Köpa bil för 100 000 till 200 000 kr | Hjälp mig att tänka

Genomsnittsåldern för bilar som skrotas i Sverige är 18 år. Så om den sista fossilbilen tillverkas på 30-talet kommer det fortfarande vara möjligt att tanka den fram till 40-talet någon gång. Jag är inte orolig för min hyfsat nya fossilbil i alla fall. Speciellt inte eftersom jag har ett “evighetsperspektiv”, så jag behöver inte bry mig om värdeminskningen.

1 gillning

Exakt. Men för den som har för vana att byta bil var 4-6 år spelar värdeminskningen större roll. Om 2/3 köparna i EU (enligt artikeln) uppger att deras nästa bil är en laddningsbar, så kan vi räkna ut själva vad som händer med andrahandsvärdet på en fossilbil. :slight_smile:

Edit: Då har vi inte tagit med i beräkningen att det finns politiska ambitioner att förbjuda försäljning av bensin och diesel. Om DET blir realitet förvandlas fossilbilen till ett svindyrt bokstöd.

Om det skulle ske i närtid så skulle det vara politiskt självmord.
I januari var 6% av personbilsflottan laddbar (inkl. laddhybrider).
Att berätta för 94% av bilägarna att de inte får köra sina bilar är inte realistiskt.

Säljs 300k-350k personbilar per år i Sverige.
Flottan består av nästan 5 miljoner personbilar.
Om alla personbilar som säljs är elbilar så tar det över 16 år att byta ut större delen av flottan.

Det kommer inte hända inom normala bilars livslängd från idag.
Priset kan gå upp p.g.a. höjd skatt men stoppa försäljning vore rent politiskt självmord.
Dessutom döda alla former av veteranfordon över en natt. Hade blivit demonstrationer från stora organisationer.

1 gillning

De årtal som verkar florera när man googlar är försäljningsstopp för bensin- och dieselbilar 2030. Tror inte hybrider ingår här.

Ser många rubriker att fasa ut fossilbränsleförsäljningen till 2040. Det finns diesel framställt av annat än petroleum och syntetisk bensin på forskningsstadiet. Gissar att de inte ingår i 2040-gränsen.

Kul att ni funderar på bilekonomi :+1: Varning för ett långt inlägg :scream: eftersom det ligger mig varmt om hjärtat både privat och i min yrkesroll som bilrådgivare, utbildare och elbilsexpert som jag valt att kalla min hemsida.

Några kommentarer

Man får skilja på nybilsförsäljning =typiskt 330 000 st/år i Sverige med “den svenska bilparken” där 5000 000 st bilar rullar på vägarna. Tittar vi på världen så är det ungefär 80 miljoner bilar/år som tillverkas så då blir det också ytterligare en helt annan vinkel där stora marknader som Kina och Indien har helt andra förutsättningar än Europa och USA.

När vi t ex kollar på “elbilsmarknaden” blir det lätt lite “navelskådande” och vi tänker då främst på Sverige/Norge eller fokuserar mycket på t ex Teslas förehavanden. Så förändringar som kanske går snabbt när man talar om nybilsförsäljning kan ändå gå rejält långsamt när man talar om bilparken i helhet. Så vissa förändringar kommer att ta tid oavsett vad man tycker om det eller vilka nya regler/styrmedel som införs framöver.

När vi kommer till bilekonomi tänker många på “inköpspris” som en slags styrande ekonomiparametern när det egentligen handlar om Totalkostnaden för ägandet NÄR bilen sen väl är såld. (Det som populärt brukar kallas TCO =Total Cost of Ownership). Vad man då betalar i månaden på t ex ett billån eller i en finansiell leasing för företag är något helt annat. Här faller en del i fallgropen att fokusera på vad man lägger ut varje månad. Som exempel. Om jag lägger 500 000kr i kontantinsats på en Tesla för att därefter betala 199kr/mån varje månad i avbetalning så säger ingen av de två summorna något om vad det egentligen kostar i slutändan. Det vet man alltså inte förrän bilen är såld när man lagt ihop allt.

