Vilken familjebil håller värdet bäst på sikt? Omröstning

Hej alla,

Jag funderar på vilken familjebil som kommer att behålla sitt värde bäst på begagnatmarknaden under de kommande åren. Jag tänker främst på mellanstora och stora familjebilar i mellansegmentet. Tänker att det bör vara en bilmodell som har sålts mycket de senaste åren, så att det finns gott om exemplar på marknaden.

När det gäller aktieinvesteringar vet vi alla att diversifiering och att “köpa hela höstacken” genom indexfonder är ett bra och enkelt sätt att minska risken. Men när det kommer till bilar har man inte samma möjlighet att diversifiera, utan man måste satsa på en enskild modell. Även om värdeminskningen kanske inte alltid skiljer sig så mycket mellan olika bilmodeller i kronor räknat, är det ändå ofta den största kostnaden, så jag tror att ett smart val av bilmodell kan göra en stor skillnad i totalkostnaden.

Volvo V70/XC70 är fortfarande extremt populära i Sverige, vilket har hållit uppe deras begagnatpriser. Med facit i hand hade det nog varit klokt att köpa en ny och välutrustad V70 eller XC70 år 2016 och sälja den nu. Men idag skulle jag inte köpa en sådan på grund av ålder och andra faktorer, vilket är en annan diskussion.

Men vad tror ni om framtiden? Vilka bilmodeller kommer att vara mest eftertraktade om 5–10 år? Blir det SUV- eller kombimodeller? Bensin, Diesel, laddhybrid eller el?

Ser fram emot era tankar och diskussioner!

Omröstningar nedan.

Vilken idag ny bilmodell tror du kommer att behålla sitt värde bäst de kommande 5-10 åren?

• Volvo XC60
  • Volvo XC40
  • VW ID.4
  • Tesla Model Y
  • Toyota RAV4
  • Volvo V60
  • Volvo V90 / V90CC
  • VW Tiguan
  • VW Passat
0 röster

Vilket drivmedel kommer vara mest populärt för begagnade bilar om 5-10 år?

• Bensin
  • Diesel
  • Laddhybrid
  • El
0 röster

Vilken biltyp tror du kommer att behålla sitt värde bäst under de närmaste 5-10 åren?

• Kombi
  • SUV
0 röster

Bilar generellt är väll värdelösa på att ”behålla värdet”. Stalltipset är köpa för att konsumera och räkna med ett stort värdetapp. Alternativt köp en pålitlig Toyota billigt och sälj den ungefär lika billigt.

Om 10 år kanske vi har en helt annan typ av elbilar, effektivare, självkörande m.m m.m som får dagens utbud att framstå som dinosaurier. Skulle aldrig köpa en ny bil som en finansiell investering.

1 gillning

Så är det verkligen och bilar är självklart ingen finansiell investering. Däremot köper många och kommer fortsätta köpa nyare familjebilar oavsett, så min fundering är kring vilken modell som man tror kommer tappa minst i värde.

3 gillningar

Är det för att spara pengar är fortfarande en bil för 400 000 bättre än en för 600 000.
Tappar båda 50% så skiljer det 100 000.
Sedan har den billigare bilen mest troligt billigare försäkring, däck, service samt verkstadskostnad.

Men får jag gissa angående Model Y så är det fortfarande en amerikansk bil med amerikansk kvalité så nä tror få kommer vilja äga den efter 10+ år. Men det är min gissning.

4 gillningar

Då säger jag en Toyota corolla från 90 talet, de kan nog till och med öka i värde. Fast de e klart inte premium bil kanske…

2 gillningar

Sant, en Octavia kommer troligen vara billigare jämfört med en Audi A6 alldeles oavsett procentuellt värdetapp.

Gällande MY är jag osäker själv. Kanske är det så att den känns billig och krånglar mycket om 5-10år, eller inte. Oavsett lär det krylla av dem på begagnatmarknaden då.

Jag upplever det som lite missvisande mellan detta citat och de bilar du nämner. Ingen av bilarna är väl direkt i premium segmentet, och V70 har inte producerats sedan 2016.

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag menade att V70 fortfarande har ett högt andrahandsvärde trots att den är gammal (som nyast 2016), jämfört med t.ex. Passat från samma år. Finns det någon ny bil idag som kan behålla sitt värde lika bra som V70 har gjort?

Gjorde en omröstning och inkluderade den typer av bilmodeller jag avser. Modellerna har sålt bra under de senaste 3 åren i Sverige.

En lågmilad V79 verkar kostar 169 000.
Varför fina exemplar stannar ungefär där är väl för att slitagedelar såsom bromsar osv är relativt billiga, och rätt många kan byta dem helt själva.

Sålänge sådana saker fortsätter att bli gjorda och de fortsätter att vara under 15 000 mil så ligger de kvar på den prisnivån.

Jag som själv har en BMW 520d upplever ungefär samma sak.
Köpte min som är 2018 modell för 3 år sedan för 288 000 sek. Den har idag gått 9200 och billigaste på blocket nu för liknande bil är ungefär 270 000. Det är inte heller så pjåkigt.

så det beror nog mycket på vad du tittar på och vad du har erfarenhet av.
Jag personligen starkt på att dieselbilar som gått max 12000 mil, som är kombis och har dragkrok kommer att stå sig otroligt bra ,både billigare och lite dyrare.
Det finns alldeles för många i Sverige som inte kan ha elbil + att om man tittar på de lite dyrare kombi dieselbilarna i mer premiumklass såsom Mercedes, A6 allroad osv så kommer motsvarade el-kombi kosta över 1M. Då framstår helt plötsligt 500k som superbilligt för en 2-3 år gammal bil med 3000 mil på mätaren.
Se t.ex. Audi A6 e-tron som är Audis taffliga försök till att släppa en elkombi men som har ett bagageutrymme som är mer som en sedan i storleken.
Enda alternativet är en 2djulsdriven ID7, men då kör du VW istället + den kostar iaf 750k med utrustning.

