” egentligen samma sak hos enskilda bilhandlare. Lite dålig lönsamhet här och var, eller nu och då är smällar man får ta på olika nivå. Lite gungor & karuseller Generellt säger man att bilindustrin/bilbranschen är en lågmarginalbransch som lever på höga volymer. Därav ofta stora giganter, t ex VW-koncernen med många varumärken för stordriftsfördelar. Samma sak numera även på bilhandlarnivå, tänk Hedin bil, Bilia, DinBil, Riddermark, Kamux.
Lite ytligt handlar registreringsvolymer också om prestige/kommunikation/kartalsmål i aktievärlden. Dvs en fjäder i hatten oavsett om det är verkliga eller uppblåsta/konstgjorda siffror. (Påställda osålda bilar, utbyte hyrbilar i förtid, extra demobilar osv) Bilbranschen har tyvärr här lång tradition av kortsiktigt tänk =att ”kissa i byxorna”, dvs varmt för stunden men kallt i längden…
Försäljning/orderbok är mer som en långsiktig termometer som gör att man får argument och eld i baken att börja vidta åtgärder. Därav att man också brukar säga att bilförsäljning är en ”tidig konjunktur-indikator”. Tyvärr tar större prisförändringar/kampanjer
ofta låååång tid att sy ihop eftersom fabriken i princip alltid måste skjuta till pengar. Kom ihåg lågmarginalsbransch dvs = en enskild nivå kan inte göra så mycket även om de offrar hela sin (lilla) marginal. Det inbebör en utdragen dragkamp mellan fabrik-importör-handlare med importören i mitten som en slags medlare/agent. Då det dessutom vid snabba förändringar är ett rörligt mål gör tidsåtgången det ännu svårare att få till vettiga åtgärder i tid. Ofta blir resultatet för lite och för sent ur alla aspekter ur ett rent marknadsperspektiv.
Här är Tesla med ”centralstyrning/ägande/marginalstruktur” ett stort undantag som enkelt kan vara betydligt mer agilt och handlingskraftigt om/när de så väljer.
Tack för utförligt svar.
Vi som inte är märkestrogna bör kunna ha is i magen och vänta på bättre erbjudanden.
Däremot läste jag att VW redan minskat sin produktion.
Framtiden är svår att spå ![]()
Vår bil tappar vi siste december i år men jag ser fördelar i att hyra en Lynk för den kan man säga upp med 20 dagars uppsägningstid så kan jag vänta in kampanjerna nästa år. Dock tycker jag att 6000 kr/månad är ganska dyrt för den gamla bilen. Perfekt deal om man vill invänta något som ett köp, årsmodell osv. Ingår försäkring och vinterdäck med. Hybrid 60 km räcker för mitt pendlade.
MG kör ju sina Mg5 och MG ZS EV som kan fungera för bara 3200 kr/månad. Det är en rimlig peng faktiskt. Men jag har sett för mycket problem på Youtube så jag vet inte om jag vill binda upp mig på 24 månader till en MG. Hade lockat mer om man kunde välja 12 månader faktiskt.
Förstår inte varför bilhandlare är så rädda för 12 månaders leasing. Det är framtiden… Kanske det vänder slutet på året när orderböcker ska stängas. Vi får se.
Att VW minskar produktionen är helt i linje med det jag skriver. Dvs fabriken försöker balansera orderingången med produktionen framöver för att slippa behöva göra kampanjutspel på producerade bilar som ingen beställt. Framtvingade kampnjutspel sabbar en mängd saker längre ut på marknaden. Även det är lite som att kissa i brallan.
Sen har nog ID.3/ID.4 (+ alla koncernsyskonen) inte riktigt tagits emot på marknaden som man trodde för några år sedan.