Värdeminskning

Här är det lite vanskligt att lita på % av listpriset. Som finansbolag med 10 000-tals bilar i sin egen leasingflotta kan man göra det ganska träffsäkert med % eftersom “gungor & karuseller” tar ut varann och för leasingbolagen gäller det bara i slutändan att få till en rimlig marginal i genomsnitt. På en enskild bil är det oftast betydligt svårare/trubbigt och kan i vissa fall bli ganska tokigt.

Exempel 1: lite överdrivet:

En person köper en viss bil för 500 000kr. 50% är då 250 000kr. En annan köper samma bil men köper till röd läderklädsel, dyra 21" fälgar och neongrön speciallack för sammanlagt 100 000kr extra så den kostar 600 000kr. Då är 50% = 300 000kr stämmer det då att den är värd 50 000kr mer jämfört med den andra bilen? Därför räknar finansbolagen ofta på ett 2:a värde (%) för själva grundbilen och en annan % för utrustningen där det också beror på vilken utrustning man pratar om och vilken bil det gäller! Vanligtvis sätter finansbolagen väldigt lågt 2:a värde på utrustning/tillval. Ofta i princip 0-20% på många saker. Dessutom, desto mer utrustning, desto mindre restvärde för varje enskilt tillval. Generellt sett och tråkigt nog är det lägsta kostnaden i KRONOR att välja så lite tillval som möjligt till sin nya bil MEN då blir det delvis motsatt effekt för en begagnad. Välj en välutrustad eftersom “merkostnaden” är så låg och du får mycket utrustning för pengarna!

Exempel 2:

Ett bilmärke har en populär bilmodell som kostar 210 000kr. De säljer ut den för 180 000kr när den nya något förändrade version är på väg. Sen kommer efterträdaren och den får massa extra finesser/utrustning och nu kostar den nya 240 000kr. Hur ska man då räkna procenten på respektive bil och vilket utgångspris ska man räkna med? Har kan “marknaden” ibland överreagera och den äldre versionen får ändå en lägre månadskostnad i en TCO-kalkyl. I andra fall kan det vara åt andra hållet att den nya versionen är väldigt eftertraktad i början (T ex som det varit för vissa elbilar). Då har den nya versionen fått en väldigt låg månadskostnad om den säljs ganska snabbt.

Exempel 3:

Vissa räknar sen utifrån vad de själv gav för bilen ny. Vissa privatkunder kanske bara får 2% rabatt på en viss bil medan andra världsomspännande företag i extremfall kan ha 25% rabatt på samma bil. Trots fundamentalt olika inköpspris och därmed väldigt olika % i värdeminskning kommer båda bilarna att vara värda exakt lika mycket begagnade när man kollar på prislappen och kronor…

Exempel 4:

En liten Renault Clio bensin har den automatiskt samma % värdeminskning som en lyxig Mercedes S Class med bensin V8:a bara för att de har samma drivmedel? En del vill gärna tro att en liten Renault Zoe =elbil delvis byggd på Cliodelar har samma % värdeminskning som en Tesla Model S =elbil delvis byggd på vissa Mercedes S-klass delar bara för att båda är elbilar.

Min poäng är att det i bakgrunden trots allt handlar om kronor och prisnivåer som man sen kan “översätta till %” MEN i slutändan beror det på den unika bilen när man räknar på ett specifikt fall vilket många vill göra. Det är t ex det jag gör vid min bilrådgivning till en klient. Så därför är det svårt att koppla en viss % till en viss motortyp även om det självklart ger en viss vägledning.

Om vi tänker på en redan begagnad bil blir det dessutom helt andra % och på sätt och vis både svårare och lättare! Lättare eftersom det är mindre pengar/fall det handlar om i kronor. Så en ev “felbedömning” gör mindre . Svårare eftersom vi nu ibland kollar på en 3 år gammal bil tills den blir 6 år, i andra fall en 1 år gammal som blir 4 år och ytterligare i andra fall en 5 år gammal bil som ska köras i ytterligare 7år tills den är 12 år gammal.

