Köpa bil för 100 000 till 200 000 kr | Hjälp mig att tänka

Behöver byta bil men känner att jag är mitt emellan el och fossilt och har fastnat i mitt i-landsproblem. Vore tacksam för hjälp. Kanske kan jag även få hjälp att slå hål på lite fördomar. Är lite för rationell för att bara köpa på känsla men vill även ha komfort och den måste ha säkerhet.

Behöver bil så bilfritt är inget alternativ.

Hur tänker ni kring bensin vs diesel på en begagnad bil?

Har satt min gissnings när det gäller värdeminskning över tre år på

• El 40%,
  • bensin 50%,
  • diesel 55% och
  • då blir fortf en elbil för 500kkr+ lite dyr.

Har japansk bil idag och vet att driftsäkerheten är överlägsen men vill ha mer komfort vid långkörningar. Alternativen är därför:

• V70T4 150-200kkr

• V70 D2 eller D3 150-200kkr

• XC90 typ 2012 150kkr

• BMW 520D 4wd 175-200kkr

• V90 2018 260kkr

• ID4 eller Tesla M3 500-700kkr

Är det kortsiktigt och dumt att köpa fossilbil. Och att snåla med äldre modell?
Har egentligen råd med el men tycker kostnaden är hög och jag ”behöver inte” så fin bil.

2 gillningar

I skrivande stund är det inte svårt att räkna hem en diesel mot en bensinare i bränslekostnad per mil om fordonsskatten är ungefär lika. Har inte kollat upp vad den ligger på för modellerna som listats.

En bensinare är drar mer och är mycket mer känslig på körsätt än en diesel. Skillnaden borde grovt räknat ligga på minst 2 deciliter per mil till bensinarens nackdel. Skulle sikta på en EU6-klassad snål dieselmodell utan AdBlue om möjligt.

Varför utan adblue? Just tillsatsen borde inte kosta många kronor om året.

AdBlue stiger i pris den också, samt ytterligare en funktion att hålla koll på. Inte ovanligt att vätskan fryser och skapar problem på Volvo och Mercedes bland andra.

2 gillningar

Kan man hitta en modernare diesel bil idag utan AdBlue? :joy::+1:. Vad blir dyrare då?

Ja, det kan man. Leta efter de första EU6-klassade som kom ut.

Fattar inte vad blir dyrt med AdBlue då jag har det själv passat 2013.

Vissa bilar drar betydligt mer AdBlue i verkligheten än vad som uppges. Tipsar bara om vad jag kollar på.

1 gillning

Det jag slås över på bilmarknaden är att det då och då dyker upp bilar som är lite lägre prissatta utan nån direkt anledning. Bilarna ifråga brukar säljas snabbt såklart men om du har tiden att sätta upp en bevakning på blocket och följa den finns nog möjligheten att göra en bättre affär. Observera att jag inte avser bilar med nåt som gör de mindre attraktiva (dålig historik/dålig handlare/manuell/ljus klädsel etc) utan bra exemplar från auktoriserade handlare.

Med det sagt ligger ju prisnivån högt nu (jämfört med 2-5 år tillbaka) men jag vet å andra sidan inget om hur den kommer se ut i framtiden.

Själv kan jag konstatera att den bensinbil jag köpte för 2 år sen stått sig i värde (oförändrat) trots 3000 mil till på mätaren. Kör såpass lite att jag inte riktigt kan räkna hem en elbil även om bränslet är dyrare nu och oljebyte/service behövs emellanåt.

Priset på en ny bil tenderar också att springa iväg om man klickar i ett lite större batteri, Matrix-ljus och annat bra att ha.

Med det sagt så kommer jag antagligen byta bil om 4-6 år när den inte längre omfattas av maskinskadeförsäkring. Återstår att se vad jag får för den då :joy:

Du skriver inte hur mycket du kör, eller hur långt varje gång.
Rent krasst finns det ju körmönster som passar riktigt bra för tex laddhybrid eller mindre bra för hel-el, osv.
Kör man mycket men inte så mycket att man blir beroende av snabbladdare så är ju el svårslaget i rena drivmedelskostnader.