3 gillningar

Låt säga att du köpte en ny V70 för 300k år 2016 och sålde den idag för 170k - värdeminskning på 130k = ca 1350 kr/månad, vilket är väldigt lågt. Skulle vilja hitta en bilmodell som går att köpa ny idag som man tror kommer hålla värdet på samma sätt.

Drivmedelsfrågan är också intressant i sammanhanget. Lade in en omröstning även om det. Dieselbil för den som pendlar långt utanför stad och inte vill/kan ha elbil - ja. I övrigt tror jag inte att dieselbilar kommer att vara särskilt eftertraktade om 5-10år, snarare ansedda som smutsiga och med mycket strul kring avgasrening(ad-blue och partikelfilter) vid körning korta sträckor).

Vad gäller dieselns framtid så skiljer sig våra åsikter.
Absolut, de välbeställda i storstaden har “råd” att bry sig om miljön.
Hatet mot dieseln är också väldigt media drivet (vänster driven media).

Jag tror framtiden är ljus för en begagnad diesel.
Det är bara kolla på hur priserna utvecklats på dem senaste 3 åren, och jämför med olika elbilar.

2 gillningar

Jag fick ganska nyligen svart på vitt gällande värdeminskningen på en dieselbil. En Superb som köptes ny för strax under 350 fick jag 200 för. Den hade gått i åtta år och knappt 15 000 mil. Cirka 42 % på åtta år får väl anses godkänt.

1 gillning

Har liknande erfarenhet: kör en Volvokombi, diesel, som jag köpte begagnad för drygt tre år sedan med cirka 8400 mil på mätaren, har kört 7100 mil sedan dess och värdeminskningen är 12 kr/mil. Totalkostnaden ligger på cirka 26 kr/mil (utan att räkna in förlorad avkastning på kapital bundet i bilen får jag väl förtydliga i detta forum :slight_smile: ).

Jag har räknat på att byta ut den till en elbil, som egentligen passar mitt körmönster som hand i handske, men får inte ihop kalkylen.

Med tanke på ålder och miltal har värdetappet på bilen nog planat ut ganska bra, så jag kör den så länge jag kan teckna förlängd maskin- och elektronikförsäkring vilket är typ två år till.

Efter komponentbristen strax efter pandemin var de ju en helt sjuk prisökning på bilar, något som såklart satte sina spår även på begmarknaden. Så jämför man från innan det till nu ser det väldigt bra ut ofta.

Exakt, så jag tror så att säga inte att historisk värdeminskning är någon garanti för framtida värdeminskning.

Förutom komponentbrist, långa leveranstider m.m så har ju även politiken svängt och diesel blivit billigare.

Hursomhelst så säljs det väldigt få rena dieselbilar idag. Så få kommer att kunna hitta fina begagnade dieselbilar om 5 år.

Så är det. Även om man tänker att det på sikt är elbil som gäller för de allra flesta så är det ju balansen mellan tillgång och efterfrågan som sätter priserna. T.ex. om det är 10 000 som efterfrågar dieselbil varje år, men det har bara sålts 5 000 som kan komma ut på beg. marknaden varje år kommer det ju skapa bra sug efter dieselbilarna. För till 0 efterfrågan på diesel/bensin är det ändå långt kvar.

1 gillning

Den som ändå hade den spåkulan…

Känns som att det finns en stor mängd faktorer som kommer påverka det. För att nämna de som ter sig mest uppenbara för mig:

Teknikutveckling- kommer det gå att köpa elbil med bättre prestanda billigare än idag? Självkörande eller med andra fördelar kontra idag?

Bränslepriser/elpriser- dessa är ju inte skrivna i sten som vi fått erfara.

Beskattning/bonus/förbudszoner

Kör själv bensinkombi i mellanklassen, tillverkad 2017. Det blir inte många mil och jag trivs med bilen så den får hänga med några år till. Precis som för många andra är värdeminskningen de snart 5 år jag haft den onormalt låg.

Håller i grunden med, men kan också fundera lite omvänt. Många av de modeller som sålts i många exemplar (t.ex. V70) blev senare oerhört populära på andrahandsmarknaden. Utbud/efterfrågan styr ju alltid, men det verkar ändå vara så att modeller som sålt bra, med senare högt utbud på begagnatmarknaden, håller höga priser.

Tänker att om man prickar riktigt rätt bör man kunna köra en lite större/finare bil för samma peng som en lite enklare/mindre.

Har aldrig riktigt förstått varför denna stora osäkerhet inför köp av bil pga. rädsla för framtida utveckling endast gäller elbilar.

Med tanke på att de nya avgifterna för utsläppsrätter i ETS2 ska införas från och med den 1 januari 2027, så kommer sannolikt priset på bensin och diesel att gå upp rätt rejält.

Därför tror jag att väldigt få kommer vilja köpa en begagnad bensin- eller dieselbil om 5 år. Speciellt som det då också kommer att finnas betydligt fler begagnade elbilar med bra räckvidd att välja på.

1 gillning