Analys av andrahandsvärden

När jag analyserar 2:a värden försöker jag alltid utgå ifrån

“-Vem kommer att köpa den här bilen begagnad om x år och vad vill/kan de då betala jämfört med andra alternativ som kommer att finnas då och hur stor är utbud/efterfrågan?”.

Då kommer även praktiska/tekniska aspekter in omkring bilen, hur marknaden/alternativ utvecklas, skatteregler/bränsle och sen även olika köpares storlek på plånboken och till sist även image/politik. En typisk 2:a bil i familjen får tex sällan kosta mer än 225 000kr och ska ha vissa egenskaper. Den stora familjebilen, särskilt om man bara har EN bil i familjen, kan däremot kosta betydligt mer och ska då också ha vissa egenskaper utifrån det (=Du kanske har hört uttrycket “Villa, Volvo, Vovve”.)

Med dagens bränslepriser, elpriser och bilskatter ger en TCO på NYA JÄMFÖRBARA bilar oftast att elbilen är billigast när man räknar in ALLT. Vissa BEGAGNADE LADDHYBRIDER kan också bli fördelaktigt ut TCO-synpunkt för många. Samtidigt måste bilen ju funka för ens behov/önskemål så då kanske det bli något annat som passar bättre och blir billigare utifrån det.

Här måste jag också lyfta fram att kostnaden även kan skilja en hel del HUR man väljer att köpa/leasa en specifik bil också! Vilket @janbolmeson blev väldigt medveten om när vi räknade på hans Tesla Model Y :wink:.

En del har inte heller hängt med i senaste årens utveckling på bilskatter och förmånsvärden. Där en populär laddhybrid för ett antal år sedan kunde ha ett förmånsvärde på 2800kr/mån kan samma laddhybrid av årets modell ha över 5600kr/mån JUST NU efter den 1/7-21. Sen finns det nya förslag på hur man räknar fram förmånsvärden som antagligen kommer att införas till sommaren -22 som gör att vissa bilar då igen får lägre och andra högre än nuvarande nivåer. Nivåer som alltså ändrades rejält bara för 8 månader sedan!

Fordonskatt

Den årliga fordonsskatten är numera alltifrån 360kr/år för elbilar/laddhybrider upp till betydligt mer för en SUV, tänk t ex Volvo XC60. Med nya Malusförslaget ="Skärpt miljöstyrning i bonus-maulssystemet, prop2021/22:91 som publicerades 1/2-22 och är tänkt att införas 1/6-22, så blir den årliga fordonsskatten för 170 gr CO2 för bensinbil 11600kr/år och dieselbil 14200kr/år för de första tre åren. Sen sjunker det till 1600kr/år för en sådan bensinbil och 4200kr/år för en diesel. Här kan man spekulera i hur det påverkar nybilsförsäljning i närtid och vad det sen innebär för begagnat utbudet om 3 år utifrån mixen av utbud/efterfrågan som då finns på olika slags bilar. (Obs angående förändringar av BONUS för laddbara bilar skriver man i samma skrivelse “-De aviserade ändringarna av bonus behandlas inte i denna proposition utan hanteras i annat sammanhang” så där kvarstår fortfarande en hel del osäkerhet vad/när den förändras om den t ex försvinner för bilar >700 000kr osv)

Service och reparationer

En annan svår sak för många är att bedöma service/reparationer över tid. Jag brukar tänka i 5 steg när jag ska räkna.

  1. regelbunden mindre service = tänk oljebyten och inspektioner

  2. extra servicepunkter som sker mer sällan =kamrem, olja i 4WD&växellåda, bromsvätska, kupefilter, tändstift, bränslefilter, kylvätska osv där de har olika intervall för olika bilar.