Vidare är det ju ganska meningslöst att jämföra typ XC90 och Tesla Model 3 som är rejält olika stora.
Jämför XC90 och Model X, V90 och Id4/Model Y, osv.

Jag har råd att köra Porsche eller för den delen Lambo, vill egentligen åka BMW 5-serie eller Audi A6, men har ändå beställt en rätt plastig EV-suv av totalt o-spännande modell. Man får lyssna på hjärnan ibland.

3 gillningar

Rätt!
Jag glömde skriva hur långt jag kör. Ca 1500-2000 mil per år.
Det blir nån resa till fjällen och ibland ner i Europa. Men majoriteten av resorna är under 10 mil per dag.
De bilar jag listat är de bilar jag kan tänka mig att köpa. Vi får plats i en M3 men om driftsäkerheten är vettig kan jag även tänka mig en xc90.
Jag hyr inte bil vid långresor utan vill i så fall köra min egen.
Min nuvarande bil köpte jag helt rationellt. Vettig bränslesnål och väldigt driftsäker men inser att jag inte gillar den alls vid långkörning. Därav byte.

1 gillning

Jag håller med. Men lite lurigt att veta vad som händer med dieseln på lite sikt.

Om det är viktigt med okomplicerad körande i fjällen och långt ner i Europa kanske Tesla fortfarande har en edge mot andra EV, det hävdar åtminstone Tesla-fansen. Annars föredrar jag en bil som känns mer som en bil än som en iPad :slight_smile:
Nu blev det lite mittemellan, med en välutrustad ID4 GTX. Inte bäst och inte billigast, men knappast sämst på nånting.

1 gillning

Vill passa på att pinga in @Skogstomten och tipsa om hans hemsida som han inte kommer att tipsa om själv så jag får göra det åt honom. :blush:

Vet att han har hjälpt flera här på forumet.

4 gillningar

@Skogstomten gör du analyser på andra marknader än Sverige? Jag är i samma tankebanor om bensin/hybrid/el som @Nopov

Jo det skulle jag absolut tro det går att göra.
Laddhybriden beror ju jättemycket på körmönster, men om du har möjlighet att ladda billigt hemma så tror jag det blir billigare med elbil när du kommer över 1500 mil. Sen finns det alltid undantag om man har specifika krav på dragförmåga osv.

Många missar TCO och tittar för mycket på inköpspris.

De flesta nya elbilar klarar snabbladdning idag. Inte bara Tesla!

Du behöver ju inte räkna hem hela merkostnaden under din ägandetid. När du säljer bilen har den ju antagligen kvar en del av mervärdet.

Utöver bränsle så är även skatt och servicekostnad lägre på en elbil.

Som sagt, man måste räkna på total ägandekostnad.

Klockrent val på specen tycker jag. Rationellt! Svårslaget ekonomiskt.
Jag saknar emellertid komforten på långresor men det är väl därför jag fastnat för rationellt är min nuv bil den klart bästa jag haft. Så hur mkt får högre komfort egentligen kosta.

Servicekostnad varierar mellan olika märken och modeller och är endast en del av totalkostnaden.
VW, Volvo, Polestar har service vart annat år som exempel. Är kanske 3000 mil också.
Största poster är, drivmedel och värdeminskning.
Var och en får göra sin egen kalkyl, men som sagt. Totalkostnaden är det intressanta.
Det är fel att säga att det inte går räkna hem en elbil på 1500 mil/år som ett generellt uttalande. Går säkert hitta exempel där det inte gör det, men jämför man likvärdiga bilar så gör det ofta det.

Givet framtiden för förbränningsmotorerna så vet jag vad jag själv skulle satsa på (men då har jag också ett “evighetsperspektiv” på mina bilköp).

1 gillning