Generellt är 12 mån avtal alldeles för stor fördel för kunden och för stor nackdel/risk för handlaren. Säg att du/marknaden vill betala 4200kr/månad. Det blir då 40000kr + moms i intäkt efter 12 månader för en bil som kanske kostar 400000-600000kr. Alldeles för hög sannolikhet att den kalkylen går i diket. Särskilt när det klassiskt kostat närmare de pengarna bara i värdeminskning att registrera bilen och köra ut bilen ur bilhallen. 36mån avtal ger då mer buffert och större intjäningsförmåga på olika delar så det kanske lönar sig på den tiden.
Min bedömning är att bilbranschen (+ marknadsläget, bonus, 0-ränteläget, begagnatbrist, leveranstider elbilar, skyhöga 2:a handsvärden mm) Tyvärr konstgjort/ofrivilligt skapat bilden av att man som kund numera förväntar sig att man ska kunna HYRA en NY bil i 400000-700000-klassen på kort sikt och ändå bara betala 3000-6000kr/mån. Det är i princip omöjligt utan att det skjuts in “dolda pengar” i en sådan kalkyl för att hålla skenet uppe.
Det är precis det som sker nu. ALLA led/aktörer hyvlar på sina (redan låga) marginaler och skjuter till pengar för att skapa ett attraktivt “kundpris” utan att justera listpriserna allt för mycket. De som skjuter till pengar är alltså:
- Fabrik
- Importör
- Bilhandlaren/kedjan
- Finansbolaget
- Försäkringsgivaren
- Servicemarknad
- Tillbehörsmarknad
Det är också därför såna förhandlingar tar så lååååång tid att göra =många viljor som ska samsas och alla tycker alltid det är “någon annan” som ska skjuta till mer.
Den Svenska batteritillverkaren blöder och efterfrågan på elbilar sviktar kraftigt.
Volkswagen överger det sjunkande skeppet, VD:n sålt av Northvolt-aktier för nästan 200 miljoner kronor.
Vem vill köpa en svindyr beg elbil som endast klarar 30 mil på vintern och som tappar 20% av sin batterikapacitet efter 10 år med massa krånglande appar och urusel service?
Varför skulle man köpa en elbil med ”krånglande appar och urusel service”?
Nej det har du rätt i.
Elbilar är som platåskor, funkade när det var trendigt men inte så praktiskt.
Jag tycker det är superpraktiskt för det jag använder bilen till. Den är alltid laddad och varm och isfri, har bra med effekt och stabil fyrhjulsdrift. Och så går den mjukt och vibrationsfritt utan buller. I vardagen helt överlägsen de moderna dieslar och bensinbilar jag haft tidigare.
Men så kör jag mest som vanligt folk, dagliga ärenden i närområdet eller semestertider i bebyggelse där det går att ladda.
Om man har andra krav, kör skotersläp eller tung husvagn och måste kunna köra från Kiruna till Kristianstad utan att stanna medan man kissar i en flaska, då är elbil helt fel. Likaså om man börjar bli till åren och tycker att det är krångligt att navigera mellan laddare, eller starta laddning med RFID-tagg eller blipp.
Men frågan är det är attraktivt att köpa en begagnad dyr elbil? Utan garantier eller fungerande service (läs Tesla) samt svindyr försäkring.
Det har väl aldrig varit ett begåvat val att välja en begagnad dyr bil utan garantier eller fungerande service och med svindyr försäkring.
Jämför med att köpa en Range Rover t ex.
Varför valet i din jämförelse skulle vara begränsat till just de elbilar som har dyrast försäkring och ett mindre etablerat servicenätverk vet jag inte, det finns ju gott om alternativ om man bemödar sig att blicka bortom de billiga poängerna.
Kia har väl 7 års garanti?
Kommer bli trist att lämna tillbaka elbilen nästa år, varit helnöjd. Kan inte försvara kostnaden bara, får bli en 20 000kr Volvo V70 igen. ![]()
Syftet verkar mer vara att provocera än att diskutera, varför känns mer oklart.