  3. normala reparationer vid NORMAL “otur/förslitning” utifrån erfarenhet där NÅGRA saker händer men i regel inte alla! =Bromsar behöver översyn, AC går sönder, lås/elhissar och annan elektronik ger upp, vattenpump, hjullager, något oljeläckage. (Det är ofta den här punkten 3 många tänker på när de pratar om “driftssäkerhet”)

  4. skador =byte ruta, självrisk vid någon mindre buckla/skada.

  5. däck. Här kommer det stegvis och kostnaden varierar ganska mycket beroende på framför allt däcksdimension. Där t ex många elbilar idag har dyra 18-21" däck med litet mönsterdjup som std-däck.

Många missbedömer helheten

Jag skulle säga att många missbedömer att se helheten 1-5 ovan.

Sen skiljer det ovanstående (framförallt punkt 1-2) en del mellan bensin/diesel/laddhybrider/elbilar. Där man grovt kan säga att elbilar ofta har klart lägst och laddhybrider högst kostnad för punkt 1-2. (Med bensin/diesel däremellan) men det finns avvikelser åt båda håll som man kanske inte tänker på. Vissa dieselbilar har t ex inget föreskrivet bytesintervall på kamremmen (de har t ex bara visuell kontroll efter +20 000mil) och vissa elbilar har dyrt kylvätskebytesintervall var 4500:e mil osv.

Kostnaden för allt ovan kommer sen självklart att bero på vad som händer och vad man får betala för att lösa det under åren. Köpa delar via internet/skroten och byta själv =billigt. Lämna in för ALLT på märkesverkstad i storstan=dyrt. Sen tillkommer att det i vissa fall krävs en viss nivå av service för att bibehålla garantier.

Sen är det oftast så att en stor/dyr bil som ny ofta blir dyrare att hålla rullande än en mindre och billigare bil som ny. Dvs en XC90 kommer antagligen att vara mycket dyrare i längden är en V70 D2 av flera olika orsaker. Bland annat en dyrare och mer komplicerad konstruktion som ger dyrare reservdelar och fler system som kan gå sönder osv.

Nya bilars “rost” är deras elektronik

Man brukar säga att dagens bilars “rost” är dess elektronik. Dvs få bilar döms ut av bilprovningen pga av rost numera. Det är istället diverse varningslampor som skallrar om defekta system som gör att bilen inte är värd att laga. Delen kanske ofta är billig men att hitta VILKEN och sen få den utbytt billigt är det svåra. Vissa minns kanske @janbolmeson berömda “lambdasond på V70” som förseglade den bilens öde i familjen Bolmesons händer.

Sen brukar jag säga att om den ena av familjens bilar packar ihop nere vid rondellen hemma är det inget större problem. Havererar däremot familjens enda bil när man är långt upp i fjällvärlden en kall februarikväll har man betydligt mer problem. Så även här beror det lite på vad som passar. En del föredrar att lägga pengar på värdeminskning och ett relativt problemfritt ägande av nyare bil. En del lägger istället mer tid/besvär och fortfarande en del pengar på reparationer för att förhoppningsvis billigare bilägande i slutändan. Kom ihåg att man då också oftast komfortmässigt och säkerhetsmässig omkring i en bil som slitagemässigt och konstruktionsmässigt är äldre i olika avseenden.

AdBlue krävs i princip på alla nyare bilar för att lyckas uppfylla dagens allt strängare avgasnormer. AdBlue fryser vid -11grader så därför behöver systemen utformas för att kunna hantera det. Framför allt i början när de kom fanns vissa barnsjukdomar som gjorde att det strulade. Vid högre belastning behövs också hyfsat mycket AdBlue sprutas in för att klara avgaskraven. AdBlue är egentligen inte sååå dyrt men ett korrekt dimensionerat AdBlue-system innebär ändå en viss löpande kostnad (beroende på var man köper AdBlue=pris) och ytterligare ett system som kan strula. Ännu dyrare att köra dieselbil – AdBlue-priserna ökar - auto motor & sport

Prisutveckling på drivmedel

Prisutveckling framåt på drivmedel är inte helt lätt. Här beror det dels på det underliggande olje/elpriset men samtidigt är det allt mer andra saker som spelar in. Ändrad reduktionsplikt, skatteuppräkningar och t ex rörliga överföringskostnader för el, effektavgifter och timdebitering. Vi får nog vänja oss med att ligga åtminstone ungefär där det ligger idag de närmaste åren framöver. Riksdagsbeslut: Så blir utökade reduktionsplikten för biodrivmedel

Inga problem att “räkna hem” VISSA nya elbilar för körning 1000-1500 mil/år men desto längre körsträcka desto mer förmånligt med elbil eftersom drivmedelskostnaden normalt gör stor skillnad. Samma sak med VISSA begagnade elbilar och laddhybrider också. Men samtidigt beror det också på vila krav man ställer på utrymme, komfort, räckvidd osv.

Går vi då till trådskaparen så hamnar t ex rätt version av ID.4 eller Enyaq på lite lägre TCO än en den bensin V90-18 för ca 260kkr som jag nyss räknade på åt en klient. En problemfri V70 ger mycket trevlig skjuts för pengarna där månadskostnaden kan vara lägre, men det var just det där att hitta just det exemplar som är relativt problemfritt också för minsta besvär! Desto äldre/billigare bil med fler mil på mätaren desto mer “besvär” får man räkna med på olika sätt. Äldre bilar blir alltid en vissa form av chansning. Att hitta “rätt” exemplar och kunna få den reparerad billigt är lite som att kunna hitta rätt fond som slår idex. :wink:

Andra marknader

@Freddan du frågade om andra marknader. Jag håller nog främst fokus på Sverige och hur det ser ut för olika slags bilar här. Sen är jag väl insatt i hur det ser ut på olika “marknader” om vi pratar om tjänstebilsmarknaden, privatmarknaden eller begagnatmarknaden.

Andra “lokala marknader i andra länder” handlar ibland om specifika förhållande som styrs av lokala skatteregler, image, traditioner så det är svårare att vara insatt där även om jag har lite koll på hur det ser ut i grannländerna eftersom jag förr jobbade med konkurrensjämförelser och just prissättning av bilar i Sverige. Då gjorde man också ofta jämförelser mellan olika länder.

Pratar man på Global nivå blir det både lättare och svårare men då blir det mer hur olika parametrar utifrån bilindustrins förutsättningar som styr. T ex tillgången på batterier mm som påverkar elbilsutbudet osv.

Gäller det just utsikterna kring 2:a värde för olika drivmedel framöver i Sverige skulle jag säga att det beror på! Det är inte givet att dieselbilar alltid har lågt och elbilar högt. Det beror åter igen på vem som sen ska köpa en viss typ av bil begagnad och hur det funkar för deras bruk och kostnaderna för det. Sen får man till det även koppla utbud/efterfrågan framöver! Säljs det få av en viss sort kommer det sen om ett antal år att finnas få begagnade bilar. Vill då många plötsligt ha den sorten stiger priset och tvärt om. Marknaden framemot 2024-2026 lär t ex inte svämma över av begagnade diesel SUV:ar av årsmodell 2021-2023 helt enkelt eftersom det sålts/säljs så få. Sen ska vi då komma ihåg att den höga fordonsskatten sjunker till mer normala nivåer efter 3 år och att de fortfarande går relativt snålt jämfört med bensinbilar vid tung belastning när man drar släp osv.

Vissa elbilar passar bäst som 2:a bil

Sen kommer vissa av dagens elbilar som främst passar som familjens 2:a bil (storlek räckvidd) att vara hänvisade till den prisnivån som de kunderna är beredda att betala. Är då en sådan elbilsmodell relativt dyra idag så lär de falla ner mot den nivån ganska snabbt oavsett om de då kostar 450 000kr eller bara 290 000kr som ny. Så den dyra för 450 000kr kommer nog av många att anses ha lågt 2:a värde medan den för 290 000 kr antagligen kommer att få rykte om sig att ha bra 2:a värde. Sen beror det också på i vilken takt subventionerna fasas ut, hur snabbt delningsekonomin växer fram osv.

Så ska man sammanfatta det så beror månadskostnaden för en bil ägd av en privatperson på väldigt många olika saker. Där det är många parametrar som ska vägas in. Är man då dessutom egenföretagare så behöver man dessutom även väga in ägarens skattesituation och diverse regelverk omkring bilar för företag för att sen även kunna jämföra med att äga samma bil privat.

25 gillningar

Det är valår och priset på bensin eller diesel börjar oroa politikerna.
Det kommer talas tyst om utfasning av bensin och diesel fram till valet.

Exempel från idag:

1 gillning

Tack för ett strålande svar.

Det är USA som jag funderar på men i övrigt samma frågor. Inga avancerade upplägg utan bara ny eller äldre bil, cash eller leasing samt drivmedel.

1 gillning

Ett konkret tips som du redan är inne på: leta efter en Volvo V70 diesel modellår 2016 med fyrcylindrig VEA-motor som är EU6. En Volvokombi går alltid att kränga vidare när så är dags. Dessutom lokalproducerad i Sverige. Motor från Skövde och bilen ihopskruvad i Göteborg.

Såg du nämde dyra däck till elbilar det är ett större problem än många tror :slightly_smiling_face:

En elbil är ofta tyngre än en bensin/diselbil det gör att däcken och fälgarna måste klara mer vikt än standard däck. Sen är det som du skriver ofta 18-22" men det är också breda ovanliga dimensioner som inte alls är standard än🙂

Senaste pris exemplet som jag vet blivit sålda hos den lokala däckfirman var till en MG
4st nya fälgar och 4st nya vinterdäck gick på 60 000kr totalt🤪 inte kul kostnad fanns endast 2st tillverkare som gjorde dom dimensionerna med rätt viktklassning🙈

2 gillningar

Låter lite konstigt.

19-tum till en Skoda Enyaq/Kia EV6/Tesla Model Y så ligger en komplett omgång kvalitetsdäck (Nokian/continetal/Michelin osv med rätt viktklassning) på lättmetallfälg på ca 17000-23000kr om man skickar efter de hos seriösa däckshandlare på Internet eller köper de till vettig pris direkt av bilhandlaren. Kolla t ex på gummihuset.se Här är exempel på 19" vinterdäck med fälg och TPMS till en MG Marvel för ca 23000kr.

Så förvisso kostar de mer än vanliga 15-17-tum men riktigt så illa som 60000kr för en omgång är det inte när det är hyfsat vanliga elbilar. Däremot 22-tums vinterdäck på originalfälg till en Porsche Taycan eller eller dyrare MB/AUDI/BMW elbil så kan det kanske kosta uppemot det via bilhandlaren.

4 gillningar

Det är en vanlig däckfirman ansluten till en kedja.
Priset blev 60 000kr jag har svårt att tro han kryddat nästan 37 000kr😅 tror mer att det inte fanns så mycket att välja på till just den modellens rekomendationer pga det var en väldigt ny bil. Men absolut är det billigare att beställa grejer själv på nätet.

Det som är viktigt är att folk frågar först vad det kostar med däck+fälgar innan man tex väljer bort vinterdäck i ett leasingavtal då det kan bli en stor kostnad🙂

Att elbilar sliter däck är inte så konstigt. Kolla vad de väger och lägg till den stora kraften som ska till backen genom drivhjulen. Folk fascineras av den snabba sömlösa accelerationen, men som alltid finns det baksidor.

2 gillningar

Det finns ju andra typer av bränsle också vad tycker du om t.ex biogasbilar miljövänliga och du slipper ladda.

1 gillning

För tillfället är begagnade bilar extremt dyra och snåla diton än värre… Så går det ett tag till med silvertejp är det nog klokt.

Servicekostnader skiljer också stort mellan olika bilar. Inte bara kamremmar kan vara dyrt. VW har automatlådor som kostar ca 1 SEK/mil för oljebyten t ex.

Ny elbil skulle jag leasat. Oftast är leasingerbjudandena väldigt låga jämfört med att köpa rakt av. Sen är marknaden osäker och politiskt styrd.

Själv åker jag Volvo 850 GLT i vinter. Drar en del bensin, men 75:- i skatt (precis blivit veteran), 400 i trafikförsäkring/år och 0 i värdeminskning och kapitalkostnad hjälper kalkylen en del. Dock har det hänt en del med krocksäkerhet på 30 år. För egen del är det en del av min hobby.

3 gillningar

Erik, går det att ställa samma fråga som trådskaparen fast sänka inköpspriset till max 100tkr och fortfarande att det lönar sig med begagnad elbil vs t.ex. skoda fabia kombi? Kan elbilar idag konkurrera i TCO med inköpspriser under 100tkr?

1 gillning

Ja det går men några kommentarer.

Det finns få modeller av begagnade elbilar för 100000kr. Så då är det en äldre generation elbil med ganska begränsad räckvidd. Funkar räckvidden och man hittar en med ganska låga mil finns det goda möjligheter att åka billigt länge då kostnader för bränsle och service är låga. Det här blir mer gynnsamt om man kör mycket. Dock handlar det då ofta om Nissan Leaf där det är en av de elbilsmodeller som trots allt har en del rapporterade fall av batterier som tappa en del kapacitet. (Dock lätt att kolla)

Sen handlar det om Renault Zoe som har strulat för en del och ofta är det också “batterihyra” som tillkommer på priset. OBS! De här två modellerna är fortfarande jättebra elbilar men de kräver kanske lite mer noggrant urval och kontroll så att man inte råkar köpa “fel” exemplar och t ex missar att det tillkommer batterihyra eller först senare upptäcker att snabbladdningskontakten inte är den numera vanligare CCS utan den äldre ChaDeMo på Leaf, att vissa Leaf saknar värmepump osv.

En “liten och lite nyare bil” som Fabia kombi med låga mil kommer också att kunna ge en låg TCO-kostnad, framförallt om man inte kör mycket. En av mina favoritbilar eftersom det just är en liten KOMBI och det finns gott om lågmilade exemplar till salu. Min syster ordnade vi t ex en sådan till när de fått barn och skulle köpa sin första bil häromåret.

En mellanstor/stor bil blir det genast svårare att få lika problemfri och bra ekonomi helt enkelt eftersom den lär ha gått mer, dra mer bränsle och ha dyrare delar/reparationer.

Av flera olika anledningar skulle jag personligen föreslå att man kryper upp lite till i budget när det gäller att köpa elbilar. För 120-140" ger det andra möjligheter (bilmodeller) med diverse fördelar som CCS-snabbladdning, få rapporterade problem och få som rapporterat om försämrad batterikapacitet. Bygger på en vanlig “bensinversionsbilmodell” =ger i många fall billigare reservdelar och bättre möjligheter hitta delar på skroten. Då finns t ex e-Golf, e-up och Kia Soul. De här kan man med fördel serva själv eller t ex lämna in vart annat år på någon mindre/billigare verkstad för att smörja upp bromsarna.

1 gillning

De NOx sensorer i en Merca sliter som däck och kostar minst lika mycket. Det finns flera stycken i många bilar. Flera märken har problem med detta. EN Euro6 utan Adblue är absolut ett bra val. Och då räcker 100k nog skulle jag tro.

Om man som trådskaparen spanar på Volvo V70 och XC90 och vill kunna åka långt tror jag inte en beggad liten Renault Zoe som kanske går 15-20 mil en sommardag är något alternativ.

Kan rekommendera ca 10 år gammal Volvo V60. Kör en V60 från 2012 som tar etanol. Billig i drift och har det mesta i komfort och säkerhetsväg. Tillräckligt stor för att få med barnvagn, men kan bil trång med stor familj. Utan att djupare undersökning tror jag att ett blocketpris kan ligga på ca 100 000 kr för en bil som gått cirka 10 000 mil.